شرکت الیمپوس روز گذشته دوربین جدید خود با سنسور میکرو سه چهارم را با نام OMD E-M1X معرفی کرد. این شرکت هنوز به سنسورهای کوچک میکرو سه چهارم پایبند است در شرایطی که دیگر شرکت‌ها مثل کانن، نیکون و پاناسونیک، سعی دارند با دوربین‌های بدون آینه فول فریم به جنگ سونی بروند.

دوربین OM-D E-M1X قرار نیست جایگزین دوربین OM-D E-M1 Mark II بشود چراکه از نظر طراحی شاهد اضافه شدن باتری گریپ به بخش پایینی دوربین نسبت به E-M1 هستیم. خود الیمپوس نیز در این زمینه گفته که همچنان هر دو نسخه E-M1 Mark II و E-M1X را به فروش خواهد رساند. به طور کلی شاید بتوان گفت E-M1X بیشتر برای عکاسانی ساخته شده که به دنبال ویژگی‌های اضافه‌تری نسبت به E-M1 Mark II هستند.

مثل E-M1 Mark II، دوربین جدید نیز به سنسوری با رزولوشن ۲۰.۴ مگاپیکسلی مجهز شده است. همچنین دو پردازنده TruePic VIII برای این سنسور تعبیه شده که الیمپوس می‌گوید به لطف این دو پردازنده، دوربین بالافاصله پس از روشن شدن، قابل استفاده خواهد بود. همچنین چند ویژگی دیگر نیز به کمک این دو پردازنده به این دوربین اضافه شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، بهبود لرزشگیر سنسور این دوربین است.

مثل E-M1 Mark II، در این دوربین جدید نیز شاهد ۱۲۱ نقطه فوکوس هستیم. ویژگی هیجان انگیز بعدی این است که E-M1X می‌تواند با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه عکاسی کند که فوق العاده است. البته در حالت ۶۰ فریم، فوکوس و اکسپوژر لاک خواهند شد و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. به جز این حالت، عکاسی با سرعت ۱۸ فریم در ثانیه همراه با فوکوس همزمان نیز در این دوربین وجود دارد.

از نظر ظاهری، بزرگ‌ترین تفاوت این دوربین با E-M1 Mark II، اضافه شدن باتری گریپ به بخش پایینی دوربین است. با این گریپ عکاسان می‌توانند خیلی راحت‌تر عکس‌هایی در حالت عمودی ثبت کنند. همچنین الیمپوس نیز جایگاه دکمه‌ها را به نحوی تعیین کرده که در هر دو حالت عمودی و افقی، کاربران بتوانند همچنان به تنظیمات دوربین به سرعت دسترسی داشته باشند. جدا از این موارد، گریپ پایینی دوربین جا را برای یک باتری اضافه باز کرده تا عمر باتری این دوربین، بهتر هم شده باشد.

از نظر عملکرد، الیمپوس ویژگی Pro Capture را هم در این دوربین بهبود بخشیده است. این ویژگی در E-M1 Mark II می‌توانست تا ۱۴ فریم را بافر کند که حالا بیش از دو برابر شده و در دوربین E-M1X به ۳۵ فریم رسیده است.

همچنین از نظر سخت‌افزاری شاهد بهبودهای دیگری هم هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود چشمی LCD این دوربین و همچنین بهبود سیستم خنک کنندگی دوربین، اشاره کرد.

پورت شارژ دستگاه نیز به USB-C ارتقا پیدا کرده که الیمپوس می‌گوید به لطف این پورت، حالا باتری‌های دستگاه به صورت همزمان و در دو ساعت شارژ می‌شوند.

در مجموع باید بگوییم که الیمپوس بیشتر دوربین‌های میکرو سه چهارم خود را برای عکاسان تدارک دیده و کمتر دوربین هایبرید در سری دوربین‌های این شرکت دیده می‌شود. اگرچه همین دوربین جدید نیز می‌تواند با رزولوشن ۴K و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند اما ویژگی‌های فیلم‌برداری این دوربین، نسبت به دوربین‌های میکرو سه چهارم پاناسونیک، کمتر است. هنوز زود است که این دوربین جدید الیمپوس را قضاوت کنیم اما اگر این دوربین با استقبال خوبی از طرف عکاسان روبرو نشود، بعید نیست که الیمپوس نیز در آینده به فکر تولید دوربین بدون آینه با سنسور فول فریم بیفتد. اما خب فعلا این شرکت می‌تواند جای پای خود را در دنیای میکرو سه چهارم‌ها محکم‌تر کند چراکه دیگر شرکت‌ها در حال ورود به دنیای بدون آینه‌های فول فریم هستند.

این دوربین از اواخر ماه فوریه با قیمت ۲۹۹۹ دلار برای بدنه، عرضه خواهد شد. شما درباره این دوربین چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

The post الیمپوس OM-D E-M1X معرفی شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala