شرکت هواوی دقایقی پیش در نمایشگاه موبایل بارسلون، دو لپ‌تاپ جدید معرفی کرد. پس از معرفی لپ‌تاپ MateBook 13 در نمایشگاه CES 2019، حالا نوبت به دو لپ‌تاپ جدید از خانواده میت‌بوک رسیده که اولین MateBook X Pro جدید است و دیگری MateBook 14. قبل از هرچیز بگذارید سراغ لپ‌تاپ حرفه‌ای‌تر یعنی میت‌بوک اکس پرو برویم. این لپ‌تاپ بیش از هرچیزی یک آپدیت سخت‌افزاری درونی نسبت به نسل قبلی خود به حساب می‌آید و تغییرات ظاهری زیادی نداشته اما MateBook 14 یک لپ‌تاپ کاملا جدید در خانواده محصولات کامپیوتری هواوی به حساب می‌آید.

MateBook X Pro

طراحی این محصول به جز لوگوی هواوی در بخش پشتی نمایشگر، تغییری دیگری نداشته است. وزن و ابعاد هم مثل نسل قبلی این محصول می‌ماند اما برخی تغییرات سخت‌افزاری در زیر پوسته MateBook X Pro رخ داده که این محصول را در دنیای ویندوزی‌ها، تبدیل به لپ‌تاپ هیجان انگیزی می‌کند. آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل به این محصول راه پیدا کرده و کارت گرافیک جدید انویدیا هم در MateBook X Pro جدید مشاهده می‌شود.

بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، MateBook X Pro از پردازنده جدید اینتل یعنی Core i7-8565U و Core i5-8265U بهره خواهد برد که سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند. GPU دستگاه که به صورت آن‌برد نیز هست، بهبود یافته از و از GeForce MX150 با دو گیگابایت GDDR5 VRAM در نسل قبلی، به GeForce MX250  با ۲ گیگابایت GDDR5 VRAM در نسل جدید رسیده‌ایم. حافظه رم این لپ‌تاپ نیز ۸ و ۱۶ گیگابایتی خواهد بود و حافظه داخلی لپ‌تاپ هم ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی یا یک ترابایتی می‌تواند باشد که از نوع PCIe NVMe SSD است.

نمایشگر ۱۳.۹ اینچی این دستگاه که پنل IPS LCD دارد، رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ خواهد داشت و حداکثر روشنایی آن به ۴۵۰ نیتس می‌رسد. پوشش رنگی صد درصدی sRGB Color Gamut و کانتراست ۱۵۰۰:۱ از دیگر مشخصات این پنل جذاب است. همچنین پشتیبانی از لمس تا ۱۰ نقطه به صورت همزمان، هنوز هم در نمایشگر این لپ‌تاپ وجود دارد و حاشیه‌های نمایشگر هم به طرز غیر قابل باوری، باریک و نازک هستند. به طور کلی، نسبت نمایشگر به پنل رویی دستگاه، ۹۱ درصد بوده که فوق العاده است.

باتری این لپ‌تاپ با نسل قبلی خود تفاوتی نکرده و هنوز ۵۷.۴Wh است اما هواوی وعده داد با توجه به پردازنده کم مصرف‌تر، عمر باتری در این محصول بیشتر شده باشد. سنسور اثر انگشت هم هنوز در بالای کیبرد قرار گرفته و برای امنیت بیشتر، هواوی از یک چیپست اختصاصی برای ثبت اطلاعات اثر انگشت کاربر روی آن، استفاده کرده است.

متاسفانه اما وب‌کم دستگاه هنوز دوربینی ۱ مگاپیکسلی دارد که در سال ۲۰۱۹، اتفاق خنده‌داری به نظر می‌رسد. سنسورهای بزرگ‌تر قیمت چندان بیشتری ندارند اما احتمالا به دلیل محدودیت‌های محل قرار گیری وب‌کم که در وسط بخش بالایی کیبرد است، هواوی نمی‌تواند سنسوری بزرگ‌تر استفاده کند.

در طرف دیگر، پورت‌ها و اتصالات این دستگاه، یکی از نقاط قوت آن هستند. MateBook X Pro جدید، دارای یک پورت USB-C Thunderbolt 3، دو پورت USB-C معمولی و یک پورت USB-A 3.0 است.

جدا از این موارد هواوی یک ویژگی نرم‌افزاری جدید همی در این لپ‌تاپ و هم MateBook 14 قرار داده که نام آن Huawei Share 3.0 OneHop است. این ویژگی به کمک چیپست NFC که در سمت راست تاچ پد قرار گرفته، می‌تواند اطلاعات، عکس‌ها و ویدیو‌ها را به سرعت به گوشی اندرویدی کاربر (یا بالعکس) منتقل کند. بهترین عملکرد این ویژگی را می‌توان با همین لپ‌تاپ و همچین با گوشی‌های پرچمدار هواوی داشت. ویژگی نرم‌افزاری جذاب دیگر، کلیپ‌برد اشتراکی است که یعنی هر متنی را که روی لپ‌تاپ خود کپی کنید، می‌توانید سپس در گوشی هواوی خود، آن متن را پیست کنید.

این لپ‌تاپ انتظار می‌رود از ماه May در آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا عرضه شود. قیمت MateBook X Pro جدید با پردازنده Core i5، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی، ۱۵۹۹ یورو تعیین شده است. رده بالا‌ترین مدل با پردازنده Core i7، رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه داخلی یک ترابایتی نیز ۱۹۹۹ یورو قیمت خواهد داشت. هر دو نسخه‌ای که گفتیم هم با نمایشگر لمسی عرضه می‌شوند.

MateBook 14

MateBook 14 قرار است فاصله بین لپ‌تاپ‌های سری X و سری D را پر کند. این محصول عملکرد بسیاری خوبی را بدون آنکه قیمت زیادی داشته باشد، ارائه می‌کند و با وزن ۱.۴۹ کیلوگرمی، جزو سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی هم به حساب می‌آید.

نمایشگر دستگاه اما رزولوشن کمتری دارد و با نسبت نمایش ۳:۲، رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارد. حداکثر روشنایی این نمایشگر هم به ۳۰۰ نیتس می‌رسد و همچنان می‌تواند ۱۰۰ رنگ‌های sRGB را پوشش دهد. کانتراس این نمایشگر هم ۱۰۰۰:۱ است که برای یک نمایشگر میان‌رده، خوب به حساب می‌آید.

همچنین هواوی در این لپ‌تاپ هم از نمایشگری با حشایه‌های اندک استافده کرده و همین موجب شده تا وب‌کم در این لپ‌تاپ هم مثل MateBook X Pro به زیر یکی از دکمه‌های کیبرد منتقل شود. این یعنی همچنان دوربین وب‌کم در این لپ‌تاپ هم ضعیف است اما وقتی به نسبت نمایشگر ۹۰ درصدی به بخش بالایی لپ‌تاپ نگاه می‌کنید، دیگر ضعف وب‌کم آنقدر به چشم نمی‌آید. همچنین قرارگیری وب‌کم در زیر یک دکمه کیبرد آنقدر هم بد نیست و برای مثال از نظر امنیت هم خیلی خوب است و لازم نیست با یک چسب آن را بپوشانید بلکه تنها کافی است دکمه وب‌کم را به پایین فشار دهید تا دیگر آن را نبینید.

MateBook 14 این لپ‌تاپ به اندازه MateBook X Pro قدرتمند است و تنها برخی از ویژگی‌ها از آن حذف شده است. برای مثال همچنان از همان پردازنده نسل هشتم اینتل در این محصول هم استفاده شده و کاربر می‌تواند مدلی از MateBook 14 را با پردازنده Core i7-85650U همراه با گرافیک Nvidia GeForce MX250 با دو گیگابایت GDDR5 Vram خریداری کند. حافظه رم و حافظه داخلی که این لپ‌تاپ در آن عرضه می‌شود نیز درست مثل MateBook X Pro است با این تفاوت که دیگر حافظه داخلی یک ترابایتی برای MateBook 14 وجود ندارد.

هواوی اسم سیستم فن دستگاه را Shark Fin 2.0 گذاشته و وعده می‌دهد که با این فن‌ها، این لپ‌تاپ ۱۸ درصد هوای خنک‌تری را به پردازنده می‌رساند. از دیگر ویژگی‌های جذاب این لپ‌تاپ می‌توانیم به سنسور اثر انگشت، آخرین نسل از WiFi، بلوتوث نسل ۵ و پشتیبانی از بلندگوهای بهینه شده با استاندارد Atmos اشاره کنیم.

اتصالات در این لپ‌تاپ نیز از قلم نیفتاده است. دو پورت USB-A در یک سمت دستگاه وجود دارند که استانداردهای USB 2.0 و ۳.۰ را پشتیبانی می‌کنند. در سمت دیگر دستگاه، یک پورت USB-C قرار دارد اما از نوع تاندربولت ۳ نیست اما همچنان شارژ لپ‌تاپ و همچنین خروجی تصویر را پشتیبانی می‌کند. یک پورت HDMI و جک هدفون نیز در کنار پورت USB-C محصول دیده می‌شوند. این لپ‌تاپ می‌تواند همزمان خروجی تصویر به دو مانیتور داشته باشد اما در این حالت دیگر امکان شارژ دستگاه وجود ندارد و تنها از انرژی باتری استفاده می‌شود.

ظرفیت باتری این محصول نیز مثل X Pro بوده و ۵۷.۴Wh است. هواوی می‌گوید این لپ‌تاپ با این باتری، می‌تواند تا ۱۵ ساعت بدون وقفه ویدیو بخش کند و شارژر ۶۵ واتی که درون بسته‌بندی محصول قرار دارد نیز می‌تواند با ۱۵ دقیقه شارژ، تا سه ساعت انرژی را برای این لپ‌تاپ تامین کند.

این لپ‌تاپ بر خلاف X Pro، در سه رنگ عرضه می‌شود و در کنار رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی، رنگ طلایی رزی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

قیمت MateBook 14 از ۱۱۹۹ یورو برای پردانزده Core i5، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی آغاز می‌شود و مدل Core i7 با رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی و نمایشگری لمسی، ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد.

منبع: GSMArena

The post هواوی از لپ‌تاپ‌های MateBook X Pro جدید و MateBook 14 رونمایی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala