طی چند سال گذشته، گوشی ها و کامپیوترهای تاشو هوای تازه‌ای برای صنعت تکنولوژی به ارمغان آورده‌اند. در این زمینه، شرکت‌ها رویکردهای متنوعی را اتخاذ کرده‌اند که البته شکل و شمایل برخی از آن‌ها برای کاربران آشنا با گوشی‌های تاشو سنتی، تکراری به نظر می‌رسند. فارغ از اینکه گوشی تاشو به صورت عمودی یا افقی باز و بسته می‌شود، جهت تا شدن اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این شاهد تلاش شرکت‌ها برای ساخت گوشی‌های مبتنی بر نمایشگرهای رول شونده هستیم.

با گذر زمان، مطمئنا انواع جدیدی از گوشی های تاشو پدیدار می‌شود ولی در این مطلب قصد داریم به تفاوت‌های مهم گوشی ها و گجتهای تاشو فعلی نگاهی بیندازیم.

تا شدن افقی در برابر عمودی

گوشی تاشو

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی های تاشو فعلی در زمینه‌ی جهت‌گیری فرایند تا شدن است. اگرچه تعدادی از نخستین گوشی‌های تاشو مانند گلکسی فولد و هواوی میت ایکس به‌صورت افقی باز و بسته می‌شوند، ولی اخیرا شاهد عرضه گوشی‌های مبتنی بر مکانیسم عمودی هستیم که یادآور گوشی‌های تاشو قدیمی هستند.

مهم‌ترین مزیت مکانیسم افقی این است که نمایشگر بسیار بزرگ‌تری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. به همین خاطر مثلا گجتی مانند گلکسی فولد بعد از باز شدن به یک تبلت کوچک بدل می‌شود و کاربران می‌توانند با داشتن نمایشگر بزرگ برای انجام کارهای متنوع از آن بهره ببرند. هواوی هم در این زمینه تقریبا رویکرد مشابهی اتخاذ کرده با این تفاوت که بخش نمایشگر حتی در حالت تا شده در قسمت بیرونی قرار می‌گیرد.

مکانیسم عمودی با وجود اینکه تازه‌نفس است، ولی برای کاربران زیادی طراحی آشنایی به نظر می‌رسند. موتورولا RAZR و گلکسی Z Flip سامسونگ هر دو مبتنی بر این نوع طراحی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند گوشی خود را با تا کردن به گجت بسیار کوچکی بدل کنند و به راحتی در جیب قرار دهند.

هرکدام از این رویکردها مزایا و معایب خود را دارند. گوشی‌هایی مانند گلکسی فولد و هواوی میت Xs برای افرادی که خواستار بهره‌گیری از نمایشگرهای بزرگی هستند، گجت‌های مناسبی محسوب می‌شوند ولی بزرگ‌تر بودن لولا باعث می‌شود این گوشی‌ها در برابر نفوذ اشیاء خارجی به داخل بدنه بیشتر در معرض خطر باشند. و مشخصا در مورد Xs باید بگوییم که قرار گرفتن نمایشگر در بخش بیرونی، احتمال آسیب رسیدن به آن افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی دیگر، گوشی‌هایی مانند RAZR و گلکسی Z Flip از آنجایی که مانند گوشی‌های معمولی کار می‌کنند، کاربران برای استفاده از آن‌ها نیازی به یادگیری موارد خاصی ندارند و نسبت به گوشی‌های معمولی از لحاظ وزن و ضخامت تفاوت گسترده‌ای بین آن‌ها دیده نمی‌شود. اما در نهایت این گوشی‌ها در عین حال که دوام کمتری نسبت به گوشی‌های مرسوم دارند، از لحاظ ارائه‌ی ویژگی‌های جدید مانند داشتن نمایشگر بزرگ‌تر هم حرف زیادی برای گفتن ندارند.

گوشی‌های تاشو در برابر گجت‌های دو نمایشگره

گوشی تاشو

بیشتر گوشی های تاشو که تا حالا مشاهده کرده‌ایم، مبتنی بر نمایشگرهای انعطاف‌پذیر بوده‌اند ولی در این میان به‌تازگی گجت‌های دو نمایشگره هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگرچه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر به دلیل نوآورانه بودن مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند، ولی نباید اهمیت گجت‌های دو نمایشگره را کتمان کنیم.

نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در عین حال که یک نمایشگر بزرگ محسوب می‌شوند و برای انجام کارهای مختلفی جذاب‌تر محسوب می‌شوند، اما از طرف دیگر این نمایشگرها بسیار گران‌قیمت هستند. همچنین نباید دوام پایین آن‌ها را از قلم بیندازیم و کاربران هنگام استفاده از آن‌ها باید تا حد زیادی مراقب باشند.

گوشی‌های تاشو دو نمایشگره مانند سرفیس Duo مایکروسافت در مقایسه با این گجت‌ها چندان هیجان‌انگیز نیستند ولی در هر صورت این دسته از محصولات هم مزیت‌های زیادی به ارمغان می‌آورند. اول از همه نمایشگر این گجت‌ها مبتنی بر شیشه باکیفیت هستند که نسبت به نمایشگرهای تاشو فعلی دوام بالاتری دارند. همچنین از آنجایی که نمایشگر این گوشی‌ها انعطاف‌پذیر نیست، ساخت آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

اما باید بگوییم که این گجت‌های دو نمایشگره به دلیل اینکه در بخش میانی فاصله بین دو نمایشگر دیده می‌شود، نمی‌توانند هنگام انجام کارهایی مانند تماشای فیلم یا اجرای بازی تجربه کاربری یکپارچه‌ای را ارائه کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان برای توسعه اپلیکیشن باید بتوانند از هر دو نمایشگر بهره ببرند و چنین کاری اصلا ساده نخواهد بود.

کامپیوترهای تاشو

گوشی تاشو

تا حالا عمده خبرهای مربوط به این حوزه در ارتباط با گوشی های تاشو بوده است ولی سازندگان کامپیوترها هم نمی‌خواهند از این قافله عقب بمانند. اگرچه به‌نوعی می‌تواند لپ‌تاپ‌ها را «کامپیوترهای تاشو» به حساب آورد ولی حالا شاهد عرضه کامپیوترهای مبتنی بر نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و نمایشگر دوگانه هستیم.

در این زمینه می‌توانیم به سرفیس نئو مایکروسافت اشاره کنیم که قرار است اواخر ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار شود و مانند سرفیس Duo از دو نمایشگر جداگانه بهره می‌برد. این کامپیوتر به جای کیبورد مرسوم، از نمایشگر حاوی کیبورد مجازی بهره می‌برد. در همین حین، باید به لنوو ThinkPad X1 Fold هم اشاره کنیم که یک لپ‌تاپ مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر محسوب می‌شود.

گوشی تاشو

برخلاف گوشی های تاشو که می‌توان به مزایای متعدد اشاره کرد، کامپیوترهای تاشو حداقل در وضعیت فعلی صرفا پرزرق و برق هستند و چندان کاربردی محسوب نمی‌شوند. به‌عنوان مثال تجربه تایپ کردن بر روی نمایشگر آن هم برای متون طولانی چندان خوشایند نیست و به همین خاطر گجت‌های مایکروسافت و لنوو هر دو از کیبورد فیزیکی هم پشتیبانی می‌کنند. در هر صورت در مورد موفقیت این نوع کامپیوترها فعلا نمی‌توانیم اظهار امیدواری کنیم.

گوشی های تاشو همچنان در ابتدای راه

گوشی تاشو

شرکت‌های سازنده گوشی‌ها و کامپیوترها به تازگی وارد این عرصه شده‌اند و با بهبود رویکردها، شاهد ارائه‌ی محصولات جذاب‌تر و بهتری خواهیم بود. در این زمینه می‌توانیم به برخی ایده‌های جاه‌طلبانه هم اشاره کنیم که امیدواریم چنین محصولاتی هرچه زودتر روانه‌ی بازار شوند.

به‌عنوان مثال، TCL از یک گوشی مفهومی مبتنی بر نمایشگر رول شونده رونمایی کرد که به راحتی از یک گوشی مرسوم به یک تبلت کوچک بدل می‌شود. همچنین باید به یک گوشی دیگر TCL هم اشاره کنیم که به سه بخش تقسیم می‌شود.

همانطور که می‌بینید، در این زمینه شرکت‌ها سخت مشغول تلاش هستند تا بتوانند ایده‌های مختلفی را عملی کنند و با توجه به اینکه فعلا این گجت‌ها قیمت بسیار بالایی دارند، عمدتا کاربران خوره تکنولوژی که البته پول زیادی در حساب بانکی خود دارند، به خرید این نوع گجت‌ها علاقه نشان می‌دهند. با این وجود، در آینده نزدیک قیمت این گوشی‌ها و گجت‌ها پایین می‌آید و عموم کاربران می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. تا آن زمان، فعلا می‌توانیم از عملی شدن ایده‌های نوآورانه لذت ببریم.

منبع: Android Central

The post مروری بر تفاوت‌های انواع گجت‌های تاشو appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala