وان پلاس که توانسته با عرضه گوشی‌های باکیفیت و پرچمدار با قیمت پایین‌تر از رقبا برای خود کسب شهرت کند و آخرین گوشی این شرکت یعنی وان پلاس ۶T نیز گواهی بر این موضوع است، اعلام کرده که گوشی‌های ۵G با قیمت بیشتری عرضه خواهند شد.

شرکت وان پلاس همچنین رسما اعلام کرده است که اولین گوشی ۵G خود را با همکاری شرکت EE عرضه خواهد کرد و این گوشی ارزان‌ قیمت نخواهد بود. این خبر در مراسم کوالکام در شهر Maui اعلام شد و به گفته Pete Lau، مدیرعامل وان پلاس، گوشی ۵G این شرکت در کنار یک گوشی جدید با پشتیبانی از ۴G در حال آماده سازی است. گوشی ۵G وان پلاس نیز آنطور که اعلام شده، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار گران‌تر از دیگر گوشی هایی خواهد بود که وان پلاس تا کنون عرضه کرده است. آقای Lau در این زمینه گفته فعلا سخت است که درباره قیمت نهایی این محصول صحبت کنیم چرا که جزئیات زیادی در این زمینه وجود دارد اما افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این موضوع درباره همه گوشی‌های ۵G شاید صادق نباشد. به گفته مدیرعامل کوالکام «شما ممکن است شرکت‌هایی را ببینید که تبلیغات زیادی برای محصولات خود بر مبنای مشتریان کنونی خود انجام دهند…در طرف دیگر برخی شرکت‌ها را می‌بینیم که با استفاده از فاکتور قیمت، سعی در فروش محصولات خود دارند». وقتی خبرنگار TheVerge سعی کرد از مدیرعامل کوالکام درباره خبر افزایش قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری گوشی‌های ۵G بپرسد، وی به طور تلویحی گفت اگر همه شرکت‌ها دست به چنین کاری بزنند، کاربران را شاکی می‌کنند.

در نهایت این اولین باری است که خبری درباره قیمت گوشی‌های ۵G که انتظار داریم به زودی عرضه شوند، می‌شنویم. دیگر شرکت‌هایی که در مراسم کوالکام حاضر بودند نیز خیلی محتاطانه درباره قیمت گوشی‌های ۵G صحبت می‌کنند. دو اپراتور AT&T و ورایزن نیز که جزو اولین اپراتورهای عرضه کننده ۵G در آمریکا خواهند بود نیز هنوز از اعلام قیمت محصولات پشتیبانی کننده از ۵G و حتی قیمت عرضه بسته‌های اینترنتی ۵G سرباز زده‌اند و اعلام قیمت را به زمان عرضه نهایی این محصولات و این تکنولوژی به تعویق انداخته‌اند.

آقای Lau اما به این موضوع فعلا اهمیتی نمی‌دهد و به عقیده وی، وان پلاس فارق از تمام این ابهامات، گوشی ۵G خود را عرضه می‌کند چرا که کاربران خواستار این محصول در شرایط کنونی هستند. همچنین برای این شرکت مهم است که گوشی ۵G خود را هرچه زودتر عرضه کند تا مهندسین این شرکت نیز بتوانند به سرعت کار خود را در این زمینه آغاز کرده و در نیمه دوم سال ۲۰۱۹، از تکنولوژی بهتری در زمینه ۵G استفاده کنند. وی در این زمینه اعلام کرده: «۵G در حال حاضر ترند مهمی است و چالش‌های سخت خود را دارد…ما در تلاشیم تا به درک بهتری از این تکنولوژی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برسیم».

و یکی از این چالش‌هایی که وی به آن اشاره می‌کند، این است که گوشی ۵G بسازند که با اپراتورهای مختلف موبایلی در سراسر دنیا سازگاری دارد. این یعنی باید پشتیبانی از ۵G با فرکانس‌های مختلف موبایلی در گوشی‌های آینده این شرکت فراهم شود که کار بسیار سختی است. Lau همچنین فکر می‌کند هماهنگ کردن یک محصول برای ۵G بین اپراتورهای مختلف، حتی از هماهنگی محصولات قبلی این شرکت برای شبکه ۴G سخت‌تر خواهد بود. در حال حاضر هنوز راه حلی برای این شرکت وجود ندارد تا بتواند گوشی آینده وان پلاس را با اپراتورهای مختلف هماهنگ کند و Lau به طور دقیق‌تر در این باره می‌گوید «پشتیبانی از ۵G در گوشی که با اپراتورهای موبایلی سراسر دنیا یا حتی تعداد زیادی از آن‌ها سازگاری داشته باشد، کار بسیار سختی است».

در ابتدای این پست گفتیم که وان پلاس با همکاری اپراتور EE در بریتانیا، قصد عرضه گوشی ۵G دارد. این گوشی تنها از یک نوع تکنولوژی ۵G پشتیبانی خواهد کرد که سرعت اینترنت کمتری دارد اما پوشش آنتن گسترده‌تری را فراهم می‌کند. این تکنولوژی که sub-6GHz نام دارد، فعلا توسط اپراتور EE در سراسر اروپا استفاده خواهد شد و نسبت به تکنولوژی موج‌های میلی‌متری که AT&T و ورایزن برای ۵G در آمریکا توسعه داده‌اند، کندتر خواهد بود.

موتو زد۳ با ماژول ۵G

Lau می‌گوید که موج‌های میلی‌متری نیز چالش‌های خاص خودش را دارد و عرضه یک گوشی که طراحی جذابی دارد و از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند، در حال حاضر امری ناممکن است. برای پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری باید آنتن‌های مختلفی در گوشی قرار بگیرد. در حال حاضر تنها گوشی که از این موج‌های میلی‌متری پشتیبانی می‌کند، گوشی موتورولا Z3 و ماژول مخصوص ۵G این گوشی است. موتورولا درباره این تکنولوژی به TheVerge اعلام کرده که این شرکت آنتن‌های پشتیبانی کننده از موج‌های میلی‌متری را در نقاط مختلف ماژول ۵G قرار داده تا دست کاربران به صورت تصادفی مانع دریافت آنتن نشود و ارتباط ۵G برقرار بماند. گوشی پروتوتایپ سامسونگ که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند نیز یک بریدگی عجیب و غریب در بالای نمایشگر خود دارد که گویا این بریدگی نیز مربوط به آنتن موج‌های میلی‌متری می‌شود. این دو مورد به خوبی نشان می‌دهند که چرا با تکنولوژی فعلی نمی‌توان گوشی ۵G عالی با طراحی‌های کنونی گوشی‌های هوشمند ساخت.

گوشی پروتوتایپ ۵G سامسونگ با بریدگی عجیب و غریب نمایشگر

به همین دلیل است که Lau اعلام کرده گوشی بعدی این شرکت از موج‌های میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند و به جای آن سراغ تکنولوژی sub-6GHz برای پشتیبانی از شبکه ۵G رفته است. وی در این زمینه افزوده «به نظر غیر ممکن می‌رسد تا بتوان پرچمداری با طراحی زیبا و پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری در حال حاضر ساخت». از آن‌جایی که پشتیبانی از شبکه ۵G با فرکانس sub-6GHz در آمریکا فعلا وجود ندارد، وان پلاس نیز اپراتور EE را به عنوان همکار خود انتخاب کرده و اولین گوشی ۵G این شرکت در اروپا عرضه خواهد شد.

بازار آمریکا برای وان پلاس اهمیت زیادی دارد. آخرین گوشی این شرکت یعنی وان پلاس ۶T اولین محصول وان پلاس بود که از شبکه LTE اپراتور ورایزن پشتیبانی می‌کرد و تنها با اعلام همین موضوع، فروش وان پلاس ۶T نسبت به وان پلاس ۶، حدود ۲۴۹ درصد در ماه اول افزایش یافت. اما با این وجود وان پلاس ترجیح داده حداقل در نیمه اول سال ۲۰۱۹، پشتیبانی از ۵G را به آمریکا نیاورد و تمرکز خود را برای عرضه گوشی ۵G بهتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بگذارد. همچنین پشتیبانی از این تکنولوژی در نهایت منجر به افزایش قیمت پرچمداران وان پلاس خواهد شد که دیگر فاکتور مقرون به صرفه بودن را از گوشی‌های وان پلاس می‌گیرد.

منبع: TheVerge

The post به گفته وان پلاس، گوشی‌های ۵G بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار گران‌تر خواهند بود appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala