در ابتدای سال ۲۰۱۹، شرکت هواوی شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسید. اما سپس این غول تکنولوژی متوجه شد که دولت قدرتمندترین کشور دنیا شمشیر را برای تقابل از رو بسته است. در ابتدا گفته می‌شد که هواوی به‌زودی شکست سختی می‌خورد اما حالا مشخص شده که این شرکت بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد یا حداقل بدون نبردی همه‌جانبه چنین اتفاقی نمی‌افتد. سال گذشته سال بسیار دشواری برای این کمپانی چینی بود و در این مطلب می‌خواهیم این سؤال را مطرح کنیم که هواوی در سال ۲۰۲۰ باید با چه چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم کند؟ در ادامه همراه ما باشید.

دوران اوج هواوی

اگر به نمودار درآمد هواوی در سال ۲۰۱۹ نگاهی بیندازید، می‌بینید که ماه آوریل را می‌توان دوران اوج این شرکت در نظر گرفت. این شرکت در تاریخ ۲۶ مارس از گوشی P30 پرو رونمایی کرد که به لطف دوربین‌های قدرتمند، ویژگی‌های جذاب و عمر باتری بالا، خیلی زود مورد توجه میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان قرار گرفت.

هواوی سال 2020

هواوی P30 پرو به‌خصوص برای دوربین بسیار خوبی که داشت نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد. این گوشی در برابر گوشی‌های شرکت‌های رقیب حرف زیادی برای گفتن داشت و در ضمن این شرکت صدها میلیون دلار برای تبلیغات گوشی‌های P30 هزینه کرد که این کار نتایج مثبتی به همراه داشت. تا ۲۷ ژوئن، هواوی موفق شد ۱۰ میلیون گوشی سری P30 را به فروش برساند و در این زمینه با فاصله زیادی رکورد فروش گوشی‌های P20 را شکست.

به لطف همین موفقیت‌ها و فروش بالای دیگر گوشی‌ها، پشت سر گذاشتن سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند دیگر به یک امر مسلم بدل شده بود و فقط بحث بر سر زمان این اتفاق بود. علاوه بر این باید به گوشی تاشو این شرکت یعنی میت ایکس هم اشاره کنیم که مورد توجه زیادی قرار گرفت. بعد از اینکه کارشناسان متوجه مشکلات گلکسی فولد شدند و سامسونگ اعلام کرد عرضه آن تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است، مدیران هواوی بدون شک از این اتفاق خوشحال شده‌اند. اما فقط چند هفته بعد، بحران گسترده هواوی آغاز شد.

آغاز درگیری با دولت آمریکا

هواوی سال 2020

در تاریخ ۱۵ مه، خبر تحریم‌های هواوی توسط آمریکا منتشر شد که اگرچه تعجب‌آور بود، ولی چندان هم غیرقابل انتظار نبود و در این زمینه نشانه‌های زیادی وجود داشت. به‌عنوان مثال در آوریل ۲۰۱۸، دولت آمریکا شرکت چینی ZTE را از دریافت قطعات آمریکایی تحریم کرد و اگرچه این تحریم فقط چند ماه طول کشید، ولی ZTE را به آستانه تعطیلی کامل کشاند.

در ژانویه ۲۰۱۸، هواوی قرار بود از طریق اپراتورهای مخابراتی AT&T و Verizon گوشی میت ۱۰ پرو را وارد بازار آمریکا کند ولی هر دو شرکت به دلیل هشدار مقامات دولت آمریکا، از این قرارداد همکاری پا پس کشیدند. آمریکا به این حد راضی نبود و می‌خواست باقی کشورها هم استفاده از تجهیزات هواوی را کنار بگذارند. حتی دولت آمریکا این کشورها را تهدید کرد که در صورت بهره‌گیری از تجهیزات ۵G هواوی، دیگر در زمینه‌های اطلاعاتی با این دولت‌ها همکاری نخواهد کرد. البته این تهدیدها چندان مثمر ثمر واقع نشده زیرا مثلاً بریتانیا به تازگی استفاده هرچند محدود تجهیزات ۵G هواوی را تأیید کرده است.

در نهایت در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۱۹، وزارت بازرگانی آمریکا کمپانی هواوی را وارد لیست سیاه کرد و به این ترتیب شرکت‌های آمریکایی امکان همکاری با هواوی را از دست دادند.

زندگی در تحریم

هواوی سال 2020

بعد از انتشار این خبر، شرکت‌های مهمی مانند اینتل، گوگل، مایکروسافت و کوالکام اعلام کردند که دیگر سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود را در اختیار هواوی نمی‌گذارند. در هفته‌های بعد از آغاز این تحریم، هواوی موفق شد همکاری خود با شرکت‌هایی که مشمول این تحریم نمی‌شوند را از سر بگیرد. مهم‌ترین آن‌ها شرکت Arm بود که معماری تراشه‌های موبایل را ارائه می‌کند.

دولت آمریکا سپس برای امکان پشتیبانی و ارائه‌ی آپدیت‌های امنیتی، معافیت موقت به شرکت‌های آمریکایی اعطا کرد که این موضوع به هواوی اجازه داد برای گوشی‌های فعلی خود آپدیت اندروید ارائه کند. این معافیت سه‌ماهه تا حالا دو بار تمدید شده است و ۷ روز دیگر در تاریخ ۱۶ فوریه به پایان می‌رسد.

اگرچه دولت آمریکا برای توجیه این تحریم همواره به موضوع تهدید برای امنیت ملی متوسل می‌شود، اما در کل به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این تحریم در اصل یک اهرم فشار برای مذاکرات بین دو ابرقدرت به شمار می‌رود.

باقی ماندن در برزخ

هواوی سال 2020

حدود ۱۰ ماه از آغاز تحریم هواوی می‌گذرد و شرایط این تحریم بهبود چندانی نداشته است. در حال حاضر، هواوی همچنان نمی‌تواند با بیشتر شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته باشد ولی در این میان برخی شرکت‌ها مانند مایکروسافت موفق شده‌اند مجوز ویژه‌ای برای ادامه همکاری دریافت کنند. به همین خاطر هواوی می‌تواند بار دیگر لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز را روانه‌ی بازار کند ولی گوشی‌های جدید این شرکت کماکان از اپلیکیشن‌های گوگل محروم هستند.

در این میان، هواوی در کمال تعجب موفق شده برای تمام قطعات سخت‌افزاری آمریکایی نمونه‌های جایگزین پیدا کند. کالبدشکافی میت ۳۰ پرو نشان داده که هیچ قطعه سخت‌افزاری آمریکایی برای این گوشی استفاده نشده است. همچنان نرم‌افزار مهم‌ترین نقطه‌ضعف هواوی به شمار می‌رود. اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز به‌حساب می‌آید و بنابراین هواوی برای استفاده از آن مشکلی ندارد. اما کاربران اندروید در سرتاسر جهان، تا حد زیادی به اپلیکیشن‌های گوگل وابستگی دارند. همچنین باید به اپلیکیشن‌هایی اشاره کنیم که در پلی استور حضور دارند و بسیاری از کاربران به نصب آن‌ها از طریق روش‌های دیگر تمایلی ندارند.

هواوی سال 2020

هواوی با معرفی سیستم‌عامل اختصاصی هارمونی سروصدای زیادی به راه انداخت. این سیستم‌عامل فعلاً بر روی چند گجت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در نهایت می‌تواند به‌عنوان پلتفرم اختصاصی این کمپانی انجام وظیفه کند. مشکل اینجاست که توسعه کامل یک پلتفرم همه‌فن‌حریف سال‌ها طول می‌کشد و حتی در صورت توسعه کامل هم تضمینی برای استقبال از جانب توسعه‌دهندگان وجود ندارد.

دوام شگفت‌انگیز در شرایط سخت

شرکت هواوی در سال ۲۰۱۹ موفق شده ۲۳۰ میلیون گوشی را به فروش برساند که ۳۰ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود و بار دیگر توانست برتری خود نسبت به جایگاه اپل در بازار موبایل را تثبیت کند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که هواوی چطور توانسته در چنین شرایط سختی این موفقیت را به دست آورد؟

هواوی سال 2020

برای تحلیل فروش گوشی‌های هواوی باید به موضوع تفکیک بخش جهانی (که اپلیکیشن‌های گوگل اهمیت زیادی دارند) و بخش مربوط به بازار چین (که گوگل اصلا اهمیتی ندارد) توجه نشان بدهیم. این بازار چین بود که توانست در سال ۲۰۱۹ به کشتی نجات هواوی بدل شود. به لطف همین بازار، نه‌تنها گوشی‌های هواوی فروش خیلی خوبی داشتند بلکه نسبت به سال گذشته رشد هم تجربه کردند. در این زمینه، حس وطن‌پرستی کاربران چینی نقش مهمی ایفا کرده است.

البته هواوی در کشورهای مختلف هم حضور زیادی دارد و در این سال علاوه بر ادامه فروش گوشی‌های جذاب مانند P30 پرو، این شرکت گوشی‌های قدیمی را با نام‌های جدید عرضه کرد تا بتواند از اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کند. باید خاطرنشان کنیم در سال ۲۰۱۹ گوشی میت ۳۰ پرو عرضه شد که علی‌رغم تمام ویژگی‌های جذاب، به دلیل فقدان اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت بسیار محدود در برخی از بازارهای خارج از چین عرضه شد.

برنامه بلندمدت

هواوی برای جذب توسعه‌دهندگان به سمت استفاده از سرویس‌های موبایل این شرکت بودجه هنگفتی را اختصاص داده تا این سرویس‌ها جایگزین سرویس‌های گوگل شوند. حالا که هواوی با این حقیقت روبرو شده که خیلی راحت دسترسی آن به گوگل و دیگر تکنولوژی‌های آمریکایی را قطع می‌کنند، تلاش خود برای استقلال را دوچندان کرده است و ادامه این تلاش ارتباط چندانی با وضعیت تحریم ندارد. در حقیقت برداشتن تحریم حتی می‌تواند شتاب این تلاش را افزایش دهد زیرا توسعه‌دهندگان آمریکایی با خیال راحت می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای اپ استور هواوی ارائه کنند.

گوشی هواوی

سرویس‌های گوگل در بازارهای جهانی اهمیت زیادی دارند و به همین خاطر هواوی این سرویس‌ها را رها نمی‌کند؛ اما از طرفی دیگر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در آینده در برابر چنین فشارهایی مصون بماند. هواوی از امکانات کافی برای توسعه نسخه جایگزین اپلیکیشن‌های گوگل بهره می‌برد. در ضمن شرکت‌های چینی هم ظاهراً موافق چنین رویکردی هستند و به تازگی خبری منتشر شده که شرکت‌های هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو قصد دارند اپ استور اختصاصی خود را توسعه دهند.

وضعیت هواوی در سال ۲۰۲۰

گوشی

هواوی در سال ۲۰۲۰ به عرضه گوشی‌های جذاب ادامه خواهد داد. گفته می‌شود هواوی P40 پرو در مارس ۲۰۲۰ معرفی می‌شود و مطابق انتظار از لحاظ عکاسی حرف زیادی برای گفتن دارد. P40 پرو رقیب مستقیم گلکسی اس ۲۰ اولترا محسوب می‌شود که سامسونگ برای این گوشی از تمام توان خود برای تعبیه دوربین‌های قدرتمند استفاده کرده است. به همین خاطر هواوی در سال ۲۰۲۰ اگر می‌خواهد در برابر مهم‌ترین رقیب خود یعنی سامسونگ به چشم بیاید، باید پرچم‌دار بسیار جذابی را روانه‌ی بازار کند.

یک دلیل دیگر برای جذابیت این گوشی این است که هواوی چاره‌ای جز تحت تأثیر قرار دادن کاربران ندارد. از آنجایی که گوشی P40 پرو هم قرار نیست با اپلیکیشن‌های گوگل عرضه شود، فقط از طریق سخت‌افزاری باید بتواند سروصدای زیادی راه بیندازد. برخلاف میت ۳۰ پرو که به‌صورت محدود در اروپا عرضه شد، ظاهرا P40 پرو به‌صورت گسترده در کشورهای اروپایی روانه‌ی بازار می‌شود.

موبایل

در ادامه خبرهای بیشتری در رابطه با همکاری هواوی و دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری منتشر می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توانیم به آغاز همکاری بین هواوی و TomTom اشاره کنیم که قرار است با استفاده از داده‌ها و نرم‌افزار TomTom، هواوی اپلیکیشن مربوط به نقشه و مسیریابی را توسعه دهد. همچنین هواوی برای اینکه بتواند توجه توسعه‌دهندگان بیشتری را به سمت سرویس‌های موبایل و اپ استور اختصاصی خود را جلب کند، مشوق‌های مالی را برای توسعه‌دهندگان در نظر می‌گیرد و در این میان احتمالا نام چند اپلیکیشن مهم هم مطرح می‌شود.

هواوی در حالی سال ۲۰۱۹ را پشت سر گذاشت که چنین فشار همه‌جانبه‌ای تقریبا هر شرکت دیگری را نابود می‌کرد. هواوی در سال ۲۰۲۰ باید کاربران و دیگر شرکت‌ها را متقاعد کند که بدون مشکل می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در بلند مدت، هواوی باید خود را به‌عنوان یک شرکت مورد اعتماد برای ساخت پلتفرم جدید ترسیم کند که چنین پلتفرمی قرار است اکوسیستم اندروید را به چالش بکشد. حالا هواوی فارغ از وضعیت تحریم، باید بتواند پل‌های شکسته را هم ترمیم کند و پل‌های جدیدی را بسازد. آیا هواوی در سال ۲۰۲۰ می‌تواند از چالش‌های متعدد سربلند بیرون بیاید؟

بیشتر بخوانید: تمام آنچه که از گوشی‌های هواوی P40 و P40 پرو می‌دانیم

منبع: Android Authority

The post هواوی در سال ۲۰۲۰؛ ادامه حرکت در مسیری پر پیچ‌وخم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala