روز گذشته، اپ استور اپل ۱۰ ساله شد؛ پلتفرمی که توانست تغییر و تحولات زیادی را در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کند. در حقیقت این فروشگاه با ارائه‌ی انواع و اقسام اپلیکیشن‌های جذاب، موجب کاهش فاصله‌ی بین گوشی‌های هوشمند با کامپیوترها شد. ده سال پیش، استیو جابز این فروشگاه را در کنار آیفون ۳G معرفی کرد. از آن زمان تا حالا، اپ استور اپل تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و در ادامه به ۱۰ حقیقت جالب پیرامون آن می‌پردازیم.

۱. استیو جابز مدت‌ها پیش از عرضه‌ی اپ استور اپل در فکر توسعه آن بود…

استیو جابز

هرچند اپ استور در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، اما استیو جابز از سال‌ها قبل‌تر در فکر توسعه‌ی چنین محیطی بود. او در یک کنفرانس در دهه‌ی ۸۰ گفت که لزومی به جابجایی فیزیکی نرم‌افزارها از طریق فلاپی دیسک‌ها وجود ندارد. در سال ۱۹۹۳ هم یکی از مهندسان توضیحاتی را در مورد ایده‌ی یک اپ استور به استیو جابز ارائه داد که مورد توجه او قرار گرفت. متأسفانه در دورانی که استیو جابز در شرکت اپل مشغول به کار نبود، چنین ایده‌هایی عملی نشدند و در سال ۱۹۹۷ که جابز دوباره به این شرکت بازگشت، عملی شدن ایده‌های نوآورانه‌ی او آغاز شد.

۲. …اما او برای اجرایی کردن این ایده شک و تردیدهای زیادی داشت

هرچند استیو جابز از سال‌ها قبل به چنین ایده‌ای علاقه داشته، اما زمانی که اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، جابز در مورد بهره‌گیری اپلیکیشن‌های دیگر توسعه‌دهندگان شک و تردید زیادی داشت. والتر ایزاکسون، نویسنده کتاب زندگی‌نامه استیو جابز، در بخشی از این کتاب نوشته: «زمانی که آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، کاربران نمی‌توانستند اپلیکیشن‌های دیگر توسعه‌دهندگان را بخرند و استیو جابز هم در ابتدا مخالف بهره‌گیری از این اپلیکیشن‌ها بود. او اعتقاد داشت که چنین اپلیکیشن‌هایی می‌توانند محیط آیفون را به هم بزنند یا این محیط را آلوده‌ی ویروس‌ها کنند.» البته جابز خوشبختانه مدتی بعد نظرش را تغییر داد.

۳. در ابتدا تنها ۵۰۰ اپلیکیشن در اپ استور اپل وجود داشت

اپ استور اپل

شاید در حال حاضر تصور این موضوع کمی سخت باشد، اما در این پلتفرم در ابتدای امر تنها ۵۰۰ اپلیکیشن وجود داشت. به‌عنوان مثال می‌توانیم به اپلیکیشن‌های بازی، اخبار، آب‌وهوا و دیگر موارد اشاره کنیم. ارائه‌ی این تعداد اپلیکیشن از جانب دیگر توسعه‌دهندگان، به عقیده‌ی اپل یک اقدام «انقلابی» بود.

۴. از آن زمان تا حالا این پلتفرم همواره در حال رکوردشکنی است

رکوردشکنی

اپ استور اپل از همان اول عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و تا پایان هفته اول ۱۰ میلیون اپلیکیشن دانلود شدند و در سه ماه بعدی این آمار به ۱۰۰ میلیون رسید. در ۲۴ آوریل ۲۰۰۹، نه ماه بعد از عرضه، این آمار به عدد شگفت‌انگیز ۱ میلیارد دانلود رسید.

۵. از ۵۰۰ اپلیکیشن شروع شد و به بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن رسید

این پلتفرم که در ابتدا تنها از ۵۰۰ اپلیکیشن بهره می‌برد، تا انتهای سال اول، بیش از ۵۰۰۰ اپلیکیشن در آن عرضه شد و این آمار همواره به‌صورت فزاینده رو به رشد بوده است. تا انتهای سال ۲۰۱۵، تعداد اپلیکیشن‌ها به بیش از ۱٫۷۵ میلیون رسید و حالا بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن فعال در این پلتفرم وجود دارد. بر اساس تحلیل برخی از شرکت‌ها، تا انتهای سال ۲۰۲۰، می‌توانیم انتظار ارائه‌ی ۵ میلیون اپلیکیشن را داشته باشیم.

۶. محبوبیت فزاینده‌ی بازی‌ها

بازی‌ها

محبوب‌ترین بخش اپلیکیشن‌ها در اپ استور اپل، بخش بازی‌ها است. این قسمت آن‌قدر محبوب است که درآمد بسیاری از بازی‌ها طی چند ماه اول به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد. در این زمینه، بازی Clash Royale رکورددار است، زیرا تنها طی ۵۱ روز موفق شد به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری برسد. رتبه دوم در اختیار بازی Fortnite است که تنها در عرض ۹۰ روز موفق شد به این درآمد برسد.

۷. ۵۰۰ میلیون بازدید هفتگی

اپ استور اپل یک فروشگاه مجازی به‌شدت شلوغ به‌حساب می‌آید. طبق گزارش این شرکت، اپ استور در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون بازدید هفتگی دارد. نسبت به گذشته، این پلتفرم بازدیدکننده‌های بیشتری دارد و این بازدیدکنندگان وقت بیشتری را صرف این محیط می‌کنند.

۸. توسعه‌دهندگان خوشحال

توسعه دهندگان

اپ استور موفق شده به‌طور همزمان کاربران و توسعه‌دهندگان را راضی نگه دارد. اپل قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای را از سال ۲۰۰۹ به اپ استور اضافه کرد و این مشخصه در کنار اپلیکیشن‌های پولی، تا ژوئن ۲۰۱۰ حدود ۱ میلیارد دلار درآمد را برای توسعه‌دهندگان به ارمغان آورد. طبق گزارش‌های اپل، تا ژوئن ۲۰۱۸ این درآمد به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

۹. کریسمس، بهترین تعطیلات برای اپ استور

شاید فصل تعطیلات برای انواع و اقسام کسب‌وکارها فرصت خوبی برای فروش بیشتر باشد، اما اپ استور معمولا در این مدت فروش بسیار فوق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذراند. به‌عنوان مثال، در کریسمس امسال، اپ استور اپل تمام رکوردها را شکست و در روز سال نو موفق شد ۳۰۰ میلیون دلار فروش را تجربه کند. در تعطیلات کریسمس، میزان فروش به ۸۹۰ میلیون دلار رسید.

۱۰. چینی‌ها مهم‌ترین مشتریان اپ استور

اپ استور چینی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند بیشترین درآمد اپ استور از طرف آمریکایی‌ها است، اما طبق جدیدترین گزارش‌ها، چینی‌ها بیشترین درآمد را برای این پلتفرم به ارمغان می‌آورند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به سه‌ماهه سوم ۲۰۱۶ اشاره کنیم که چینی‌ها حدود ۱٫۷ میلیارد دلار را صرف خرید اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور کردند؛ تقریبا ۱۵ درصد بیشتر از آمریکایی‌ها.

منبع: TechPP

مطلب ۱۰ حقیقت جالب در مورد اپ استور برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala