طی هفته گذشته مشکلات هواوی دوچندان شده است. در ابتدا، دولت آمریکا تحریم‌های هواوی را برای یک سال دیگر تمدید کرد. چنین خبری چندان تعجب‌آور نبود و با وجود عدم دسترسی گوشی‌های جدید هواوی به سرویس‌های گوگل، این شرکت موفق شده میلیون‌ها گوشی را روانه‌ی بازار کند و در عوض به بهره‌گیری از سرویس‌های نرم‌افزاری خود روی آورده است. اما تحریم جدید آمریکا، می‌تواند کمر بخش موبایل و همچنین بخش تجهیزات مخابراتی هواوی را بشکند. بعد از اعلام خبر مربوط به این تحریم جدید، کمپانی تایوانی TSMC اعلام کرد که دیگر سفارش جدید از طرف هواوی نمی‌پذیرد. باید خاطرنشان کنیم TSMC در زمینه‌ی ساخت تراشه‌ها فعالیت دارد.

چنین خبری اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می‌تواند مانع عرضه گوشی‌های جدید هواوی شود. احتمالا می‌دانید که هواوی برای گوشی‌های خود از تراشه‌های اختصاصی استفاده می‌کند. این تراشه‌ها اگرچه توسط کمپانی هواوی طراحی می‌شوند، اما خود آن‌ها را تولید نمی‌کند و TSMC تولیدکننده بخش اعظمی از تراشه‌های هواوی محسوب می‌شود. هواوی بدون دسترسی به TSMC امکانات کافی برای ساخت تراشه‌های جدید ندارد و بدون تراشه‌ها هم ساخت گوشی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

نقش حیاتی تراشه در گوشی

هواوی TSMC

برای توضیح بهتر، این موضوع را با قطعات ماشین مقایسه می‌کنیم. ابتدا گوشی خود را به‌عنوان ماشین در نظر بگیرید. سرویس‌های موبایل گوگل مانند تلویزیون و سیستم سرگرمی اتومبیل هستند؛ اگرچه بخش‌های مفیدی به حساب می‌آیند، ولی بدون آن‌ها هم ماشین روشن می‌شود. به همین خاطر با وجود اینکه گوشی‌های هواوی دیگر به سرویس‌های موبایل گوگل دسترسی ندارند، اما کماکان می‌توانند روانه‌ی بازار شوند. همچنین این کمپانی چینی به دلیل تحریم‌های آمریکا ناچار شده به جای قطعات آمریکایی، از قطعات ساخت دیگر کشورها استفاده کند که این بخش را می‌توان مانند تعویض لاستیک ماشین در نظر گرفت.

اما تراشه گوشی، مانند موتور اتومبیل است. بدون آن، تنها با بدنه جذاب و مقداری قطعات سخت‌افزاری سروکار داریم. از آنجایی که هواوی برای ساخت تراشه‌ها تقریبا به طور کامل وابسته به TSMC است، این تحریم جدید مشکلات متعددی را برای آن به وجود می‌آورد؛ زیرا هواوی نمی‌تواند به سادگی سفارش خود را به شرکت دیگری ارسال کند. ساخت قطعات نیمه‌هادی نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است و برای دستیابی به سود باید سال‌ها منتظر بمانند. همچنین در کل جهان تعداد اندکی از کارخانه‌ها از امکانات کافی برای ساخت تراشه‌های موبایل بهره می‌برند.

پیچیدگی فرایند ساخت تراشه‌ها

هواوی TSMC

یکی از این مجموعه‌ها، شرکت TSMC است که از جمله پرطرفدارترین سازندگان تراشه‌های موبایل در جهان محسوب می‌شود. تقریبا تمام گوشی‌های پرچم‌داری که به تازگی عرضه شده‌اند، از تراشه‌های ۷ نانومتری بهره می‌برند و از بین آن‌ها می‌توان به اگزینوس ۹۹۰ سامسونگ، اسنپ‌دراگون ۸۶۵ کوالکام و کایرین ۹۹۰ هواوی اشاره کرد.

اما حالا، شرکت‌ها می‌خواهند گوشی‌های جدید خود را با تراشه‌های ۵ نانومتری عرضه کنند که دستگاه‌های سازنده این تراشه‌ها معمولا صدها میلیون دلار قیمت دارند. شرکت‌هایی مانند TSMC از چند سال قبل سرمایه‌گذاری بر روی دستگاه‌های جدید را آغاز می‌کنند و از آنجایی که بهره‌گیری از آن‌ها فرایند طولانی‌مدتی محسوب می‌شود، نمی‌توان در عرض مدتی کوتاه خطوط تولید موردنظر را آماده کرد.

مهم‌ترین شرکت سازنده این دستگاه‌ها ASML نام دارد که دستگاه Twinscan NXE: 3400C EUV این شرکت در کارخانه‌های سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ۱۸۰ تن وزن دارد و برای خرید آن باید بیش از ۱۲۰ میلیون دلار پرداخته شود؛ و این دستگاه تنها بخشی از فرایند ساخت تراشه‌ها را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر شرکت‌های سازنده برای تغییر فناوری ساخت تراشه و مثلا مهاجرت از تراشه‌های ۷ نانومتری به سمت ۵ نانومتری، باید میلیاردها دلار هزینه کنند و سال‌ها وقت صرف آماده‌سازی شود.

هواوی TSMC

یکی از دلایلی که کره جنوبی بعد از جنگ داخلی در دهه ۶۰ میلادی توانست اقتصاد خود را متحول کند، سرمایه‌گذاری گسترده بر روی صنایع نیمه‌هادی بود. در آن دوران، سامسونگ برای بخش نیمه‌رسانا خود بودجه هنگفتی را اختصاص داد زیرا بر این باور بودند که تراشه‌ها در زندگی انسان‌ها نقش مهمی ایفا خواهند کرد. این سرمایه‌گذاری ثمرات زیادی برای سامسونگ-و در کل کره جنوبی-داشته است و حالا سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده تراشه‌ها در جهان محسوب می‌شود.

از آنجایی که برای ساخت تراشه‌های ۷ و ۵ نانومتری، به غیر از TSMC تنها سامسونگ از فناوری‌های لازم بهره می‌برد، احتمالا برخی فکر می‌کنند که هواوی می‌تواند سامسونگ را به‌عنوان تولیدکننده‌ی تراشه‌های خود انتخاب کند. اما از آنجایی که بازار آمریکا برای محصولات سامسونگ اهمیت زیادی دارد، مطمئنا مدیران این شرکت نمی‌خواهند رابطه خود را با دولت آمریکا تخریب کنند و به همین خاطر هواوی نمی‌تواند با سامسونگ همکاری کند.

آیا هواوی می‌تواند این تحریم را دور بزند؟

گوشی

یک گزینه دیگر برای هواوی، بهره‌گیری از کارخانه‌های موجود در چین است. دولت چین به تازگی ۲.۲ میلیارد بودجه را برای شرکت SMIC اختصاص داده که در زمینه‌ی تولید تراشه‌ها فعالیت دارد. اگرچه چنین کاری مطمئنا منجر به تقویت امکانات این شرکت می‌شود، اما SMIC از لحاظ فناوری ساخت تراشه‌ها، چندین سال عقب‌تر از TSMC و سامسونگ است و در حال حاضر می‌تواند تراشه‌های ۱۴ نانومتری تولید کند.

هرچند SMIC می‌تواند تراشه‌های مربوط به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را برای هواوی تولید کند، ولی حداقل تا آینده نزدیک قادر به تولید تراشه‌های ۷ یا حتی ۱۰ نانومتری نخواهد بود. همچنین از آنجایی که دستگاه‌های پیشرفته تولید تراشه‌های جدید تا حد زیادی متکی به فناوری‌های آمریکایی هستند، شاید تحریم‌های آمریکا SMIC را هم برای تامین تجهیزات موردنظر دچار مشکلات اساسی کند.

تراشه

البته در این زمینه شایعاتی مطرح شده که شاید هواوی بتواند برای گوشی‌های خود از تراشه‌های شرکت مدیاتک استفاده کند. تراشه‌های این شرکت اخیرا از لحاظ کیفی بهبود قابل توجهی داشته‌اند ولی معلوم نیست که آیا مدیاتک هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد یا نه. زیرا همانطور که گفتیم تراشه‌های مدیاتک هم باید توسط TSMC یا سامسونگ ساخته شوند و احتمالا تحریم‌های آمریکا اجازه این همکاری را به مدیاتک نخواهند داد.

در نهایت باید بگوییم هواوی بدون TSMC در زمینه‌ی تجهیزات مخابراتی هم با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. زیرساخت‌های ۵G ساخت هواوی از تراشه‌های ساخت TSMC بهره می‌برند و مانند تراشه‌های موبایل، هواوی جایگزین دیگری برای تولید آن‌ها ندارد. روی هم رفته، این تحریم جدید آمریکا، کمپانی هواوی را در موقعیت بغرنجی قرار داده که فعلا برون‌رفتی از آن دیده نمی‌شود. فعلا باید ببینیم دولت چین در قبال این اقدامات جدید چه واکنشی نشان خواهد داد.

منبع: Android Central

The post از دست دادن دسترسی به TSMC تبعات فاجعه‌باری برای هواوی دارد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala