چندی پیش watchOS 5.1.2 عرضه شد و در کنار بروزرسانی کلی این سیستم عامل، بالاخره ویژگی ECG یا همان پایش نوار قلب، به اپل واچ سری ۴ اضافه شد. این ویژگی را شاید بتوان بهترین و هیجان‌انگیزترین ویژگی اپل واچ سری ۴ دانست که مشابه آن را در هیچ گجت موبایلی دیگری شاهد نیستیم.

اپل واچ سری ۴ می‌تواند به سادگی به کاربر نوار قلب وی را در قالب یک فایل PDF ارائه دهد. این ویژگی از آن جهت که یک مورد پزشکی به حساب می‌آید، نیازمند تاییدیه سازمان دارو در کشور‌های مختلف است. تا کنون فقط FDA یا همان سازمان غذا و دارو در آمریکا، به ECG اپل واچ سری ۴ تاییدیه داده است. از این رو، در حال حاضر ویژگی پایش نوار قلب فقط در کشور آمریکا قابل استفاده است. اما آیا این یعنی در ایران نمی‌توان از ECG اپل واچ استفاده کرد؟

اپل برای محدود کردن این ویژگی به کاربران خود، راه‌های زیادی داشت اما راهی که این شرکت انتخاب کرده، استفاده از این ویژگی را برای کاربران سراسر دنیا، تقریبا ممکن کرده است. درواقع اپل واچ‌هایی که پارت نامبر کشور آمریکا را دارا هستند و برای عرضه در کشور آمریکا ساخته شده‌اند، می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند. از آن‌جایی که در کشور ما فروشگاه رسمی اپل وجود ندارد، در بازار شما ممکن است نسخه‌های مختلف اپل واچ سری ۴ را پیدا کنید. از اپل واچ سری ۴ با پارت نامبر هنگ‌کنگ و امارات گرفته تا کشور‌های دیگر. بنابراین اگر ویژگی پایش نوار قلب برای شما اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم حتما اپل واچ سری ۴ خود را با پارت‌نامبر LL/A خریداری کنید تا بتوانید از این ویژگی استفاده کنید.

یک محدودیت دیگر که برای استفاده از این ویژگی وجود دارد، سن کاربر است. این ویژگی برای افراد زیر ۲۲ سال فعال نمی‌شود. حال اگر فرض کنیم که شما همه شرایط را دارید، چطور باید از این ویژگی استفاده کنید؟

برای این کار ابتدا مطمئن شوید که اپل واچ و آیفون شما به آخرین نسخه از watchOS و iOS بروز شده‌اند. سپس در لیست برنامه‌های نصب شده روی اپل واچ، اپلیکیشن ECG ظاهر خواهد شد. پس از باز کردن این اپلیکیشن، باید در آیفون خود، سن‌تان را وارد کنید تا بتوانید از اپلیکیشن ECG استفاده کنید. برای گرفتن نوار قلب نیز تنها کافی است در جای خود نشسته و انگشت اشاره دست مخالف را روی سطح پیچ دیجیتالی اپل واچ بگذارید. پس از سی ثانیه، اپل واچ نوار قلب شما را ثبت می‌کند.

اگر قلب شما به درستی کار کند و مشکلی نداشته باشد، اپل واچ به شما می‌گوید نوار قلب شما از نوع سینوسی است و مشکلی وجود ندارد. اما اگر قلب شما با مشکل مواجه باشد، شما با پیام فیبریلاسیون دهلیزی یا atrial fibrillation روبرو می‌شوید و اپل واچ به شما می‌گوید که به سرعت به دکتر برای آزمایش‌های بیشتر، مراجعه کنید.

پس از انجام تست ECG، اپل واچ داده‌های مربوط به آن را به اپلیکیشن Health در آیفون می‌فرستد. در این اپلیکیشن می‌توانید گزارشی کامل‌تر از نوار قلب خود داشته باشید و یا حتی این آزمایش را به صورت یک فایل PDF ذخیره کرده و با دکتر خود به اشتراک بگذارید.

اپل واچ سری ۴ قرار نیست جای دکتر را برای شما بگیرد. این ویژگی نمی‌تواند سکته قلبی را و وجود لخته خون را تشخیص دهد. دیگر مشکلاتی که ممکن است برای قلب به وجود بیاید نیز با ECG اپل واچ قابل تشخیص نیست. اما در مجموع اپل واچ سری ۴ با ECG می‌تواند کمک کننده باشد. گاهی ممکن است کاربر یک بیماری قلبی داشته باشد که از آن مطلع نیست اما با یک تست ECG ساده با اپل واچ، مشخص می‌شود که مشکلی در قلب وی وجود دارد. برای مثال پس از عرضه این ویژگی، یکی از نویسندگان سایت CNET با کمک این ویژگی متوجه شد که مشکل قلبی دارد و پس از مراجعه به دکتر نیز مشکل وی تایید شد!

در نهایت این ویژگی بیش از آن که جنبه تبلیغاتی داشته باشد، می‌تواند گاهی اوقات واقعا کارآمد باشد. همین واقعیت که توانسته تاییدیه FDA را نیز دریافت کند، ما را به صحت نتایج ECG اپل واچ سری ۴ امیدوار می‌کند. شما درباره این ویژگی چه فکر می‌کنید؟

The post چطور از ECG اپل واچ سری ۴ در ایران استفاده کنیم؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala