گوگل در چند سال گذشته در حوزه‌های مختلف تکنولوژی به توسعه محصولات مختلف روی آورده است. در ادامه مجموعه مطالب مربوط به بررسی عملکرد شرکت‌ها در سال ۲۰۱۹، قصد داریم  به برخی از محصولات گوگل در سال ۲۰۱۹ نگاهی دوباره بیندازیم.

برنده: پیکسل ۳a و ۳a ایکس‌ال

بدون شک مهم‌ترین محصول سخت‌افزاری گوگل در سال ۲۰۱۹ گوشی‌های پیکسل ۳a و ۳a ایکس‌ال بوده است. البته به‌خوبی می‌دانیم که در این محدوده قیمت می‌توانید میان‌رده‌های جذاب‌تری را پیدا کنید، اما این موضوع به معنای ضعیف بودن سری ۳a نیست. این گوشی‌ها به غیر از نمایشگر اولد که البته دیگر مزیت مهمی محسوب نمی‌شود، از دوربین بسیار توانایی بهره می‌برند. در حقیقت، تصاویر ثبت شده با دوربین این دو گوشی قابل مقایسه با دوربین پیکسل ۳ و ۳ ایکس‌ال هستند.

گوگل سال 2019 گوگل سال 2019
  • گوگل سال 2019
  • گوگل سال 2019

علاوه بر این، این دو گوشی برخی از ضعف‌های مدل پرچم‌دار را برطرف کردند و با عمر باتری عالی و جک هدفون روانه‌ی بازار شدند. در ضمن افرادی که خواهان بهترین تجربه کاربری اندروید و دوربین عالی در ازای پرداخت مبلغ نه‌چندان بالایی هستند، این دو گوشی تنها گزینه برای این دسته از کاربران محسوب می‌شوند. روی هم رفته می‌توان گفت که گوشی‌های پیکسل ۳a یادآور دوران اوج گوشی‌های نکسوس هستند.

بازنده: پیکسل ۴ و ۴ ایکس‌ال

و حالا باید به گوشی‌های نه‌چندان جذاب پیکسل ۴ بپردازیم که گوگل در سال ۲۰۱۹ معرفی و عرضه کرد. این غول تکنولوژی با عرضه این گوشی‌ها نشان داده که ظاهرا موضوع سخت‌افزار اهمیت چندان زیادی برای این شرکت ندارد. تا سال گذشته، گوگل به لطف عکاسی محاسباتی پیشرو این حوزه محسوب می‌شد اما حالا شرکت‌های مختلفی در این زمینه به‌طور همه‌جانبه وارد عمل شده‌اند و دوربین پیکسل ۴ دیگر نمی‌تواند تنها برگ برنده این گوشی باشد.

در کنار این موضوع، باید به فقدان حسگر اثر انگشت در پنل پشتی اشاره کنیم که اقدام چندان هوشمندانه‌ای نیست. شاید برخی افراد این بحث را مطرح کنند که اپل بدون هیچ مشکلی چنین کاری انجام داده اما در این میان نمی‌توانیم ضعف‌های راهکار گوگل را نادیده بگیریم.

گوگل سال 2019 گوگل سال 2019 پیکسل 4
  • گوگل سال 2019
  • گوگل سال 2019
  • پیکسل 4

کمی بعد از عرضه، مشکلات مختلف این دو گوشی سروصدای زیادی به راه انداختند؛ از قابلیت‌های محدود نمایشگر ۹۰ هرتز و تنظیمات نامناسب رنگ آن‌ها گرفته تا عمر باتری بسیار ضعیف و سیستم راداری صرفاً پر زرق‌وبرق که کار زیادی نمی‌توان با آن انجام داد. همچنین امکان آنلاک کردن گوشی با چشم‌های بسته هم از مواردی بود که صدای کاربران زیادی را درآورد.

لازم به ذکر است که گوگل همچنان کیفیت پایین اسپیکرها را اصلاح نکرده که از نسل دوم به بعد حرف زیادی برای گفتن ندارند. روی هم رفته گوگل در سال ۲۰۱۹ نشان داد که در تلاش برای رقابت با اپل، فراموش کرده که باید دیگر شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی هم رقابت کند. اگر قیمت این گوشی‌ها پایین‌تر بود یا از لحاظ سخت‌افزاری جذاب‌تر بودند، می‌توانستند به‌عنوان گزینه‌های قابل توجه مطرح شوند. در هر صورت باید ببینیم گوگل در سال آینده از این تجربه درس می‌گیرد یا نه.

برنده: استیدیا

استیدیا

استیدیا سرویس جدید گوگل است که با بهره‌گیری از قدرت پردازشی و سرورهای گوگل می‌تواند مورد توجه گیمرهای سراسر جهان قرار بگیرد. با این پروژه، کاربران بدون نیاز به سخت‌افزارهای گران‌قیمت برای تجربه بازی‌های سنگین، می‌توانند این بازی‌ها را از طریق گوشی، تلویزیون یا کامپیوتر قدیمی خود اجرا کنند. روی هم رفته این پروژه که گوگل در سال ۲۰۱۹ آن را معرفی کرد، نت‌فلیکس برای بازی‌ها است و اساساً با بهره‌گیری از اینترنت پر سرعت و یک نمایشگر می‌توانید بازی‌ها را اجرا کنید. با توجه به این توضیحات به نظر می‌رسد همه‌چیز بر وفق مراد بوده که البته در این میان باید به نقاط ضعف مختلفی هم اشاره کنیم.

بازنده: آغاز به کار استیدیا

پروژه استیدیا بر روی کاغذ جذابیت بسیار زیادی دارد و به نظر می‌رسید آینده گیمینگ این‌گونه است. اما آغاز به کار آن نشان داد که حتی اگر چنین پروژه‌ای پتانسیل زیادی برای موفقیت داشته باشد، گوگل برای بهبود تجربه کاربری آن راه طولانی در پیش دارد. گوگل در مورد این پروژه وعده داد که کاربران هنگام اجرای بازی‌ها می‌توانند از بهترین گرافیک و عملکرد بهره ببرند. اما در عمل، برخی از بازی‌های استیدیا رزولوشن خود را به ۱۰۸۰p و ۲۱۶۰p «آپ‌اسکیل» (Upscale) می‌کنند که منجر به تخریب جلوه بازی‌ها می‌شود.

استیدیا

علاوه بر این باید بگوییم در بیشتر اوقات، گرافیک بازی‌ها ضعیف‌تر از کنسول‌ها یا کامپیوترهای نسبتاً جدید است. زمانی که قرار است یک پلتفرم نوآورانه بازار گیمینگ را تحت تأثیر قرار دهد، باید تلاش بسیار بیشتری برای بهبود تجربه کاربری صورت بگیرد. در ضمن نباید مشکل «لگ» (Lag) در بازی‌ها را از قلم بیندازیم. برخی کاربران که از اینترنت‌های ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه یا حتی ۱ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند، گفته‌اند که این لگ‌های گاه‌وبیگاه تجربه بازی را خراب می‌کند. این در حالی است که گوگل وعده داده کاربران دارای اینترنت ۲۵ مگابیت بر ثانیه می‌توانند بدون هیچ مشکلی بازی‌های ۴K را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه کنند.

احتمالا به مرور زمان این مشکلات فنی برطرف می‌شوند و امیدواریم تعداد بازی‌های موجود در این پلتفرم هم تا حد زیادی افزایش پیدا کند زیرا این موضوع هم یکی دیگر از مشکلات گوگل استیدیا محسوب می‌شود. در هر صورت چنین پروژه‌ای پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد اما احتمالا تا یک یا دو سال دیگر نمی‌تواند توجه تعداد زیادی از کاربران را جلب کند. روی هم رفته امیدواریم گوگل از تجربیات خود در سال ۲۰۱۹ درس بگیرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • محصولات برنده و بازنده بخش موبایل سونی در سال ۲۰۱۹
  • محصولات برنده و بازنده شیائومی در سال ۲۰۱۹
  • محصولات برنده و بازنده هواوی و آنر در سال ۲۰۱۹
  • محصولات برنده و بازنده اپل در سال ۲۰۱۹
  • محصولات برنده و بازنده سامسونگ در سال ۲۰۱۹

منبع: GSM Arena

The post محصولات برنده و بازنده گوگل در سال ۲۰۱۹ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala