در رقابت بین گوشی‌های هوشمند، کیفیت عکس‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و در این زمینه، اندازه سنسور دوربین نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگرچه روزبه‌روز در این رقابت به اهمیت افزایش تعداد مگاپیکسل‌ها افزوده می‌شود، اما در نهایت این اندازه سنسور دوربین است که اهمیت خیلی بیشتری دارد. به عنوان مثال، هواوی به طور مداوم استفاده از بزرگ‌ترین سنسورهای دوربین در پرچم‌داران خود را به رخ رقبای خود می‌کشد. همچنین برخی تولیدکنندگان سنسورها مانند سونی و سامسونگ هم به طور فزاینده‌ای به اهمیت اندازه این قطعه سخت‌افزاری اشاره می‌کنند. اما چرا اندازه سنسور دوربین در کیفیت نهایی عکس تأثیر زیادی دارد؟

برای درک این موضوع، ما باید به پایه و اساس عکاسی یعنی ثبت نور نگاهی بیندازیم. یک سنسور بزرگ‌تر نور بیشتری نسبت به سنسور کوچک‌تر ثبت می‌کند و نور بیشتر در نهایت منجر به خلق تصاویر بهتری می‌شود. حداقل اصل مطلب همین است ولی برای جزییات باید به مفاهیم متعددی بپردازیم.

به دست آوردن بیشترین نور ممکن

سنسور دوربین

بدون در نظر گرفتن عوامل متعدد، اندازه سنسور مشخص می‌کند که دوربین به چه مقدار نور برای خلق تصویر دسترسی دارد. اگرچه رزولوشن سنسور نقش مهمی در ارائه‌ی جزییات ایفا می‌کند، ولی مقدار نوری که ثبت می‌شود تعادل نوردهی، محدوده دینامیکی و حتی وضوح را تعیین می‌کند. بیشتر دوربین‌ها از سنسور ۱ /۲.۵۵ اینچی یا حدودا ۱ سانتی‌متری بهره می‌برند اگرچه برخی دیگر از گوشی‌ها مجهز به سنسورهای ۱/۱.۷ اینچی یا بزرگ‌تر هستند. برای مقایسه باید بگوییم که سنسور دوربین‌های DSLR معمولا ۴ یا ۵ برابر این سنسورها هستند. روی هم رفته در این مقایسه سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک محسوب می‌شوند.

هرچقدر سنسور بزرگ‌تر باشد، برای سرعت شاتر، ISO (حساسیت نوردهی) و دیافراگم تعیین‌شده نور بیشتری ثبت می‌کند. با اینکه می‌توانید معایبت سنسور کوچک را با استفاده از نوردهی طولانی‌تر برای دریافت نور بیشتر جبران کنید، اما این کار باعث می‌شود تصاویر به دلیل حرکت دست یا حرکت سوژه مات شود. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، نور بیشتر باعث می‌شود این سنسورها در محیط‌های کم‌نور هم عکس‌های بسیار بهتری ثبت کنند.

مقایسه عکس ثبت شده با دوربین DSLR نیکون D3300 (سمت راست) و گوشی پیکسل ۴ (سمت چپ) در محیط بسیار کم‌نور

فتوسایت‌های دوربین، قطعه‌های مسئول تبدیل منظره به سیگنال‌های الکتریکی هستند. ترکیب‌بندی آن‌ها با توجه به سنسورهای مختلف، فرق دارد اما معمولاً در سنسورهای جدید در هر پیکسل یک فتوسایت وجود دارد. هرچقدر این فتوسایت‌ها نور بیشتری جذب کنند، محدوده دینامیکی (تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس) بهتر می‌شود.

اندازه فتوسایت‌ها هم بستگی به رزولوشن دوربین و اندازه سنسور دارد. ثابت نگه داشتن اندازه سنسور دوربین بدین معناست که با افزایش رزولوشن، اندازه فتوسایت‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای یک مقدار رزولوشن مشخص، هرچقدر اندازه فتوسایت‌ها بیشتر شود، اندازه سنسور هم باید افزایش پیدا کند.

نکته مهم دیگری که باید توجه کنیم این است که فتوسایت‌ها در یک سنسور کوچک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. فاصله نزدیک آن‌ها به این معنی است که گاهی اوقات نور از یک پیکسل به پیکسل مجاور نفوذ می‌کند. این روند به‌صورت نویز تصویر نمود پیدا می‌کند که اغلب در محیط‌های کم‌نور و رنگ‌های یک دست مانند آسمان آبی بیشتر دیده می‌شود. سنسورهای کوچک‌تر و فتوسایت‌های کوچک نویز را افزایش داده و محدوده دینامیکی را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چرا نباید حرف گوشی‌سازها درباره‌ی زوم دوربین را باور کنیم؟

چرا اندازه سنسور دوربین اهمیت بسیار زیادی دارد؟

سنسور دوربین

با حرکت شرکت‌ها به سمت بهره‌گیری از رزولوشن‌های بیشتر (فعلا بالای ۱۰۰ مگاپیکسل)، اهمیت سنسورهای بزرگ‌تر بیشتر شده است. سنسورهای ۴۸، ۶۴ و ۱۰۸ مگاپیکسلی برای اینکه بتوانند عکس‌های جذابی ثبت کنند، باید اندازه پیکسل‌ها را معقول نگه دارند. اگرچه هنوز گوشی هوشمندی که بتواند جزییات مورد انتظار چنین رزولوشن‌هایی ارائه کند، دیده نشده است اما در هر صورت این سنسورها جزییات بسیار زیادی را به ارمغان می‌آورند.

همچنین در چند سال اخیر، شرکت‌ها توجه زیادی به فناوری ترکیب پیکسل‌ها نشان داده‌اند که به سنسورها اجازه می‌دهد برای دریافت نور بیشتر پیکسل‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند. این سنسورهای بزرگ‌تر، و در نتیجه پیکسل‌های بزرگ‌تر، به طور گسترده‌ای در زمینه‌ی عکاسی در محیط‌های کم‌نور کیفیت بیشتری ارائه می‌کنند. این امر منجر به نویز کمتر و رنگ‌های بهتر حتی در محیط‌های کم‌نور می‌شود.

سنسور دوربین

روی هم رفته، هرچقدر سرعت شاتر بالاتر و عدد ISO پایین‌تر باشد، عکس‌ها شفاف‌تر به نظر می‌رسند. همچنین سنسور غول‌پیکر نیاز به دیافراگم بسیار باز را برطرف می‌کند زیرا چنین دیافراگم‌هایی مشکلاتی مانند اعوجاج لنز را به وجود می‌آورند. در ضمن سنسور های بزرگ دوربین می‌توانند برای حالت بوکه هم عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. در این حالت، سوژه که در فوکوس قرار دارد به صورت شفاف نمایش داده می‌شود و نواحی اطراف آن مات خواهد شد.

اندازه سنسور فقط بخشی از سیستم است

سنسور دوربین

سنسورهای بزرگ اگرچه بخش مهمی از سیستم دوربین موبایل محسوب می‌شوند، اما تنها بخش نیستند. یک دوربین عالی نیازمند لنزهای باکیفیت، پردازش قدرتمند و نرم‌افزاری است که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن عکس‌های جذابی را ثبت کند. به همین خاطر برای انتخاب دوربین موبایل، باید به کلیت آن توجه کنید و فقط یک بخش را مدنظر قرار ندهید.

کیفیت دوربین موبایل همچنین به طور فزاینده‌ای به لطف پیشرفت‌های عکاسی محاسباتی و یادگیری ماشینی بهبود پیدا می‌کند. با این حال، نرم‌افزار فوق‌العاده با سخت‌افزار ضعیف تا حد مشخصی می‌تواند کیفیت عکس را بهبود ببخشد. دوربین‌های عالی به پایه‌ی محکمی نیاز دارند و اینجاست که اندازه سنسور در رقابت بین دوربین‌های موبایل نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا دوربین گلکسی اس ۲۰ اولترا می‌تواند جایگزین دوربین DSLR شود؟

منبع: Android Authority

The post چرا اندازه سنسور دوربین اهمیت زیادی دارد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala