اپل روز گذشته در جریان نطق اصلی کنفرانس WWDC 2018 از نسخه‌ی جدید macOS تحت عنوان «موهاوی» (Mojave) رونمایی کرد. از بین امکانات جدید macOS Mojave می‌توانیم به معرفی تم تاریک، پیشرفته‌تر شدن دسته‌بندی فایل‌ها و ارائه نسخه‌ی دسکتاپ چندین اپلیکیشن iOS اشاره کنیم. نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل به‌احتمال زیادی در تابستان امسال عرضه می‌شود و عرضه نهایی آن هم در پاییز خواهد بود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل می‌اندازیم.

حضور تم تاریک در میان امکانات جدید macOS Mojave

تم تاریک

بعد از مدت‌ها انتظار، اپل بالاخره تم تاریک را رسما برای macOS به ارمغان آورد. این قابلیت که از جمله پر سروصداترین امکانات جدید macOS Mojave محسوب می‌شود، مواردی مانند داک، نوار وظیفه و حاشیه‌ی برنامه‌ها به رنگ خاکستری تیره درمی‌آورد. آیا این ویژگی امکانات جدیدی را برای این سیستم‌عامل به ارمغان می‌آورد؟ خیر. آیا این مشخصه ظاهر سیستم‌عامل را جذاب‌تر می‌کند؟ بله. در مورد تم تاریک به‌طور خلاصه و مفید می‌توان همین را گفت.

بازطراحی اپ استور مک

بازطراحی اپ استور مک

در طی سال‌های گذشته، اپ استور مک تا حد زیادی بدون تغییر به کار خود ادامه می‌داد. اما حالا در طراحی جدید این محیط، تا حدی از المان‌های طراحی جدید اپ استور iOS-که سال گذشته انجام شد-برای شکل و شمایل جدید این محیط استفاده شده است. به‌عنوان مثال حالا طرح‌های بزرگی برای تبلیغ اپلیکیشن‌های موردنظر اپل و مجموعه‌های جدید به نمایش درمی‌آیند.

آیا چنین کاری موجب احیای اپ استور رو به موت پلتفرم مک می‌شود؟ به احتمال زیاد فقط بازطراحی صرف منجر به تحقق چنین هدفی نخواهد شد. البته اپل با دو شریک مهم برای ارائه‌ی اپلیکیشن در محیط اپ استور به توافق رسیده است: مایکروسافت Office 365 عرضه خواهد کرد و ادوبی برنامه Lightroom CC.

Apple News, Voice Memos, Home, and Stocks

Apple News

همانند سال‌های گذشته، اپل این بار هم تعدادی از اپلیکیشن‌های iOS را برای محیط macOS به ارمغان آورده است. کاربرد این برنامه‌ها تا حد زیادی مشابه نسخه‌های مشابه آن‌ها در iOS است اما همین‌که کاربران می‌توانند اطلاعات این برنامه‌ها را بین گجت‌های مختلف سینک کنند، کمک بزرگی برای این افراد به‌حساب می‌آید.

Desktop stacks

Desktop stacks

یکی دیگر از امکانات جدید macOS Mojave قابلیتی به‌عنوان stacks است که می‌تواند دسکتاپ‌های شلوغ را منظم و مرتب کند. با فعال کردن این قابلیت، انواع فایل‌های مختلف با توجه به پسوند خود، به‌طور خودکار به پوشه‌های موردنظر منتقل می‌شوند. این یعنی در دسکتاپ هرکدام از فایل‌های PDF، عکس‌ها، ویدیوها و دیگر موارد در پوشه مربوط به خود قرار می‌گیرند.

افزایش کنترل امنیت

افزایش کنترل امنیت

در این نسخه از macOS تعداد پاپ‌آپ‌هایی که در هنگام درخواست دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات مختلف به نمایش درمی‌آیند، بیشتر از گذشته شده است. هرچند این قابلیت برای کاربران iOS موضوعی عادی تلقی می‌شود، اما کاربران دسکتاپ معمولا به سخت‌گیری چنین مشخصه‌ای عادت ندارند. به همین خاطر اگر یک برنامه بخواهد به مواردی مانند مکان، عکس‌ها، فهرست مخاطبین، میکروفون و دیگر موارد دسترسی پیدا کند، یک پاپ‌آپ به نمایش درمی‌آید تا کاربر اجازه این دسترسی را صادر کند.

حریم خصوصی سافاری

حریم خصوصی سافاری

سال گذشته، اپل اعلام کرد که سافاری به سایت‌ها اجازه‌ی ردیابی فعالیت کاربران را نمی‌دهد. امسال هم اپل اعلام کرد که این مرورگر دیگر به شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند فیسبوک اجازه نمی‌دهد فعالیت کاربران را در محیط وب ردیابی کنند. همچنین سافاری با بهره‌گیری از دیگر روش‌ها تلاش می‌کند مشخصات کامپیوترهای کاربران را مخفی نگه دارد تا شرکت‌ها به‌سادگی قادر به ردیابی آن‌ها نباشند.

به‌روزرسانی‌های Finder

به‌روزرسانی‌های Finder

در بخش Finder یک حالت نمایش جدید به نام gallery view تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توانید مانند گالری عکس‌ها، پیش‌نمایشی از فایل‌ها را مشاهده کنید. همچنین اپل راه‌های جدیدی را برای نمایش metadata در Finder تعبیه کرده که به کاربران کمک می‌کند راحت‌تر بتوانند اطلاعات مختلف مربوط به فایل‌های خود را ببینند. در ضمن امکاناتی مانند چرخش تصاویر یا تبدیل فایل‌های مختلف به یک PDF واحد در Finder موجود است که به لطف این امکانات، کاربران بدون نیاز به باز کردن فایل‌ها می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند.

اسکرین‌شات و امکانات جدید Quick Look

اسکرین‌شات و امکانات جدید Quick Look

به لطف قابلیت جدید Quick Look، به‌راحتی می‌توانید تغییرات کوچکی را بر اسناد موردنظر خود لحاظ کنید. همچنین برای اسکرین‌شات هم ابزارهای جدیدی تعریف شده که با بهره‌گیری از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید از بخش‌های مختلف سیستم‌عامل اسکرین‌شات تهیه کنید یا حتی فیلم‌برداری کنید.

Dynamic Desktop

Dynamic Desktop

این قابلیت را می‌توان به‌عنوان تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده در نظر گرفت. به‌طور خلاصه، این قابلیت می‌تواند تصاویر پس‌زمینه را در طول روز تغییر دهد. هنوز معلوم نیست که آیا کاربران می‌توانند از تصاویر پس‌زمینه موردنظر خود استفاده کنند یا این‌که به‌ناچار باید از تصاویر ارائه‌شده از جانب اپل بهره ببرند.

عرضه در پاییز

طبق معمول، نسخه‌ی جدید macOS در پاییز، احتمالا سپتامبر یا اکتبر، عرضه می‌شود. نسخه‌ی مختص توسعه‌دهندگان دیروز ارائه شد و اگر اپل مثل سال‌های گذشته خود عمل کند، نسخه‌ی بتای عمومی آن در عرض یک ماه آینده منتشر می‌شود.

اپل در سال‌های گذشته توجه خود را عمدتا معطوف به توسعه‌ی iOS کرده بود و توجه زیادی را به سیستم‌عامل مک نشان نمی‌داد. در حقیقت، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل مک در چند سال اخیر، ویژگی‌هایی بودند که پیش از این در iOS وجود داشتند و اپل آن‌ها را از این سیستم‌عامل روانه‌ی مک می‌کرد.macOS High Sierra که در سال گذشته معرفی شد، آن‌قدر از ویژگی‌های جدید کمی بهره می‌برد که انگیزه‌ی چندانی را برای ارتقا در کاربران ایجاد نمی‌کرد.

اما با توجه به امکانات جدید macOS Mojave به نظر می‌رسد اپل توجه بیشتری نسبت به مک داشته است. شاید این یک فهرست طولانی از به‌روزرسانی‌های کوچک باشد-که بسیاری از آن‌ها از iOS آمده‌اند-اما برخی از آن‌ها واقعا مفید و مثمر ثمر محسوب می‌شوند.در نهایت می‌توان گفت شاید این‌بار کاربران انگیزه‌ی بیشتری برای به‌روزسانی macOS خود داشته باشند.

منبع: The Verge

مطلب با macOS Mojave بیشتر آشنا شوید؛ ۹ ویژگی برتر برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala