همین ابتدای امر باید بگوییم که در سال ۲۰۱۸، حداقل تا الان، انواع و اقسام گجت‌ها حضور چشم‌گیری نداشته‌اند و به همین خاطر سرخط خبرها عمدتا در اختیار جدیدترین گوشی‌های هوشمند بوده است. اما این موضوع به معنای افزایش جذابیت گوشی‌های هوشمند نیست. اپل بعد از چند سال عرضه‌ی گوشی‌های نه‌چندان هیجان‌انگیز، آیفون X را عرضه کرد که مورد استقبال کاربران هم قرار گرفت. اما گوشی‌های اندرویدی در این زمینه عملکرد خوبی نداشتند و در چند ماه گذشته عمدتا شاهد گوشی‌های اندرویدی مشابه آیفون X بوده‌ایم. اگر هم کاربران از این نوع گوشی‌ها دل خوشی نداشته باشند، ناچار به خرید پرچم‌دارانی مانند گلکسی اس ۹ یا اس ۹ پلاس خواهند بود. گوشی‌هایی که طراحی آن‌ها مشابه مدل اس ۸ است و به همین خاطر از لحاظ طراحی حرف جدیدی برای گفتن ندارند. در چنین وضعیتی، گوشی هوشمندی مانند اوپو Find X با طراحی نامتعارف و جسورانه معرفی می‌شود.

به دلیل تکراری بودن طراحی گوشی‌های هوشمند، معرفی چنین گجتی، انواع و اقسام سایت‌ها و طرفداران گجت‌ها را سر ذوق آورده است. بسیاری از سایت‌ها با تیترهایی با این مضمون که «معرفی گجتی که همه‌چیز را تغییر می‌دهد» به معرفی این گوشی پرداختند. اما در واقعیت، گوشی اوپو Find X هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد. کلیدواژه‌ای که برای توصیف این گوشی باید به کار ببریم، گوشی مفهومی است. اوپو Find X یک ایده‌ی جذاب است که در سطح همان ایده هم باقی مانده. این گوشی اصلا نباید به بازار عرضه می‌شد. در ادامه دلایل این نظر را تشریح می‌کنیم.

اوپو Find X

اول از همه، باید نگاهی به شرکت اوپو بیندازیم. هرچند اوپو در چین شرکت بزرگ و شناخته شده‌ای محسوب می‌شود، اما کاربران بسیاری از کشورها این برند را نمی‌شناسند. این شرکت گوشی‌های متعددی را ساخته که هرچند برای ساخت بسیاری از آن‌ها از ایده‌های اورجینال استفاده نشده، اما این گوشی‌ها از عملکرد خوب و قیمت مناسبی بهره می‌برند.

اوپو Find X در هفته گذشته معرفی شد و گرچه طرح کلی آن شکل و شمایل گلکسی اس ۹ را به ذهن متبادر می‌کند، اما طراحی این گوشی دو مشخصه‌ی منحصر به فرد دارد. اولین مشخصه، نسبت ۹۴ درصدی نمایشگر به بدنه است که چنین عددی اصلا قابل مقایسه با گوشی‌های پرچم‌داری مانند آیفون X و گلکسی اس ۹ نیست. نمایشگر این گوشی تقریبا هیچ حاشیه‌ای ندارد و در پایین آن هم تنها حاشیه‌ی بسیار باریکی مشاهده می‌شود.

اوپو Find X

اگر دقت کرده باشید، در جلوی این گوشی دوربین سلفی دیده نمی‌شود که این موضوع مربوط به دومین ویژگی منحصربه‌فرد این گوشی است. در بیشتر اوقات، هیچ دوربینی در پشت یا جلوی این گوشی مشاهده نمی‌شود و همچنین هیچ حسگر اثر انگشتی هم وجود ندارد. در هنگام آنلاک کردن یا ثبت عکس یا ویدیو، بخش فوقانی گوشی به‌صورت مکانیکی از بدنه بیرون می‌آید که شامل دوربین سلفی و دوربین اصلی است.

چنین مشخصه‌ای بسیار جذاب است، اما ایده‌ی چندان خوبی به حساب نمی‌آید. برای بد بودن این ایده می‌توانیم به ۲ دلیل ساده اشاره کنیم. اولا احتمالا خرابی چنین مشخصه‌ای بسیار بالا است. اگر گوشی از دستتان بیفتد و این بخش متحرک به زمین برخورد کند، یا مثلا گرد و خاک زیادی وارد بخش موتور مربوط به این مشخصه شود، این مکانیزم از کار می‌افتد. حتی اگر همیشه گوشی خود را تمیز نگه دارید و هیچوقت هم از دستتان نیفتد، باز هم به دلیل مکانیکی بودن این مشخصه، بدون شک آمار خرابی بالایی خواهد داشت. بعد از خراب شدن این بخش از گوشی، تا زمان پرداخت پول برای تعمیر آن، نه‌تنها نمی‌توانید از هیچ دوربینی استفاده کنید، بلکه نمی‌توانید برای آنلاک کردن گوشی از تشخیص هویت بیومتریک بهره ببرید.

اوپو Find X

شاید پیش خود بگویید که برای این گوشی یک کیس محافظ خریداری می‌کنم تا احتمال خرابی آن در اثر نفوذ گرد و خاک و برخورد به زمین کاهش یابد. هرچند چنین ایده‌ای بسیار خوب است، اما چطور می‌خواهید یک کیس محافظ را پیدا کنید که قادر به محافظت از تمام بخش‌های گوشی باشد و در ضمن ممانعتی برای باز شدن این بخش از گوشی ایجاد نکند؟

قیمت اوپو Find X در بازارهای اروپا و آمریکا بیش از هزار دلار است. این مقدار پول برای گوشی شرکتی صرف می‌شود که در بسیاری از بازارها خدمات پس از فروش گسترده‌ای ندارد. در نهایت باید بگوییم که این گوشی صرفا یک گجت جذاب است که از ایده‌ی نوآورانه‌ای بهره می‌برد ولی برای استفاده‌ی روزمره چندان نباید روی آن حساب کرد.

منبع: BGR

مطلب چرا اوپو Find X هرگز نباید به بازار عرضه می‌شد! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala