بازاریابی شرکت‌ها برای دوربین گوشی‌های هوشمند عملا چنان جذاب است که می‌توان یک جایزه‌ای در حد اسکار به این رقابت‌ها اختصاص داد اما در نهایت چیزی که اهمیت دارد، نتیجه نهایی است. در این مطلب قصد داریم عملکرد دوربین گوشی‌های هواوی P40 پرو و پیکسل ۴ ایکس‌ال را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم آیا جدیدترین گوشی پیکسل علی‌رغم نداشتن سخت‌افزار پر زرق‌وبرق و به صرف داشتن نرم‌افزار همه‌فن‌حریف می‌تواند دوربین قدرتمند پرچم‌دار جدید هواوی را شکست دهد یا نه. همچنین در این مقایسه می‌خواهیم ببینیم سنسور غول‌پیکر ۱/۱.۲۸ اینچی هواوی P40 پرو چه حرفی برای گفتن دارد. باید خاطرنشان کنیم که در تمام تصاویر این مطلب، عکس سمت راست مربوط به هواوی P40 پرو و عکس سمت چپ هم مربوط به پیکسل ۴ ایکس‌ال است.

رنگ‌ها

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

تفاوت بین دو عکس در این منظره بسیار کم است و عمدتا در زمینه‌ی نوردهی و غلظت رنگ شاهد نابرابری هستیم. هواوی P40 پرو (عکس راست) کمی بیشتر از پیکسل ۴ ایکس‌ال (عکس چپ) رنگ‌ها را غلیظ‌تر ثبت کرده و تا حدی شاهد نوردهی بیش از حد در بخش‌های اندکی از تصویر هستیم ولی در کل در زمینه‌ی وایت بالانس یا تراز سفیدی بهتر عمل کرده است. عکس پیکسل کمی کنتراست بیشتری دارد و در عین حال نویزهای بیشتری ثبت کرده که به‌عنوان مثال می‌توانیم به نویزهای مربوط به بخش رنگ‌های سیاه در سمت چپ بخش پایینی اشاره کنیم. در کل تفاوت زیادی بین دو عکس وجود ندارد ولی می‌توانید ببینید که گوشی پیکسل رنگ زرد را هم در نوردهی کلی و هم مثلا برای برچسب سمت راست بخش پایینی فریم مورد توجه قرار داده است.

حالت پرتره

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

گوشی پیکسل برای حالت پرتره عمق میدان کمتری دارد که این موضوع عمدتا سلیقه‌ای محسوب می‌شود. اما در این میان، نباید دقت هواوی P40 پرو (عکس راست) در زمینه‌ی سنجش عمق را از قلم بیندازیم. اگر بر عکس هواوی زوم کنید، می‌بینید که تارهای مو شخص موردنظر که از کلاه بیرون زده در فوکوس گوشی هواوی قرار دارند ولی پیکسل آن‌ها را مات کرده است. اگر متوجه شدید که فوکوس پیکسل برای موها واضح‌تر است، این موضوع به تفاوت نقطه اصلی فوکوس گوشی‌ها برمی‌گردد که در مورد هواوی بیشتر خود چهره در مرکز توجه قرار دارد.

جزییات

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در این دو تصویر شاهد ثبت جزییات گسترده توسط هر دو گوشی هستیم. پیکسل بار دیگر نویزهای بیشتری دارد (مثلا در میله‌های سمت چپ تصویر) اما هر دو در زمینه ثبت جزییات بافت‌ها مانند بلوک‌های سیمانی مرکز تصویر و آجرهای قبل از آن عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند.

طول روز

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در تصویر هواوی P40 پرو (سمت راست) شاهد نوردهی بیش از حد یا اوراکسپوز شدن هستیم. در عکس پیکسل در فواصل دور جزییات بیشتری ثبت شده که البته این موضوع عمدتا به افزایش کنتراست لبه‌ها از طریق نرم‌افزاری برمی‌گردد و با کراپ کردن می‌توانیم غیرواقعی بودن نتیجه را تشخیص بدهیم. پیکسل ۴ اگرچه توانسته با افزایش کنتراست در بخش‌هایی از عکس جزییات بیشتری نمایش دهد، اما عکس دوربین هواوی بار دیگر طبیعی‌تر است و در زمینه‌ی کنترل نویز عملکرد بهتری داشته است. اما در مقیاس گوشی‌های هوشمند، عکس پیکسل توجه بیشتری را جلب می‌کند هرچند از لحاظ فنی ضعیف‌تر محسوب می‌شود و بیش از حد بر نرم‌افزار تکیه دارد.

سلفی

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

برنده بی‌چون و چرا این رقابت پیکسل ۴ ایکس‌ال (تصویر چپ) است که از نظر وضوح، رنگ و جزییات برتری دارد. دوربین پیکسل جزییات مربوط به ریش و مو را بهتر ثبت کرده و از لحاظ مدیریت رنگ‌ها و نوردهی آسمان عملکرد بهتری دارد. اما دوربین سلفی هواوی P40 پرو با وجود اینکه فیلتر مربوط به زیبایی خاموش بوده، بیش از حد بر نرم‌افزار تکیه کرده و این موضوع نتیجه‌ی چندان ایدئالی نداشته است.

HDR

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

این عکس به‌خوبی نحوه ثبت عکس‌های HDR توسط دو گوشی را نشان می‌دهد. عکس پیکسل (سمت چپ) بار دیگر پر از نویز است ولی سنسور غول‌پیکر هواوی P40 پرو (سمت راست) توانسته نواحی تاریک را بدون اینکه مصنوعی برسند، مدیریت کند. با وجود اینکه عملکرد هر دو گوشی برای بخش‌های تاریک تا حد زیادی یکسان است، ولی برای منطقه روشن انتهای تونل پیکسل نتوانسته عملکرد خیلی خوبی داشته باشد. عکس هواوی اگرچه در کل گرم‌تر است و مثلا رنگ آجرها با غلظت بیشتری ثبت شده، ولی در کل تصویر بهتری محسوب می‌شود.

نور کم

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در نگاه اول، به نظر می‌رسد هر دو عکس توسط یک دوربین ثبت شده‌اند. رنگ‌ها به طور قابل توجهی مشابه یکدیگر هستند و به منظره واقعی شباهت دارند. با نگاه دقیق‌تر می‌توانیم ببینیم که گوشی پیکسل (تصویر چپ) متن کنار درب را بهتر نشان داده اما دوباره غلظت رنگ زرد افزایش یافته است. این بار تصویر هواوی (سمت راست) کنتراست بیشتری دارد اما این تصویر پردازش‌های نرم‌افزاری سنگین‌تری را نشان می‌دهد.

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در تصویر ثبت شده با پیکسل (سمت چپ) بار دیگر می‌توانید توجه بیشتر به رنگ زرد را مشاهده کنید. در عکس پیکسل رویکرد مشابه HDR دیده می‌شود و اگرچه تصویر هواوی P40 پرو از لحاظ نوردهی تاریک‌تر است، ولی طبیعی‌تر محسوب می‌شود. این موضوع به دقت بالاتر تراز سفیدی و بهتر بودن مدیریت نویزها بدون غیرطبیعی کردن تصویر برمی‌گردد.

زوم

عملکرد زوم همواره موضوعی بوده که تا حد زیادی به سخت‌افزار تکیه دارد. طی چند سال اخیر، شرکت‌های سازنده در مورد افزایش کیفیت زوم هیبریدی، سوپر رزولوشن و دیگر تکنولوژی‌ها ادعاهای زیادی مطرح کرده‌اند ولی در نهایت در بیشتر موارد این زوم اپتیکال است که بهترین کیفیت را به ارمغان می‌آورد. حالا قصد داریم عملکرد زوم هواوی P40 پرو (واید، ۱ برابر و ۵ برابر) و پیکسل ۴ ایکس‌ال (۱ و ۲ برابر) را مقایسه کنیم.

زوم ۲ برابر

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

بار دیگر، در عکس پیکسل ۴ (سمت چپ) شاهد ته‌رنگ قرمز-طلایی هستیم و عکس هواوی P40 پرو هم تاریک‌تر است. از آنجایی که دوربین پیکسل از لنز اختصاصی برای زوم اپتیکال ۲ برابری بهره می‌برد، در زمینه‌ی ثبت جزییات عملکرد بهتری دارد و هواوی برای این مقدار زوم از فناوری هیبریدی استفاده کرده و این رویکرد را می‌توان مشاهده کرد. مانند عکس‌های قبلی، در عکس پیکسل شاهد نویزهای بیشتری هستیم و لنز زوم ۲ برابری با ثبت جزییات بیشتر توانسته بر این ضعف غلبه کند.

زوم ۳ برابر

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

هیچ‌یک از دو دوربین از لنز مختص زوم ۳ برابری بهره نمی‌برند و بنابراین در هر دو تصویر شاهد زوم دیجیتالی هستیم. به غیر از ته‌رنگ قرمز عجیب در عکس هواوی P40 پرو (سمت راست)، نرم‌افزار هواوی به پای گوشی پیکسل نمی‌رسد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به سه شاخه درخت در سمت چپ بخش فوقانی اشاره کنیم که بهتر بودن نرم‌افزار پیکسل را نشان می‌دهد. همین بهتر بودن جزییات در علف‌های پایین دیوار در عکس پیکسل دیده می‌شود. کنتراست بالاتر عکس پیکسل باعث شده گرافیتی روی دیوار جلوه بهتری داشته باشد و همچنین نباید تراز سفیدی دقیق این عکس را از قلم بیندازیم.

زوم ۵ برابر

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

با مقایسه این دو تصویر مزیت داشتن لنز زوم به وضوح قابل مشاهده است. همان‌طور که در تصویر قبلی پیکسل ۴ به لطف داشتن لنز زوم ۲ برابری عملکرد بهتری داشت، در این تصویر شاهد برتری محسوس هواوی P40 پرو (سمت راست) هستیم که به لطف لنز زوم ۵ برابری و سنسور بزرگ RYYB محقق شده است. اگرچه در این تصویر شاهد عملکرد بسیار خوب نرم‌افزار پیکسل برای زوم ۵ برابری هستیم، ولی در نهایت نرم‌افزار نمی‌تواند دقیقا جای لنز و سنسور بزرگ را پر کند.

دوربین هواوی P40 پرو پیکسل 4
  • دوربین هواوی P40 پرو
  • پیکسل 4

با کاهش نور، این تفاوت در زمینه‌ی زوم دیجیتال و اپتیکال بیشتر به چشم می‌آید. پرچم‌داران هواوی در زمینه‌ی عکاسی در محیط‌های کم‌نور طی سال‌های اخیر عملکرد عالی داشته‌اند. و حالا دوربین تله‌فوتو هواوی به لطف پشتیبانی از زوم ۵ برابری و سنسور بزرگ‌تر، توانسته کیفیت عکس‌های زوم را بیش از پیش بهبود ببخشد. اگرچه پیکسل در زمینه نرم‌افزاری یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود، اما ترکیب زوم دیجیتال و محیط کم نور باعث می‌شود که حتی این گوشی هم توانایی رقابت با هواوی را از دست بدهد.

حالت شب

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در نهایت، باید حالت شب دوربین این دو گوشی را مقایسه کنیم که شاهد رقابت بسیار تنگاتنگی هستیم. با وجود اینکه هنگام عکس‌برداری از این سوژه نور بسیار کمی وجود داشت، اما هر دو گوشی توانسته‌اند تصویر بسیار خوبی را ثبت کنند. عکس پیکسل ۴ ایکس‌ال (سمت چپ) مطابق معمول نویزهای بیشتری دارد ولی در کل تاثیر پردازش‌های نرم‌افزاری کمتر دیده می‌شود که برای تشخیص این موضوع باید بخش‌های مختلف عکس را به صورت کراپ شده مشاهده کرد.

دوربین هواوی P40 پرو
  • دوربین هواوی P40 پرو

در یک محیط بسیار کم‌نور، شاهد برتری هواوی P40 پرو هستیم. ثبت عکس هواوی (سمت راست) حدود ۶ ثانیه طول کشید و برای ثبت عکس با پیکسل ۴ ایکس‌ال (سمت چپ) حدود ۸ ثانیه زمان صرف شده است. اگرچه گوشی پیکسل صحنه را روشن‌تر کرده و غلظت رنگ را افزایش داده، اما نمی‌توان برتری عکس هواوی را کتمان کرد. اگر حدود یک دقیقه و نیم زمان صرف کنید، می‌توانید از حالت آسمان شب پیکسل استفاده کنید که با این کار نتیجه بهتر می‌شود ولی در نهایت بهبود آن در مقایسه با هواوی P40 پرو چندان محسوس نیست و در ضمن زمان زیادی هم صرف ثبت عکس خواهد شد.

مزایای داشتن سنسور غول‌پیکر

انتخاب این تصاویر تا حد زیادی به سلیقه کاربران برمی‌گردد. به‌عنوان مثال می‌توان به قابلیت سنسور غول‌پیکر هواوی در زمینه مدیریت نویزها اشاره کرد و همچنین نباید توانایی این گوشی هواوی برای توانایی بالای عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور را کتمان کرد. از طرف دیگر، باید به توانایی پیکسل ۴ ایکس‌ال برای نوردهی مناسب در شرایط مختلف-به‌خصوص در طول روز-اشاره کنیم و در ضمن نباید کنتراست و غلظت رنگ مناسب عکس‌ها در بیشتر محیط‌ها را از قلم بیندازیم. در این میان، پیکسل در زمینه‌ی مدیریت نویز هنوز ضعف قابل توجهی دارد.

دوربین هواوی P40 پرو

روی هم رفته، هر دو گوشی در ۹۰ درصد شرایط عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کنند و به غیر از جذابیت سنسور غول‌پیکر هواوی P40 پرو، باید به جذابیت دوربین پریسکوپی آن هم اشاره کنیم. اگر فقط تا حد اندکی بر سوژه زوم می‌کنید، گوشی پیکسل جوابگوی نیازهای شما خواهد بود (البته اگر با نویزهای محدود مشکلی ندارید). اما اگر خواستار زوم بیشتر یا ثبت عکس‌های واید هستید (فراموش نکنید این گوشی هواوی از دوربین اولترا واید بهره می‌برد) پس بدون شک گوشی هواوی بیشتر مورد توجه شما قرار می‌گیرد.

در آخر این مقایسه باید بگوییم که دوربین‌های بیشتر لزوما منجر به نتایج بهتری نمی‌شود ولی در هر صورت نمی‌توان تأثیر سنسور بسیار بزرگ را کتمان کرد. هواوی مطابق معمول برای دوربین پرچم‌دار خود از سخت‌افزارهای فوق‌العاده‌ای استفاده کرده اما گوگل هم به لطف نرم‌افزار فوق‌العاده خود توانسته حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. با این وجود، جدیدترین پرچم‌دار هواوی به لطف نرم‌افزار مناسب، سنسور RYYB غول‌پیکر و چندین لنز توانسته انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری برای کاربران به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تمام ویژگی‌های دوربین خانواده هواوی P40

منبع: Android Authority

The post مقایسه دوربین هواوی P40 پرو و پیکسل ۴ ایکس‌ال؛ نبرد مدعیان appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala