تقریبا تمام ایرانی‌ها برند ال‌جی را می‌شناسند یا دست‌کم فکر می‌کنند که اطلاعات کاملی در موردش دارند. در گفت‌وگوی روزمره چنین عباراتی را زیاد می‌شنویم: «تلویزیون ال‌جی حرف نداره!»، «یخچال فریزیر ال‌جی رو حتما پیشنهاد می‌کنم»، «…گوشی ال‌جی خوبه اما…». اما درباره‌ی این برند، زوایای پنهانی و ناشناخته‌ای وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

 

وقتی از ال‌جی حرف می‌زنیم، منظورمان کدام ال‌جی است؟

جالب است بدانید که ال‌جی در واقع یک شرکت هولدینگ بسیار بزرگ است که ۷۱ شرکت ریز و درشت را زیر پرچم خود مدیریت می‌کند. جالب‌تر اینکه تنها ۱۵ شرکت از ۷۱ شرکت در حوزه‌ی الکترونیک فعالیت دارند. ۲۹ شرکت در زمینه مخابراتی و ۲۶ شرکت هم در زمینه‌ی سلامتی، آرایشی و بهداشتی به کار تحقیقاتی و تولید محصولات می‌پردازند. اما خب همچنان ۶۰% از درآمد ال‌جی از بخش الکترونیک می‌آید. شرکت‌های مخابراتی و بهداشتی ال‌جی هم هر کدام حدود ۲۰% درآمد ال‌جی را تامین می‌کنند.

بعید است کسی خارج از خاک کره، لوازم آرایشی ال‌جی را دیده باشد.

اگر فکر می‌کنید در ایران تا حالا به جز لوازم الکترونیک ال‌جی، کالای دیگری را از این شرکت ندیده‌اید، تعجب نکنید. تقریبا خیلی از محصولات و خدمات ال‌جی، به‌طور انحصاری در  کره عرضه می‌شوند. بخش عظیمی از محصولات ال‌جی، مختص بازار کشور کره است. برای مثال بعید به نظر می‌رسد کسی خارج از خاک کره، لوازم آرایشی ال‌جی را دیده باشد.

با وجود اینکه این شرکت در دنیا، در اکثر بخش‌ها رقبای قدری دارد، در داخل کره‌ی جنوبی کمتر این رقابت به جشم می‌خورد. حتی ال‌جی در کره، آسانسور هم تولید می‌کند و در بازار کالاهای مصرفی تندمصرف (FMCG)، نظیر مواد غذایی هم حضوری جدی دارد.

همان‌طور که پیش‌تر نوشتیم، ال‌جی بیشترین درآمدش را از شرکت‌های بخش الکترونیک کسب می‌کند. در این میان، لوازم خانگی با ۳۱% بیشترین درآمد را در کالاهای الکترونیک برای ال‌جی به همراه دارد. بخش سرگرمی مثل تلویزیون و سینمای خانگی هم ۳۰% از درآمد را شامل می‌شود. پس جایگاه گوشی چطور است؟ ۱۹% از درآمد بخش الکترونیک ال‌جی از فروش موبایل می‌آید. با توجه به اینکه بخش الکترونیک ۷۰% از درآمد کل هولدینگ ال‌جی را تشکیل می‌دهد، می‌بینیم که بازار تلفن‌های هوشمند، در واقع تنها ویترینی برای این شرکت بزرگ کره‌ای به حساب می‌آید.

ریشه‌یابی نام ال‌جی

مثل بسیاری از شرکت‌های دیگر، شرکت ال‌جی (LG) از ابتدا به این نام خوانده نمی‌شد. داستان LG به سال ۱۹۵۸ برمی‌گردد. در آن سال پس از پایان یافتن جنگ کره، نیاز به تولید دستگاه‌های الکترونیکی در این کشور حس می‌شد.

lg

شرکت گُلداِستار در سال ۱۹۵۸

از این رو شرکت «گُلداِستار» (GoldStar) به عنوان شاخه‌ای از شرکت Lak-Hui Chemical Industrial Corp (تاسیس ۱۹۴۷) بنیان گذاشته شد. در واقع، شرکت گلداستار یک شرکت خواهرخوانده با نام Lak-Hui با تلفظ انگلیسی لاکی (Lucky) داشت. به‌تدریج دو شرکت لاکی و گلداستار با هم ادغام شدند و شرکت Lucky-GoldStar شکل گرفت. تقریبا تمام محصولات الکترونیکی مصرفی این شرکت تحت برند GoldStar فروخته می‌شد.

شرکت LG

تنوعی از محصولات گلداستار در سال ۱۹۶۰

در حالی‌که در داخل کره‌ی جنوبی، این شرکت بخشی از لوازم خانگی‌ خود را با برند Lucky به بازار عرضه می‌کرد. در سال ۱۹۹۵ و برای حضور پرقدرت در بازار جهانی، نام این شرکت به LG تغییر کرد. با این‌که نام LG ریشه در دو کلمه‌ی Lucky و GoldStar دارد، عده‌ای آن‌ را یک کلمه‌ی اختصاری از شعار این شرکت یعنی Life’s Good می‌دانند که البته به دلیل تاریخچه‌ی گویای این شرکت، ایده‌ی اول صحیح‌تر به نظر می‌رسد.

goldstar

ال‌جی در ایران و منطقه

بازار ایران برای ال‌جی، بسیار مهم و استراتژیک است. این گفته‌ی خود مدیر فروش و مارکتینگ خاورمیانه‌ی ال‌جی است؛ «تی جی لی» (TJ Lee) که در بخش لوازم خانگی، فعالیت‌های بازاریابی ال‌جی را هدایت می‌کند، می‌گوید که برای این شرکت، ایران مهم‌ترین بازار محصولات خانگی رده‌بالا در خاورمیانه است. او تاکید می‌کند که ایران یکی از امن‌ترین بازارها برای ال‌جی به حساب می‌آید. او با اشاره به روابط و تحولات سیاسی پیچیده و موضوع تحریم‌ها، تاکید می‌کند که ال‌جی باید برند خود را در ایران حفظ کند. از دید او شاید یکی از بهترین استراتژی‌ها، تقویت کارخانجات CKD و تولید قطعات در خاک ایران باشد.

ال‌جی یک رقیب بزرگ دارد. رقیبی که چه در خاک کره و چه در عرصه‌ی جهانی گاهی جلوتر و گاهی عقب‌تر از این شرکت حرکت می‌کند. ال‌جی و سامسونگ، هر دو تلویزیون، گوشی و لوازم خانگی می‌فروشند. حتی تنوع محصولات، شیوه‌ی فروش و تبلیغات این دو هم در بسیاری از موارد مشابه است. آقای «لی» با تایید این موضوع، اعتقاد دارد این دو شرکت با وجود رقابت ریشه‌دارشان، دوستان خوبی هستند. با این حال او تاکید می‌کند که در حالی‌که برای سامسونگ، سهم بازار یک اولویت است، برای ال‌جی، کیفیت و توزیع سریع در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیگنیچر؛ بازیگر جدیدی در بازار برندهای لاکچری

از دو سال پیش، شرکت ال‌جی برند «سیگنیچر» (Signature) را به بازار لوازم الکترونیکی معرفی کرد؛ برندی که همان‌طور که از اسمش برمی‌آید قرار است امضای برند ال‌جی باشد. این برند رده‌ی محصولات فوق رده بالا یا بهتر بگوییم لاکچری ال‌جی را شامل می‌شود.

کالاهای این برند شامل تلویزیون OLED، یخچال-فریزر، ماشین لباس‌شویی دوقلو و تصفیه‌کننده‌ی هوا می‌شود. در این محصولات، ال‌جی با خلق برند سیگنیچر نهایت تلاش خود را کرده تا بهترین طراحی، بالاترین قابلیت‌ها و باکیفیت‌ترین و لوکس‌ترین متریال را در قالب کالاهایی مصرفی عرضه کند؛ کالاهایی که به خاطر همین ویژگی‌ها قیمت بالاتری هم دارند.

نگاهی به یکی از بهترین فروشگاه‌های ال‌جی در دنیا

ال‌جی را در دنیا به شوروم‌های بزرگ‌ش می‌شناسند. فروشگاه معروف «بست شاپ» (Best Shop) در قلب سئول را می‌توان الگوی فروشگاه‌های ال‌جی در سراسر دنیا دانست.

مطلب ال‌جی؛ برندی جهانی با ابعادی ناشناخته برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala