انجمن مجریان USB (USB-IF) اعلام کرده که استاندارد USB 4 بر مبنای تاندربولت ۳ قرار دارد و این یعنی می‌تواند از حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

اینتل در سال ۲۰۱۱ به همراه اپل استاندارد تاندربولت را توسعه داد که قرار بود علاوه بر سرعت بیشتر، از پروتکل‌های مختلفی هم پشتیبانی کند. به‌عنوان مثال، از کابل‌های تاندربولت می‌توانید برای اتصال نمایشگرها و هارد درایوها استفاده کنید. اینتل برای تاندربولت ۳، علاوه بر پشتیبانی از USB 3.1، به بهره‌گیری از پورت USB-C روی آورد. به عبارتی دیگر، پورت‌های تاندربولت از لحاظ ظاهری مشابه پورت‌های USB-C شدند ولی در عین حال از قابلیت‌های استاندارد تاندربولت بهره می‌برند. به همین خاطر کاربران به‌راحتی می‌توانند کابل‌های USB خود را به پورت‌های تاندربولت وصل کنند که مثلا اگر اهل استفاده از مک‌بوک پرو باشید، مطمئنا از این قابلیت به کرات استفاده کرده‌اید.

اما مساله اینجاست که اتصال گجت‌های دارای پورت USB به پورت‌های تاندربولت، منجر به بهره‌گیری از قابلیت‌های این استاندارد نمی‌شود و در نهایت باید به سرعت USB 3.0 بسنده کنید. اگرچه استاندارد تاندربولت قابلیت‌های بیشتری دارد، ولی به اندازه‌ی گجت‌های مبتنی بر USB پرطرفدار نشده است. بخشی از این موضوع، به پرداخت هزینه برای استفاده از این تکنولوژی شرکت اینتل برمی‌گردد که باعث می‌شد استفاده از این استناندارد هزینه‌ی ساخت را افزایش دهد.

تاندربولت

دو سال قبل شرکت اینتل اعلام کرد که تمام شرکت‌ها بدون پرداخت هزینه می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

دو سال قبل شرکت اینتل اعلام کرد که تمام شرکت‌ها بدون پرداخت هزینه می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. به همین خاطر، انجمن USB-IF با بهره‌گیری از این فرصت تصمیم گرفته قابلیت‌های تاندربولت‌ ۳ را برای USB 4 ارائه کند. استاندارد USB 4.0 می‌تواند انرژی را با حداکثر سرعت ۱۰۰ وات انتقال دهد و سرعت انتقال داده آن حداکثر به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و پهنای باند ویدیو آن برای دو نمایشگر ۴K یا یک نمایشگر ۵K کافی است. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که USB 4 با فناوری‌های قدیمی USB هم سازگار است.

اگر از کابل‌های مبتنی بر تکنولوژی USB 3 با پورت USB-C استفاده می‌کنید، برای بهره‌گیری از این تکنولوژی احتمالا باید کابل‌های خود را تعویض کنید. اما کابل‌های تاندربولت ۳ هیچ مشکلی با این تکنولوژی نخواهند داشت. استاندارد USB 4 پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد و می‌تواند تا حد زیادی مورد استقبال انواع و اقسام کاربران قرار بگیرد. در ضمن اینتل هم خاطرنشان کرده که برند تاندربولت را کنار نمی‌گذارد و این استاندارد و USB 4.0 در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه خواهند داد.

منبع: TechCrunch

The post استاندارد USB 4 از مزایای تاندربولت ۳ بهره می‌برد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala