یکی از بهترین قابلیت‌های اکوسیستم اندروید، امکان روت گوشی و بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های آن است. همین موضوع یکی از مواردی است که موجب تمایز اندروید از ویندوز ۱۰ موبایل و iOS می‌شود. البته روت اندروید مناسب همه نیست. اول از همه، چنین فرایندی کمی پیچیده محسوب می‌شود. در ضمن انجام این کار می‌تواند موجب ابطال گارانتی گجت هم شود. به همین خاطر برخی از افراد بعد از انجام این فرایند پشیمان می‌شوند و به فکر حذف روت یا همان آنروت کردن گوشی خود می‌افتند.

اگر به هر دلیلی به فکر حذف روت گوشی یا تبلت خود افتاده‌اید، در ادامه به چند روش مختلف برای انجام این کار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱- آنروت کردن گوشی با استفاده از SuperSU

حذف روت گوشی با SuperSU

بسیاری از کاربرانی که به روت اندروید علاقه زیادی دارند، بعد از انجام این کار به استفاده از اپلیکیشن محبوب SuperSU روی می‌آورند. یکی از قابلیت‌های جذاب این اپلیکیشن، امکان آنروت کردن گجت است. برای انجام این کار، کافی است این اپلیکیشن را باز کنید و روانه‌ی تب تنظیمات شوید. در این قسمت گزینه‌ی Full Unroot را انتخاب کنید و بعد از انجام کارهای موردنظر، صبر کنید تا فرایند آنروت به اتمام برسد. بعد از اینکه این فرایند به پایان رسید، گوشی را ریستارت کنید تا همه‌چیز به حالت اولیه برگردد.

۲- حذف روت گوشی با استفاده از دیگر اپلیکیشن‌ها

اگر از اپلیکیشن SuperSU دل خوشی ندارید و در ضمن می‌خواهید هرچه زودتر از روت گوشی خود خلاص شوید، می‌توانید از انواع و اقسام اپلیکیشن‌های مربوط به این موضوع استفاده کنید. البته باید بگوییم که این اپلیکیشن‌ها با هر نوع گوشی هوشمندی سازگار نیستند و به همین خاطر برای استفاده از آن‌ها باید به آزمون‌وخطا روی بیاورید.

یکی از این اپلیکیشن‌های پرطرفدار، Universal Unroot است. متأسفانه این اپلیکیشن در تعداد زیادی از گوشی‌های سامسونگ جوابگو نیست و هرچند در مورد گوشی‌های ال‌جی این اپلیکیشن از پس آنروت کردن برمی‌آید، اما کمی بعد این گوشی‌ها دوباره به حالت روت برمی‌گردند. از آنجایی که برای استفاده از این اپلیکیشن باید مبلغ ۰.۹۹ دلار بپردازید، استفاده از آن با کمی ریسک همراه است.

۳- آنروت کردن گوشی با استفاده از فایل منیجر

آنروت کردن گوشی با فایل منیجر

شاید پیش خود فکر کنید که گوشی روت شده تفاوت خیلی زیادی با گوشی معمولی دارد. اما باید بگوییم که در گوشی روت شده تعدادی فایل وجود دارد که با پاک کردن آن‌ها، گوشی آنروت می‌شود. برای انجام این کار، به فایل منیجیری نیاز دارید که از دسترسی روت بهره ببرد. از بین این اپلیکیشن‌ها می‌توانیم ES File Explorer را توصیه کنیم و از طریق تنظیمات می‌توانید دسترسی روت این اپلیکیشن را فعال کنید.

۱. به درایو اصلی گوشی خود بروید و به دنبال system بگردید. آن را انتخاب کنید و سپس بر bin ضربه بزنید. از این قسمت،busybox و su را پاک کنید. اگر این موارد در این قسمت وجود خارجی نداشتند، به گام بعدی مراجعه کنید.

۲. به پوشه system برگردید و این بار xbin را انتخاب کنید. اگر فایل‌های موردنظر در این قسمت قرار داشتند، هردوی busybox و su را پاک کنید.

۳. دوباره به پوشه system برگردید و app را انتخاب کنید.

۴. Superuser.apk را پاک کنید.

۵. گجت را ریستارت کنید تا همه‌چیز به حالت اول خود برگردد.

۴- حذف روت گوشی از طریق نصب به‌روزرسانی اندروید

حذف روت با آپدیت اندروید

گوشی‌های روت شده به‌طور خودکار نمی‌توانند به‌روزرسانی‌های اندروید را دریافت کنند و انجام این کار تنها از راه دستی ممکن است. در اینجا نمی‌خواهیم این موضوع را خیلی باز کنیم، اما به‌طور خلاصه باید بگوییم که دریافت به‌روزرسانی‌های اندروید، منجر به حذف روت گوشی می‌شود. به همین خاطر اگر از اندروید خالص استفاده می‌کنید، با نصب یکی از این به‌روزرسانی‌ها می‌توانید گوشی خود را آنروت کنید. البته مشکل چنین روشی این است که برای انجام آن، باید منتظر ارائه‌ی به‌روزرسانی بمانید. در ضمن فراموش نکنید که قبل از انجام این کار، اپلیکیشن SuperSU و دیگر اپلیکیشن‌های مربوط به روت اندروید را پاک کنید.

۵- آنروت کردن گوشی از طریق نصب رام اصلی

آنروت کردن با نصب رام اصلی

یکی از بهترین راه‌ها برای آنروت کردن گوشی، نصب رام اصلی آن است. در چنین روشی اما و اگر وجود ندارد و برای همه‌ی گجت‌ها جواب می‌دهد. از آنجایی نحوه‌ی نصب رام اصلی گجت‌ها با یکدیگر فرق می‌کند، در اینجا نمی‌توانیم به‌طور کامل در مورد آن توضیح بدهیم. اما به‌صورت کلی بهتر است که نحوه‌ی نصب رام اصلی برای گوشی خود را در اینترنت جستجو کنید. برای این کار ابتدا باید فایل‌های رام اصلی گجت خود را دانلود کنید و سپس از طریق استفاده از USB Debugging و احتمالا نسخه‌ی دسکتاپ نرم‌افزار مربوط به این کار، می‌توانید این کار را انجام دهید.

سخن آخر

به همین سادگی و با بهره‌گیری از این راهکارها می‌توانید گوشی را آنروت کنید. در نهایت باید به این موضوع هم اشاره کنیم که روت گوشی مناسب تمام کاربران نیست و بهتر است فقط افرادی که به‌دنبال ویژگی‌های و قابلیت‌های خاصی هستند، گجت خود را روت کنند.

آیا تابه‌حال گوشی خود را آنروت کرده‌اید؟ در بخش کامنت‌ها، تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Android Authority

مطلب ۵ راه ساده برای حذف روت (آنروت کردن) گوشی اندرویدی برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala