مدتی پیش، اپل و گوگل به ترتیب نسخه‌های آزمایشی سیستم‌عامل‌های iOS 12 و اندروید P را عرضه کردند. در چنین مواقعی، سوالی که پیش می‌آید این است که کدام‌یک از آن‌ها جذاب‌تر هستند؟ در ادامه با همین رویکرد به مقایسه‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

همین ابتدای امر باید بگوییم که هنوز نسخه‌ی نهایی هیچ‌کدام از این سیستم‌عامل‌ها عرضه نشده و به همین خاطر شاید در طی چند ماه آینده شاهد کاهش یا افزایش برخی از مشخصه‌ها باشیم. به همین خاطر این مطلب را به‌عنوان یک مقایسه‌ی کلی در نظر بگیرید.

همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که در به‌روزرسانی‌های iOS، معمولا شاهد موارد بیشتری هستیم، زیرا اپلیکیشن‌های موجود در آن هم به‌روزرسانی می‌شوند. اما در مورد اندروید، به‌روزرسانی‌های این سیستم‌عامل عمدتا شامل فریمورک اصلی آن است و اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل و گوگل مپس به‌طور جداگانه به‌روزرسانی می‌شوند.

سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتال

با توجه به نگرانی‌هایی که در چند سال اخیر در مورد اعتیاد فزاینده‌ی کاربران به گجت‌ها پدید آمده، اپل و گوگل تصمیم گرفتند که در iOS 12 و اندروید P قابلیت نظارت بر میزان استفاده از گجت‌ها را تعبیه کنند. در این ابزار، کاربران می‌توانند ببینند که چند ساعت وقت صرف گوشی خود کرده‌اند و اینکه این استفاده مربوط به کدام اپلیکیشن‌ها بوده است.

در نسخه بتا iOS 12، این ابزار رابط کاربری ساده‌ای دارد و از قابلیت‌های زیادی بهره می‌برد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به اعمال محدودیت زمانی بر اپلیکیشن‌ها اشاره کنیم که البته این قابلیت به‌زودی روانه‌ی اندروید P هم خواهد شد. در ضمن بعد از سر رسیدن موعد این محدودیت زمانی، کاربر می‌تواند با یک ضربه بر گزینه‌ی مربوطه، دوباره از اپلیکیشن موردنظر استفاده کند.

از آنجایی که هنوز این قابلیت‌ها در اندروید P عرضه نشده‌اند، امکان بررسی آن را نداشتیم. اما با توجه به اسکرین‌شات‌هایی که گوگل منتشر کرده، می‌توانیم بگوییم که این ابزار در این دو سیستم‌عامل تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. به همین خاطر اگر می‌خواهید زمان استفاده از گجت‌های خود را بررسی کنید، نسخه‌ی جدید این دو سیستم‌عامل پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.

پیام‌رسان

پیام رسان

در این مورد، اپل برنده‌ی این رقابت است. با توجه بهبود انیموجی و معرفی Memoji (البته اگر از آیفون X استفاده می‌کنید) اپل ارسال پیام را به روند جذاب‌تری بدل کرده است. همچنین فیس‌تایم حالا از تماس گروهی هم پشتیبانی می‌کند که مطمئنا مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، گوگل هنوز نتوانسته خط مشی خود را در رابطه با موضوع پیام‌رسان‌ها مشخص کند. روزی روزگاری فکر می‌کردیم که اپلیکیشن Hangout دیگر اپلیکیشن پیام‌رسان همه‌کاره‌ی گوگل خواهد بود و این شرکت تمرکز خود را معطوف به توسعه‌ی آن می‌کند. اما به نظر می‌رسد گوگل چنین عقیده‌ای نداشت و تمرکز خود را عمدتا معطوف به اپلیکیشن محکوم به فنای Allo کرد.

البته باید بگوییم که امکان چت‌های گروهی و استفاده از ایموجی‌های متحرک در اندروید وجود دارد و اینکه iMessage فقط رابطه‌ی خوبی با گجت‌های ساخت اپل دارد. اما با مقایسه‌ی iOS 12 و اندروید P باید بگوییم که اپل در مورد برنامه‌های پیام‌رسان عملکرد خیلی بهتری دارد و گوگل هنوز نتوانسته در این زمینه راه خود را پیدا کند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده

در این زمینه هم اپل برنده‌ی بی چون‌وچرا به‌حساب می‌آید. در iOS 12، اپل قابلیت تجربه‌ی اشتراکی واقعیت افزوده را به ارمغان آورده و همچنین اپلیکیشن مربوط به اندازه‌گیری را در این نسخه به‌صورت پیش‌فرض تعبیه کرده است. اپلیکیشنی که در طی بررسی‌های مختلف، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

گوگل هم از مدت‌ها پیش، پلتفرم ARCore را برای اندروید معرفی کرده که به احتمال زیاد در کنار اندروید P، یک به‌روزرسانی گسترده دریافت خواهد کرد. با این حال، هنوز جذابیت این پلتفرم به پای پلتفرم واقعیت افزوده‌ی اپل نمی‌رسد. اگر می‌خواهید همین الان از انواع و اقسام اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده استفاده کنید، بهتر است که به iOS مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دزدی اندروید P از آیفون X عجیب نیست!

از طرف دیگر، گوگل هم اخیرا یک ویژگی جذاب مربوط به واقعیت افزوده را معرفی کرده است. گوگل در کنفرانس I/O 2018، یک قابلیت از گوگل مپس را نمایش داد که می‌تواند جهت‌های مربوط به مسیریابی را بر دنیای واقعی قرار دهد. چنین قابلیتی بدون شک جذاب محسوب می‌شود و گوگل با معرفی تعداد بیشتری از قابلیت‌های جذاب مربوط به واقعیت افزوده، می‌تواند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.

دستیارهای دیجیتالی

دستیارهای دیجیتالی

از لحاظ کلی، می‌توان گفت که گوگل برنده‌ی نبرد دستیارهای دیجیتالی است اما با توجه به ویژگی‌های جدید مربوط به نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل‌ها، قابلیت جدید سیری تحت عنوان Shortcuts توانسته توجهات زیادی را جلب کند. این قابلیت، به کاربر اجازه می‌دهد که تنها با گفتن یک فرمان صوتی، مجموعه‌ای از کارها را انجام دهد.

این قابلیت هنوز در نسخه‌ی بتای iOS 12 تعبیه نشده و به همین خاطر فعلا نمی‌توانیم آن را بررسی کنیم، اما با توجه به شواهد، حدس می‌زنیم مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار بگیرد. گوگل اسیستنت هم قرار است به‌زودی مجهز به قابلیت مشابهی به نام Routines شود که به نظر می‌رسد به روانی و سادگی قابلیت مربوط به سیری نخواهد بود.

سیری در نسخه بتای iOS 12

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب سیری، پیشنهادهای این دستیار دیجیتالی است که در لاک‌اسکرین به نمایش درمی‌آید. اندروید هم گاهی اوقات چنین کاری را برای هشدارهای مربوط به ترافیک و آب‌وهوا انجام می‌دهد، اما اپل این قابلیت را به‌صورت منسجم‌تر و هدفمندتری پیاده کرده است.

دستیارهای دیجیتالی اندروید P و iOS 12 می‌توانند تا حدی بین کاربر و اپلیکیشن‌ها به‌عنوان میان‌بر انجام وظیفه کنند. اما تفاوت‌ها آن‌ها در این است که سیری کنترل بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما گوگل اسیستنت با توجه به شناختی که از کاربر دارد، بیشتر این کارها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. می‌توان این موضوع را طور دیگری هم مطرح کرد. اگر آینده‌ی گوشی‌های هوشمند به معنای دستیارهای دیجیتالی همه‌کاره است، پس به نظر می‌رسد گوگل در این مسیر سریع‌تر از اپل حرکت می‌کند. اما از لحاظ ویژگی‌های جدید مربوط به اندروید P و iOS 12، باید بگوییم iOS قابلیت‌های بیشتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

موارد دیگر

موارد دیگر

روی هم رفته، می‌توانیم بگوییم که کاربران اپل اشتیاق بیشتری برای استفاده از این نسخه‌ی جدید خواهند داشت. یکی دیگر از مواردی که در ارتباط با iOS باید اشاره کنیم، این است که بالاخره در iOS 12 نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت گروهی ارائه می‌شوند و یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این نسخه، مدیریت رمز عبور آن است. در این نسخه اگر برای سرویس‌های مختلف از رمز عبور یکسانی استفاده کنید، سیستم به شما هشدار می‌دهد. بخش باتری iOS ظاهر جدیدی پیدا کرده و مشخصه‌هایی مانند Screen Time و Memoji حتی در نسخه‌ی بتا هم به‌خوبی کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با ۱۳ قابلیت مفید سیستم عامل iOS 12 آشنا شوید

در سمت گوگل هم ویژگی‌های جذاب زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به قابلیت‌های جدید مربوط به Do Not Disturb اشاره کنیم که در مقایسه با سیستم‌عامل اپل، امکانات هوشمندانه‌تری دارد. در ضمن بهره‌گیری این نسخه از اندروید از فرمان‌های حرکتی و پشتیبانی از بریدگی نمایشگر، تجربه‌ی جذاب‌تری را برای کاربران رقم می‌زند.

نوتیفیکیشن

این دو سیستم‌عامل در سال‌های گذشته، تا حد زیادی از قابلیت‌های یکدیگر الگوبرداری کرده‌اند و به همین خاطر دیگر شاهد معرفی ویژگی‌های بزرگ و منحصربه‌فردی نیستیم و مهم‌ترین ویژگی‌ها، معمولا ویژگی‌های مشترک محسوب می‌شوند. نسخه‌ی جدید iOS و اندروید هم از این قاعده مستثنا نیست و به همین خاطر بیشتر ارتقاهای صورت گرفته در این دو سیستم‌عامل تا حدی یکسان هستند.

در همین حین، انتخاب بین اندروید و iOS همچنان موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود، زیرا هرکدام از آن‌ها از لحاظ حفظ حریم خصوصی، اکوسیستم، سازگاری و امنیت تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. در نهایت باید بگوییم که بین این دو نسخه، برای استفاده از نسخه نهایی سیستم‌عامل اپل اشتیاق بیشتری داریم.

منبع: Gizmodo

مطلب مقایسه اندروید P بتا با iOS 12 بتا؛ کدام‌یک جذاب‌تر است؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala