روز گذشته در همایش اسنپدراگون در هاوایی، شرکت کوالکام از جدیدترین تراشه خود برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ رونمایی کرد؛ این تراشه اسنپدراگون ۸cx نام دارد و هرچند به‌نوعی جانشین اسنپدراگون ۸۵۰ محسوب می شود، اما در مقایسه با آن حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن دارد.

مدل ۸۵۰ نسخه‌ی تغییریافته اسنپ‌دراگون ۸۴۵ بود اما اسنپدراگون ۸cx از همان ابتدا برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ طراحی شده است. این تراشه از معماری ۷ نانومتری بهره می‌برد و احتمالا عرضه آن در سه‌ماهه سوم سال آینده آغاز می‌شود.

این کمپانی می‌گوید تراشه مذکور در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۵۰، از دو برابر قدرت بیشتری بهره می‌برد. کوالکام اعلام کرده زمانی که برنامه‌های مختص ویندوز مبتنی بر ARM در کامپیوتر مجهز به این تراشه اجرا شوند، قدرت آن به پای پردازنده Core i5 سری U اینتل می‌رسد. در بنچمارک انجام شده، اسنپدراگون ۸۵۰ در تست چند هسته‌ای کمی بهتر از Core i5-6300U عمل کرده ولی در آزمایش تک‌هسته‌ای کمی ضعیف‌تر است؛ با توجه به این موضوع، این ادعای کوالکام باورپذیر محسوب می‌شود. البته برای مقایسه دقیقتر، این تراشه کوالکام باید با نسل هشتم Core i5 مقایسه شود.

اسنپدراگون 8cx

پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۸۰ موجود در این تراشه، از دو نمایشگر ۴K HDR پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ویدیوهای ۴K HDR با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را پخش کند. هسته‌های پردازنده از نوع کایرو ۴۹۵ هستند و مودم اسنپدراگون X24 هم در کنار آن‌ها قرار دارد که از لحاظ تئوری می‌تواند سرعت دانلود ۲ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۳۱۶ مگابیت بر ثانیه را عملی کند.

این تراشه از نسل سوم PCI-E و نسل دوم USB 3.1 پشتیبانی می‌کند و در ضمن نباید پشتیبانی از حافظه‌های SSD NVMe را از قلم بیندازیم. چیپست Hexagon 685 تجربه کاربری مربوط به دستیارهای دیجیتالی مانند کورتانا و الکسا را بهبود می‌بخشد و همچنین چهارمین نسل موتور عصبی کوالکام هم در این تراشه تعبیه شده است.

اسنپدراگون 8cx

از دیگر مواردی که پشتیبانی می‌کند، باید به بلوتوث ۵.۰ و Quick Charge 4 plus هم اشاره کنیم. اسنپدراگون ۸cx بدون شک سریع‌ترین اسنپ‌دراگون محسوب می‌شود که این قدرت زیاد به لطف امکانات مربوط به پخش گرما در لپ‌تاپ‌های هیبریدی امکان‌پذیر شده است. همچنین کوالکام گفته که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این تراشه می‌توانند از عمر باتری چند روزه بهره ببرند.

علاوه بر موارد ذکر شده، این اولین تراشه اسنپدراگون است که تاییدیه‌ی ویندوز ۱۰ انترپرایز را دریافت می‌کند. از لحاظ نام‌گذاری هم باید بگوییم cx به Compute (پردازش) و extreme (حداکثر) اشاره دارد.

منبع: GSM Arena

The post تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸cx برای کامپیوترهای ویندوزی معرفی شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala