طی چند سال گذشته، نمایشگر اولد به یکی از ویژگی‌های اساسی گوشی‌های پرچم‌دار بدل شده است. در همین حال، به نظر می‌رسد آیفون ۱۱ آخرین آیفون پرچم‌دار مبتنی بر نمایشگر LCD خواهد بود و خانواده آیفون ۱۲ تماما از نمایشگرهای اولد بهره می‌برند. یکی از ویژگی‌های جذاب نمایشگرهای اولد این است که می‌توانند پیکسل‌های مختلف را به طور کامل خاموش کنند و این موضوع قابلیت جذابی به نام نمایشگر همیشه روشن (always-on display) را امکان‌پذیر می‌کند که نمایشگرهای LCD فاقد چنین قابلیتی هستند.

تولیدکنندگان مختلف این ایده را به روش‌های مختلفی عملی می‌کنند اما اساس آن، ارائه‌ی اطلاعات مهم بدون نیاز به تعامل با نمایشگر است. معمولا نمایشگر همیشه روشن زمان، آیکون نوتیفیکیشن‌ها و درصد انرژی باتری را نشان می‌دهد. در این میان برخی از گوشی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تغییرات بصری در این بخش به وجود بیاورند تا کلیت آن جذاب‌تر شود.

چنین مشخصه‌ای به‌خصوص اگر گوشی فاقد LED نوتیفیکیشن‌ها باشد بسیار مفید به نظر می‌رسد و در آیفون‌ها هم چنین چراغی دیده نمی‌شود. پس چرا اپل برای آیفون‌ها از چنین قابلیتی استفاده نمی‌کند؟ اجازه دهید همین ابتدای امر بگوییم که این موضوع به عدم توانایی اپل برنمی‌گردد بلکه این یک انتخاب آگاهانه به حساب می‌آید. پس باید بپرسیم چرا اپل تمایلی به ارائه‌ی این قابلیت ندارد؟

برای حفظ انرژی باتری

نمایشگر همیشه روشن

اگرچه گرافیک موجود در نمایشگرهای همیشه روشن بسیار مینیمال محسوب می‌شوند تا انرژی زیادی هدر نرود، اما در هر صورت نمی‌توان مصرف انرژی این مشخصه را کتمان کرد. زیرا برای این قابلیت نه‌تنها باید تعدادی پیکسل در نمایشگر روشن شود، بلکه باید پردازنده و پردازنده گرافیکی هم مورد استفاده قرار بگیرند زیرا بدون فعال بودن آن‌ها نمی‌توان چیزی را در نمایشگر، نشان داد.

البته کاربران همواره می‌توانند قابلیت نمایشگر همیشه روشن را غیرفعال کنند و حتی هنگام فعال‌سازی اپل می‌تواند هشداری نمایش دهد که انجام چنین کاری تأثیر منفی بر باتری گجت دارد. اما از آنجایی که آیفون‌های جدید از عمر باتری بسیار خوبی بهره می‌برند، پس حتی کاهش مثلا یک ساعت عمر باتری برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی ندارد. پس دلیل اصلی اپل باید چیز دیگری باشد.

برای جلوگیری از استهلاک نمایشگر

نمایشگر همیشه روشن

آیفون‌ها به خاطر طول عمر بالای سخت‌افزار و نرم‌افزار شهرت دارند. صفحه‌نمایش هم بخش بسیار مهم گوشی محسوب می‌شود و روشن بودن نمایشگر در اغلب ساعات نمایشگر، با فلسفه حفظ عملکرد مناسب برای ۴ یا ۵ سال در تضاد قرار دارد. یکی از نگرانی‌های شایع نمایشگرهای اولد، موضوع سوختگی نمایشگر است.

برخی کاربران فکر می‌کنند که نمایشگر همیشه روشن متهم ردیف اول این مشکل به حساب می‌آید ولی باید بگوییم تمام گوشی‌های دارای این قابلیت، معمولا گرافیک نمایش درآمده را مرتبا حرکت می‌دهند تا فقط پیکسل‌های یکسانی مورد استفاده قرار نگیرد. با این حال، هر نوع استفاده از قطعات الکترونیکی با مقداری فرسایش همراه است و شاید اپل فکر می‌کند که مزیت موردنظر ارزش معایب نهایی را ندارد.

زیرا اپل از تجربه کاربری نمایشگر همیشه روشن راضی نیست

نمایشگر همیشه روشن

اپل دائما می‌گوید که آن‌ها همه این کارها را برای منفعت کاربر انجام می‌دهند. اگرچه این موضوع تا حد زیادی قابل بحث است، ولی در هر صورت می‌توانیم تایید کنیم که تجربه کاربری برای مدیران اپل اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین در مورد تجربه کاربری نمایشگر همیشه روشن، چه چیزهایی نتوانسته نظر مدیران اپل را جلب کند؟

شاید اپل آن را به‌عنوان یک ویژگی زائد در نظر می‌گیرد. آیفون‌ها همین حالا از قابلیت raise-to-wake بهره می‌برند که هنگام بلند کردن آیفون، نمایشگر آن روشن می‌شود و کاربران می‌توانند مانند قابلیت نمایشگر همیشه روشن، به اطلاعات مهم موجود در لاک‌اسکرین نگاهی بیندازند.

همچنین باید حرکت اندک المان‌های گرافیکی موجود در نمایشگر همیشه روشن هم اشاره کنیم. هربار که موقعیت مکانی این المان‌ها تغییر پیدا می‌کند، احتمالا مورد توجه شما قرار می‌گیرد و به صورت ناخودآگاه فکر می‌کنید گوشی موردنظر نوتیفیکیشن جدیدی دریافت کرده است. گوشی‌های پیکسل ۴ با بهره‌گیری از سیستم راداری خود، حضور کاربر در اطراف گوشی را تشخیص می‌دهند و در چنین موقعیتی، نمایشگر روشن می‌شود. چنین مشخصه‌ای جذابیت زیادی دارد، اما بسیاری از کاربران بر این باور هستند که سخت‌افزار مربوط به سیستم راداری ارزش ارائه‌ی چنین مشخصه‌هایی را ندارد.

زیرا این قابلیت اهمیت چندانی برای کاربران ندارد

شاید مهم‌ترین دلیلی که آیفون‌ها از نمایشگر همیشه روشن بهره نمی‌برند، این است مدیران اپل مشخصه مذکور را به‌عنوان یک ویژگی ناچیز و بی‌اهمیت در نظر می‌گیرند. احتمالا این شرکت در این زمینه دست به تحقیقات زده و از کاربران زیادی نظرسنجی شده است. این احتمال وجود دارد که طبق بررسی‌های انجام شده، اپل در نهایت به این نتیجه رسیده که تعداد محدودی از کاربران خواستار ارائه‌ی این قابلیت هستند.

اما در نهایت، شاید برای این موضوع دلیل سطحی‌تری وجود داشته باشد:

اپل علاقه زیادی به دنباله‌روی ندارد

آیفون

اپل از مقایسه خود با دیگر برندها اجتناب می‌کند و همچنین علاقه‌ی زیادی به دنباله‌روی از روندهای ایجاد شده توسط دیگر رقبا ندارد. هرچند برخی از ویژگی‌های آیفون قبلا توسط شرکت‌های دیگری ارائه شده، اما این مشخصه‌ها معمولا بسیار مهم‌تر از قابلیت نمایشگر همیشه روشن محسوب می‌شوند. اگرچه ما در این مورد نمی‌توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم، اما شاید تیم کوک و دیگر مدیران ارشد برای اینکه بتوانند شباهت آیفون به دیگر گوشی‌ها را کاهش دهند، از ارائه‌ی این مشخصه دوری می‌کنند. البته، حتی اگر این دلیل تأثیر زیادی در رویکرد مدیران اپل در قبال این موضوع داشته باشد، احتمالا هیچ‌وقت از این موضوع خبردار نخواهیم شد زیرا این افراد همواره می‌توانند دلایل مختلفی را برای عدم ارائه‌ی این مشخصه مطرح کنند.

در این مطلب تلاش کردیم دلایل احتمالی مربوط به عدم پشتیبانی آیفون‌ها از قابلیت نمایشگر همیشه روشن را مطرح کنیم. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این مشخصه اهمیت زیادی دارد یا اینکه واقعا بسیاری از کاربران آیفون به بهره‌گیری از این قابلیت علاقه‌ای ندارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره‌ی آیفون ۱۲ می‌دانیم

منبع: Phone Arena

The post چرا آیفون‌ها از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره نمی‌برند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala