اپل در سال گذشته وضعیت چندان ایدئالی نداشته است. به غیر از مسائل مربوط به ممنوعیت فروش آیفون‌ها در آلمان و چین و فروش ناامیدکننده‌ی این گوشی، این شرکت به تازگی به‌خاطر مشکلات نقض حریم خصوصی از جانب جبهه‌های گوناگونی مورد حمله قرار می‌گیرد. جدیدترین حاشیه‌ی ایجاد شده برای این شرکت، خبر مربوط به ضبط فعالیت‌های کاربران برخی از اپلیکیشن‌های iOS بدون کسب اجازه از آن‌ها است. خوشبختانه اپل برای این که این مشکل را هرچه‌زودتر حل و فصل کند، خیلی زود واکنش نشان داده است. این شرکت به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موردنظر اعلام کرده که آن‌ها یا باید از قوانین اپ استور پیروی کنند یا اینکه دیگر اجازه فعالیت به آن‌ها داده نخواهد شد.

اپل اعلام کرده که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موردنظر زمان زیادی برای اصلاح رویه خود ندارند.

طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، برخی از اپلیکیشن‌های iOS بدون اینکه چنین موضوعی را به اطلاع کاربران خود برسانند، نحوه تعامل آن‌ها با اپلیکیشن‌های مذکور و حتی تصاویری از نمایشگر آن‌ها را ذخیره می‌کنند و به سرورهای خود ارسال می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه در مورد این تصاویر این است که در تعدادی از آن‌ها، اطلاعات حساسی مانند کارت اعتباری و اطلاعات شخصی مخفی نمی‌شود و به‌صورت کامل روانه‌ی سرورهای مذکور می‌شود.

اپل اعلام کرده که این اقدامات، نقض قوانین اپ استور به حساب می‌آید. البته اپلیکیشن‌ها با تبعیت از قانون، می‌توانند از ابزارهای تحلیلی مرسوم استفاده کنند. اما کاربران باید در جریان وجود چنین ابزارهایی قرار بگیرند و برای فعالیت آن‌ها، رضایت بدهند. اپل اعلام کرده که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موردنظر زمان زیادی برای اصلاح رویه خود ندارند وگرنه با عواقب جدی روبرو خواهند شد.

از بین اپلیکیشن‌هایی که از این موضوع بهره می‌برند، می‌توانیم به مواردی مانند Hotels.com، Expedia، Abercrombie & Fitch، Air Canada و Singapore Airlines اشاره کنیم. از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها مربوط به شرکت‌های بسیار بزرگی هستند، مطمئنا چاره‌ای جز پیروی از قوانین اپل ندارند.

در نهایت باید بگوییم که ظاهرا این مشکل فقط مختص اپل نیست. زیرا سرویس Glassbox که این اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند، در پلتفرم اندروید هم فعالیت دارد. اگرچه گوگل چنین فعالیت‌های مخفی را قدغن کرده است، اما هنوز راجع به این موضوع اظهارنظر نکرده.

منبع: Slash Gear

The post اپل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را در مورد ضبط نمایشگر کاربران تهدید کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala