آمار فروش گلکسی اس ۹ تا حالا اصلا خوب نبوده است. دو گوشی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس برای این که به سرنوشت مدل‌های قبلی دچار نشوند باید از ویژگی‌های قابل توجهی بهره ببرند. در ادامه به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که امیدواریم گلکسی اس ۱۰ بتواند با به ارمغان آوردن آن‌ها نظر کاربران را بیشتر جلب کند.

بهره‌گیری دو مدل اصلی از ویژگی‌های سخت‌افزاری یکسان

ویژگی‌های سخت‌افزاری

تفاوت‌های بین گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس محدود به اندازه نمایشگر و باتری نیست. مدل بزرگ‌تر از دوربین دوگانه بهره می‌برد ولی در پنل پشتی اس ۹ تنها یک دوربین تعبیه شده است. همچنین مدل پلاس با بهره‌گیری از ۶ گیگابایت حافظه رم،۲ گیگابایت حافظه‌ی رم بیشتری از برادر کوچک‌تر خود دارد.

سامسونگ در مورد گلکسی اس ۱۰ می‌تواند این رویکرد را تغییر دهد و تفاوت بین این دو مدل را محدود به اندازه‌ی نمایشگر و ظرفیت باتری کند، مانند کاری که گوگل در مورد سری گوشی‌های پیکسل عملی کرده است. با این کار، افراد برای خرید یکی از آن‌ها تنها باید موارد ظاهری را در نظر بگیرند. در مورد سری اس ۹، افرادی که اهل عکاسی هستند، به‌ناچار باید پول بیشتری را پرداخت کنند، بدون اینکه مثلا نیازی به نمایشگر بزرگ‌تر داشته باشند.

بهره‌گیری از ویژگی‌های سخت‌افزاری یکسان، می‌توان اختلاف قیمت بین آن‌ها را کاهش دهد. در حال حاضر، اس ۹ پلاس ۱۲۰ دلار گران‌تر از مدل کوچک‌تر خود است.۱۲۰ دلار پول کمی نیست، به‌خصوص برای افرادی که اهمیتی به دوربین دوگانه و حافظه رم بیشتر نمی‌دهند و تنها خواستار نمایشگر بزرگ‌تر هستند.

سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی

سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی

سری گلکسی اس ۹ از سیستم تشخیص چهره نرم‌افزاری بهره می‌برد. هرچند این سیستم می‌تواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد، اما در مقایسه با حسگر اثر انگشت، این سیستم امنیت چندان زیادی ندارد. با توجه به این موضوع، امیدواریم در سری اس ۱۰ شاهد بهره‌گیری از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی باشیم. با این حال، بهتر است که سامسونگ مانند اپل عمل نکند و همچنان حسگر اثر انگشت را در این گوشی‌ها نگه دارد.

در حال حاضر گوشی‌هایی مانند شیائومی Mi 8 Explorer و اوپو Find X از این سیستم بهره می‌برند و به‌زودی دیگر پرچم‌داران اندرویدی مجهز به این مشخصه خواهند بود. به همین خاطر مطمئنا سامسونگ هم به‌راحتی می‌تواند این سیستم را در سری گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ پیاده کند. در ضمن باید بگوییم سخت‌افزار مربوط به این سیستم می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود کیفیت و عملکرد مشخصه AR Emoji داشته باشد.

حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر

حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر

قبل از عرضه گلکسی اس ۹، شایعات متعددی در مورد بهره‌گیری این گوشی‌ها از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر منتشر شد که البته حقیقت نداشتند. به گفته‌ی منابع مختلف، این تکنولوژی در آن زمان هنوز آماده نبوده و به همین خاطر سامسونگ در نهایت تصمیم گرفت حسگر اثر انگشت را در پشت این گوشی‌ها تعبیه کند.

در سال جاری، چند گوشی مجهز به این تکنولوژی روانه‌ی بازار شد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به ویوو Nex و شیائومی Mi 8 Explorer اشاره کنیم و امیدواریم در سال ۲۰۱۹ گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس در این فهرست قرار بگیرند. بهره‌گیری از این تکنولوژی ظاهر نوآورانه‌ای به این گوشی‌ها می‌بخشد و اگر سامسونگ می‌خواهد فروش‌ها آن‌ها را افزایش دهد، باید چنین رویکردهایی را اتخاذ کند. در مورد این ویژگی می‌توانیم تا حد زیادی امیدوار باشیم. بر اساس برخی از گزارش‌ها، سامسونگ در اس ۱۰ اسکنر عنبیه را حذف خواهد کرد و به استفاده از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر روی می‌آورد.

بهبود عمر باتری در گوشی‌های گلکسی اس ۱۰

بهبود عمر باتری

عمر باتری گلکسی اس ۹ چندان خوب نیست و باتری مدل پلاس هم در آزمایش‌های مختلف حرف چندانی برای گفتن ندارد. با توجه به این موضوع، سامسونگ برای حل این مشکل باید برای گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ از باتری‌های بزرگ‌تری استفاده کند. در حال حاضر، گوشی گلکسی اس ۹ از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و برادر بزرگ‌ترش از باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. بسیاری از پرچم‌داران اندرویدی، مجهز به باتری‌های بزرگ‌تری هستند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی هواوی P20 پرو اشاره کنیم که از لحاظ اندازه تفاوت چندانی با اس ۹ پلاس ندارد اما از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

بعد از انفجار باتری‌های گلکسی نوت ۷ و جریانات مربوط به آن، سامسونگ در رابطه با باتری‌های گجت‌های خود، رویکرد محتاطانه‌ای در پیش گرفته است. اما دیگر زمان پشت سر گذاشتن این اتفاق فرا رسیده و سامسونگ باید دوباره به استفاده از باتری‌های حجیم روی بیاورد. گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس برای اینکه در مقایسه با عمر باتری دیگر رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشند، باید باتری آن‌ها حداقل ۱۰ درصد بزرگ‌تر از نسل قبلی خود باشد.

طراحی نوآورانه

طراحی نوآورانه

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس تا حد زیادی مشابه نسل قبلی خود هستند. شاید مهم‌ترین تفاوت ظاهری آن‌ها، تغییر جایگاه حسگر اثر انگشت باشد که از کنار دوربین به زیر دوربین منتقل شده است. هرچند این گوشی‌ها طراحی زیبایی دارند، اما دیگر وقت بهره‌گیری از طراحی جدید و نوآورانه فرا رسیده است.

البته ما انتظار تغییرات انقلابی نداریم و سامسونگ احتمالا همچنان نمایشگرهای خمیده و وجود حاشیه‌های باریک در بالا و پایین نمایشگر را انتخاب خواهد کرد. هرچند بسیاری از کاربران طرفدار کاهش حاشیه‌ها و افزایش نسبت نمایشگر به بدنه هستند، اما از طرفی دیگر بریدگی نمایشگر طرفداران چندانی ندارد و امیدواریم سامسونگ به این وادی کشیده نشود.

از بین گوشی‌هایی که گرچه طراحی پر زرق‌وبرقی ندارند ولی می‌توانند توجهات را به خود جلب کنند، می‌توانیم به گوشی هواوی میت ۱۰ اشاره کنیم. این گوشی از پنل پشتی خمیده بهره می‌برد و نوارهای عمودی زیبایی که بر روی این پنل قرار دارند، ظاهر جذاب و خاصی به این گوشی بخشیده است. سامسونگ آن‌قدر برند معروفی به حساب می‌آید که برای جلب توجه نیازی به بهره‌گیری از طراحی‌های بسیار نوآورانه و خاص احساس نمی‌کند. اما در مورد گلکسی اس ۱۰ بهتر است که طراحی نوآورانه‌ای را عملی کند.

جک هدفون

جک هدفون

سامسونگ از معدود شرکت‌هایی است که همچنان جک هدفون را در گوشی‌های خود تعبیه می‌کند. امیدواریم این رویکرد در مورد گلکسی اس ۱۰ هم تکرار شود. با وجود اشاعه‌ی هدفون‌های بلوتوثی، هنوز هم بسیاری از کاربران جک هدفون را برای چنین کارهایی ترجیح می‌دهند. بسیاری از هدفون‌های بلوتوثی از کیفیت مشابه هدفون‌های سیمی بهره نمی‌برند و در مورد رابط‌های USB-C هم باید بگوییم در حین شارژ این رابط‌ها غیرقابل استفاده هستند. سامسونگ برای افزایش فروش این گوشی‌ها، باید ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کند، نه اینکه یک ویژگی مهم را حذف کند.

در این مطلب به ۶ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد انتظار از این گوشی‌ها نگاهی انداختیم، اما در عین حال می‌توانیم به موارد دیگری هم اشاره کنیم. اسپیکرهای دوتایی در جلو گوشی می‌توانند کیفیت صدای گجت را تا حد زیادی بهبود ببخشند. همچنین پایین آوردن قیمت هم می‌تواند تأثیر زیادی در فروش این گوشی‌ها داشته باشد، موضوعی که البته وقوع آن بعید به نظر می‌رسد. سامسونگ در چند سال اخیر به افزایش قیمت پرچم‌داران خود روی آورده است و به همین خاطر امیدواریم در مورد این گوشی‌ها حداقل شاهد این روند نباشیم.

در مورد این فهرست چه نظری دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

مطلب ۶ ویژگی مهم که گلکسی اس ۱۰ باید داشته باشد برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala