وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی قبل در مراسم امضای تفاهم‌نامه مربوط به تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند داخلی از اختصاص وام ۲۰۰ میلیارد تومانی برای اپراتورهای مخابراتی خبر داد تا گوشی های تلفن همراه ایرانی با قیمت مناسب در تعداد انبوه به دست مردم برسند.

در این مراسم، وزیر ارتباطات گفت: «هم اکنون شاهدیم که به دلیل گرانی گوشی موبایل، قدرت خرید مردم پایین آمده و بسیاری از کاربران گوشی‌های شکسته و یا دست‌دوم استفاده می‌کنند و توانایی خرید گوشی نو را ندارند» وی همچنین موضوع بیکاری و ضرورت اشتغال را از دیگر مواردی عنوان کرد که سبب شده وزارت ارتباطات تصمیم به ایجاد سازوکاری برای تولید گوشی داخلی بگیرد.

طبق اعلام وزیر ارتباطات، قرار است صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان توسط پست بانک و به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مرکزی ایجاد شود تا در قالب وام در اختیار اپراتورها قرار بگیرد. اپراتورها هم با استفاده از این وام می‌توانند گوشی‌های تولید داخل را به‌صورت اقساطی در اختیار افراد قرار بدهند. در این فرایند، مسئولیت ثبت‌نام و رساندن گوشی به مصرف‌کننده توسط اپراتورها انجام می‌گیرد و ارزیابی توان بازپرداخت، توسط پست‌بانک انجام می‌شود.

گوشی ایرانی

گوشی شاهین ۲

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرده که این بار برخلاف دیگر برنامه‌های مربوط به حمایت از تولید ملی، به جای افزایش نرخ گمرکی، قرار است نرخ واردات قطعات مربوط به تولید گوشی‌ها کاهش پیدا کند تا در نتیجه هزینه تولید این محصولات ارزان‌تر تمام شود. آقای آذری جهرمی ادامه داد: «هم‌اکنون نرخ تعرفه واردات قطعات ۱۵ درصد است که مقرر شده وزارت صنعت این رقم را کاهش دهد. در همین حال تسهیلاتی نیز از طریق منطقه ویژه اقتصادی برای تولیدکنندگان در راستای ایجاد خط تولید در نظر گرفته شده است»

بر اساس صحبت‌های وزیر ارتباطات، مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در مدت دو سال خطوط تولید موردنظر بتوانند قادر به تولید سالانه ۲ میلیون گوشی با قیمت متوسط ۲.۵ میلیون تومان شوند. وزیر ارتباطات در ادامه افزود: «بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم یک بازار ۵ هزار میلیاردی برای ۲ میلیون ایرانی با گوشی‌های ارزان‌قیمت ساخت داخل داشته باشیم. در این راستا فراخوان برای همکاری تولیدکنندگان اعلام می‌شود و تاکنون ۴ تولیدکننده در کشور شناسایی‌شده است.»

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در راستای تولید، استانداردهای سختگیرانه ای برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌ایم تا کیفیت خدمات افزایش یابد البته نباید انتظار آخرین مدل‌های محصولات بین‌المللی را داشت اما امیدواریم روزی بتوانیم آخرین مدل‌های گوشی موبایل را در رده جهانی تولید کنیم»

آقای آذری جهرمی در انتها به تجربه خود در رابطه با استفاده از گوشی ایرانی اشاره کرد و افزود: «من یکی از مدل‌های گوشی تولید داخل را حدود ۲ ماه استفاده کردم و اگرچه کیفیت آن در حد متوسط است اما کمتر از محصولات بین‌المللی در این رده نیست.»

The post آذری جهرمی از تولید انبوه گوشی ایرانی با قیمت متوسط ۲.۵ میلیون تومان خبر داد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala