به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت امارات متحده عربی با بهره‌گیری از یک ابزار جاسوسی به نام «کارما» به آیفون برخی از مقامات و اشخاص بلندپایه نفوذ می‌کرده است. این ابزار جاسوسی به دولت امارات اجازه می‌داده به آیفون رهبران کشورهای خارجی، فعالان مدنی و سیاسی و دیپلمات‌ها نفوذ کند. رویترز به اسناد مربوط به این عملیات جاسوسی دست پیدا کرده و با ۵ نفر از افراد دخیل در این پروژه مصاحبه کرده است.

در این گزارش آمده که عملیات مذکور از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و طی آن به آیفون افرادی مانند یک فعال حقوق بشر در یمن که برنده جایزه‌ی صلح نوبل شده و امیر قطر نفوذ شده است. روی هم رفته در این مدت، دولت امارات موفق شده به آیفون چند صد نفر نفوذ کند.

از جمله اطلاعات جمع‌آوری شده، می‌توانیم به مواردی مانند اطلاعات موقعیت مکانی، متن پیامک‌ها، عکس‌ها و ایمیل‌های افراد قربانی اشاره کنیم.

از جمله اطلاعاتی که ابزار جاسوسی کارما موفق به جمع‌آوری آن می‌شده، می‌توانیم به مواردی مانند اطلاعات موقعیت مکانی، متن پیامک‌ها، عکس‌ها و ایمیل‌ها اشاره کنیم. همچنین جاسوس‌ها با بهره‌گیری از این ابزار می‌توانستند به گذرواژه‌های ذخیره شده در آیفون هم دسترسی پیدا کنند. در اواخر ۲۰۱۷، یک آپدیت iOS حفره‌ی مربوط به این نفوذ را مسدود کرد و تأثیرگذاری این ابزار را تا حد زیادی کاهش داد. معلوم نیست که آیا دولت امارات همچنان از ابزار کارما استفاده می‌کند یا نه.

افراد دخیل در این پروژه می‌گویند این ابزار فقط می‌توانسته به آیفون‌ها نفوذ کند و در زمینه‌ی هک گوشی‌های اندرویدی ناموفق بوده است. در ضمن به گفته‌ی این افراد، با استفاده از «کارما» نمی‌توانستند تماس‌های تلفنی را شنود کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار کارما این بوده که برای نفوذ به آیفون قربانیان، نیازی به انجام کاری از طرف آن‌ها نداشته و صرفاً با وارد کردن شماره تلفن یا آدرس ایمیل قربانی‌ها، می‌توانسته به آیفون این افراد نفوذ کند.

ابزارهای مشابه کارما هم وجود دارند اما توسعه‌ی چنین ابزارهای چنان پیچیده است که فقط کشورهای معدودی از چنین توانی بهره می‌برند. رئیس سابق بخش امنیت سایبری کاخ سفید می‌گوید که فقط ۱۰ کشور در جهان-از جمله روسیه، چین و آمریکا و متحدان آن‌ها-از توان فنی لازم برای توسعه‌ی ابزارهای جاسوسی مشابه برخوردار هستند.

دولت امارات متحده عربی و شرکت اپل هنوز در رابطه با این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

منبع: Phone Arena

The post نفوذ دولت امارات به آیفون مقامات از طریق ابزار جاسوسی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala