روز گذشته AMD از دو پردازنده جدید و پرچم‌دار خود تحت عنوان رایزن ۹ ۴۹۰۰H و رایزن ۹ ۴۹۰۰HS مخصوص لپ تاپ‌های بالارده و گیمینگ رونمایی کرد.

در سری ۴۰۰۰ رایزن، جای خالی یک پردازنده بالارده حس می‌شد که AMD روز گذشته این خلا را با معرفی دو محصول جدید پر کرد. این پردازنده‌ها که بر اساس معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده‌اند، قرار است با پردازنده‌های سری i9 اینتل وارد رقابت شوند. بنابراین باید نبرد این دو شرکت را در لپ تاپ‌های جدیدی ببینیم که در بهار پیش رو وارد بازار می‌شوند!

همانطور که از اسم این پردازنده‌ها پیداست، قرار است آن‌ها را در لپ تاپ‌های حرفه‌ای شاهد باشیم. طبق گفته AMD، پردازنده رایزن ۹ ۴۹۰۰HS در لپ تاپ ۱۴ اینچی ROG Zephyrus G14 ساخت شرکت ایسوس مورد استفاده قرار گیرد؛ لپ تاپ کوچکی که تنها ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد و با این حال از پردازنده سری پرچم‌دار بهره می‌برد! ایسوس این لپ تاپ را با شعار «قدرتمندترین لپ تاپ ۱۴ اینچی جهان» راهی بازار خواهد کرد! بنابراین هیجان‌انگیز خواهد بود اگر این موضوع در عمل نیز اثبات شود چون در این صورت قطعا اینتل ساکت نخواهد نشست!

۴۹۰۰HS حدودا ۳۵ وات توان مصرفی دارد و از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد که در حالت پایه در فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کند و این مقدار در حالت بوست به ۴.۳ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد. مدل ۴۹۰۰H اما که مدل قدرتمندتر به حساب می‌آید حدودا ۱۰ وات توان مصرفی بیشتری دارد (۴۵ وات) و محدوده فرکانسی آن نیز از ۳.۳ تا ۴.۴ گیگاهرتز متغیر است.

بیشتر بخوانید: بنچمارک پردازنده‌ رایزن ۴۰۰۰ AMD لو رفت!

پردازنده رایزن

AMD هنوز اجازه بررسی این پردازنده‌ها را برای افراد متخصص صادر نکرده اما قول داده به نسبت رقبای خود در اینتل عملکرد بهتری داشته باشد که دادن چنین وعده‌ای از سوی این شرکت دور از انتظار هم نبود. طبق بررسی‌های خود AMD، پردازنده رایزن ۹ ۴۹۰۰HS توانست رقیب قدرتمند خود یعنی Core i9-9880H را در بنچمارک Cinebench R20 (این بنچمارک قدرت پردازنده را در رندر کردن تصاویر حجیم مورد بررسی قرار می‌دهد) با اختلاف ۲۰ درصد پشت سر بگذارد! در تبدیل فرمت‌های ویدئویی نماینده تیم قرمز ۲۳ درصد، در پردازش تصاویر ۵۶ رصد و در تبدیل فرمت صوتی نیز ۳۲ درصد از نماینده تیم آبی سریع‌تر ظاهر شد! در برنامه PCMark 10 DCC اما که به بررسی عملکرد کلی سیستم در تولید محتوا می‌پردازد، Core i9-9880H توانست ۸ درصد بهتر عمل کند. لازم به ذکر است برای مدل ۴۹۰۰H هنوز هیچ گونه بنچمارکی منتشر نشده.

AMD همچنین ادعا می‌کند ۴۹۰۰HS به همراه گرافیک انویدیا RTX 2060 Max-Q، می‌تواند در بازی‌های AAA نظیر Rise of the Tomb Raider (با ۱۰۴ فریم بر ثانیه)، Hitman (با ۹۰ فریم بر ثانیه) و Far Cry 5 (با ۹۰ فریم بر ثانیه)، به فریم ریتی بیشتر از ۶۰ دست پیدا کند. هرچند این مسئله اصلا جای تعجب هم ندارد چون از بیشتر پردازنده‌های بالارده سری H انتظار داریم به همراه گرافیک RTX 2060 Max-Q چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان دهند. هر دو پردازنده از قابلیت SmartShift بهره می‌برند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به سادگی و به سرعت بین پردازنده و گرافیک سوئیچ کرده تا برای انجام بازی‌ها بهینه شوند.

بیشتر بخوانید: جدال سخت AMD و اینتل؛ کدام پردازنده در سرفیس لپ تاپ ۳ عملکرد بهتری دارد؟

باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که این بنچمارک‌ها متعلق به AMD است و هنوز هیچ شخصی نتوانسته آن را بررسی کند. اما اگر قرار باشد رایزن ۹ در سطح پردازنده‌های بالارده اینتل باشد، مسلما نبرد جدیدی در بخش پردازنده‌های موبایل را شاهد خواهیم بود. در سال‌های اخیر، پردازنده‌های AMD به خوبی توانستند با سیاست قیمتی عالی، بخش بزرگی از بازار پردازنده‌های دسکتاپ را ازآن خود کنند. اما معمولا به این صورت بوده که این پردازنده‌ها در مقابل اینتل از قدرت کمتری برخوردار بودند. با این حال این پردازنده‌های جدید را می‌توان جز اولین سری پردازنده‌های موبایل دانست که توانسته‌اند برترین‌های اینتل را به صورت جدی به چالش بکشند!

در بخش پردازنده‌های رایزن ۴۰۰۰، سری رایزن U نیز دیده می‌شود که برای لپ تاپ‌های بسیار سبک (Ultra-Portable) طراحی شده‌اند. در کنار این‌ها اما سری رایزن H نظیر رایزن ۵ ۴۶۰۰H با ۶ هسته و رایزن ۷ ۴۸۰۰H با ۸ هسته وجود دارند که به گفته لیزا سو، مدیرعامل AMD، دوبرابر از چیپ‌های رایزن نسل ۲ سریع‌تر هستند!

بیشتر بخوانید: عرضه لپ تاپ‌های مجهز به گرافیک سوپر انویدیا و پردازنده سری ۱۰ اینتل در ماه آوریل

منبع: theverge

The post AMD از دو پردازنده‌ رایزن ۹ ۴۹۰۰H و ۴۹۰۰HS مخصوص لپ تاپ رونمایی کرد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala