آغاز کشاورزی نقطه‌ای مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ بود. از آن پس نیز بشر همیشه در تلاش بوده تا این بخش مهم از زندگی خود را بهبود بخشد. در سال‌های اخیر پای ناسا نیز به تحقیقات در این زمینه باز شده و می‌توان ریشه‌ی برخی از تحولات این عرصه را در فضا پیدا کرد.

مدتی است که کاشت گیاه در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود و چندی پیش نیز شاهد جوانه زدن اولین گیاه در سطح ماه بودیم. اما این‌ها تنها دستاوردهای فناوری فضایی در این زمینه نیستند و پژوهش‌های متعدد دیگری که در این زمینه انجام شده منجر به رشد صنایع مربوط به کشاورزی شده است.

تراکتورهای خودران

ماجرا با تکنولوژی GPS و در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد. در آن سال‌ها تلاش‌ها برای ساخت تراکتورهای خودران آغاز شد. اما خطای GPS در آن زمان به اندازه‌ای بالا بود که امکان انجام دقیق کارها وجود نداشت. اکنون تراکتورهای خودران در بسیاری از مزارع کشاورزی آمریکا مشغول به کار هستند و بسیاری از آن‌ها بر پایه‌ی تکنولوژی ناسا کار می‌کنند.

نرم‌افزار طراحی‌شده توسط ناسا خطاهای سیگنال GPS را کاهش داد و دقت را بالا برد. اتفاقی که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ناسا در زندگی روزمره‌ی مردم است.

مدیریت آب

چشم ابزارهای ناسا تنها به آسمان نیست و ماهواره‌ها از فضا سیاره‌ی مادری‌مان را نیز با دقت زیر نظر می‌گیرند. یکی از تهدیدهای جدی پیش روی بشر کاهش منابع آب است. ماهواره‌های ناسا در این زمینه نیز مشغول جمع‌آوری داده هستند. داده‌هایی که به کمک متخصصان کنترل منابع آب می‌آید و امکان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر را برای‌شان فراهم می‌کند.

پیش‌بینی محصول

برخی از فناوری ناسا که وارد صنایع مربوط به کشاوری شده‌اند به پیش‌بینی وضعیت محصول در طول زمان کاشت و برداشت کمک می‌کند.

یکی از مثال‌ها در این زمینه الگوریتم‌هایی است که زمین‌ها را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای طبقه‌بندی می‌کنند. این کار در حال حاضر با کمک پهباد نیز انجام می‌شود. با کمک این الگوریتم‌ها می‌توان انواع، مرحله‌ی رشد و سلامت محصول زمین‌های کشاوری را ارزیابی کرد. این فناوری قابلیت پیش‌بینی محصول سالانه را نیز دارد.

سیستم‌های LED

تحقیقات در زمینه‌ی کشاورزی در فضا، چه کاشت گیاه در ایستگاه فضایی بین‌المللی و چه آزمایش‌هایی که برای برنامه‌های فضایی آینده به مقصد ماه و مریخ انجام می‌شود، منجر به ظهور فناوری‌های جدید شده است. یکی از این فناوری‌ها سیستم‌های نور LED است که می‌توانند در گلخانه‌ها کاربرد داشته باشند.

گیاهانی که درخواست آب می‌کنند!

سنسورهایی که با اتصال به گیاه وضعیت گیاه را بررسی می‌کنند.
Credits: : AgriHouse Brands Ltd.

شاید باور این مورد سخت باشد اما گیاهان اکنون می‌توانند با ارسال پیام از کشاورز بخواهند به آن‌ها آب بدهد! در این سیستم سنسورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند با پالس‌های الکتریکی گیاه را زیر نظر بگیرند و سطح آب آن را به طور مستقیم اندازه‌گیری کنند.

فناوری فضایی در زمین

این‌ها تنها مواردی از فناوری‌هایی است که از برنامه‌های فضایی به بخشی از زندگی روزمره‌ی بشر تبدیل شده‌اند. موارد پرشمار دیگری نیز وجود دارند که از فضا وارد زندگی روزانه‌ی ما در زمین شده‌اند.

فناوری فضایی اغلب راه خود را برای ورود به زمین پیدا می‌کند.

منبع: NASA

The post ناسا چگونه به رشد صنایع مربوط به کشاورزی کمک می‌کند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala