اگرچه بیش از ۶ ماه تا معرفی آیفون‌های ۲۰۱۹ فاصله داریم، اما از مدتی قبل انتشار شایعات و گزارش‌های مربوط به این گوشی‌ها آغاز شده است. و حالا جدیدترین خبر، مربوط به تراشه این آیفون‌ها است. به‌نظر می‌رسد برای چهارمین سال متوالی، TSMC به‌عنوان تولیدکننده انحصاری جدیدترین نسل تراشه‌های سری A که این بار A13 نام دارد، انتخاب شده است. این خبر اولین بار چند ماه پیش اعلام شد و با انتشار این گزارش، با قاطعیت بیشتری می‌توانیم در رابطه با انتخاب این شرکت اظهارنظر کنیم. طبق این خبر، تولید انبوه تراشه مذکور در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

تراشه‌های A12،A11 و A10 همگی توسط کارخانه‌های شرکت تایوانی TSMC تولید شده‌اند. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم تراشه A9 در سال ۲۰۱۵ به‌صورت مشترک توسط سامسونگ و TSMC تولید شد. همچنین سامسونگ تولیدکننده انحصاری تراشه A7 بود اما رقابت بین این دو غول تکنولوژی در سال‌های اخیر تشدید شده است. برخی از مهم‌ترین قطعات آیفون‌ها، مانند نمایشگرهای اولد، همچنان از جانب سامسونگ تامین می‌شود ولی اپل اخیرا در حال تلاش برای همکاری با دیگر شرکت‌ها برای تامین نمایشگرهای اولد گجت‌های خود است.

TSMC

علاوه بر موارد ذکر شده، TSMC در چند سال اخیر در مقایسه با سامسونگ سرعت پیشرفت بالاتری داشته و در این میان توانسته قراردادهای بسیار سودآوری مانند تولید انبوه تراشه اسنپ‌دراگون ۸۵۵ را از آن خود کند. تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ که توسط سامسونگ تولید شد، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به A12 تولید شده توسط TSMC داشت و اپل امیدوار است در رابطه با تراشه‌های A13 و اسنپ‌دراگون ۸۵۵ هم این موضوع تکرار شود. قلب تپنده آیفون ۱۱ مانند اسنپ‌دراگون ۸۵۵ مبتنی بر معماری ۷ نانومتری است اما برای ساخت تراشه A13 از تکنیک لیتوگرافی به وسیله‌ای اشعه‌ی ماوراء بنفش استفاده می‌شود؛ تکنیکی که سامسونگ هم می‌خواهد برای ساخت نسل بعدی اگزینوس از آن بهره ببرد.

منبع: Phone Arena

The post TSMC تولیدکننده انحصاری تراشه A13 اپل باقی ماند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala