بر اساس گزارشی از etnews، سامسونگ تصمیم دارد بزرگ‌ترین کارخانه‌ی OLED در جهان را بسازد. گفته می‌شود نام این مجموعه‌ی جدید A5 است و شامل دو ساختمان در منطقه‌ی «چانگ‌چیونگ» (Chungcheong) در جنوب کره‌ی جنوبی خواهد بود. طبق ادعای سایت The Investor، این کارخانه‌ی جدید قرار است در ماه ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار پنل OLED نسل ششم تولید کند. این رقم کم‌وبیش رشدی ۳۰ درصدی نسبت به کارخانه‌ی A3 را نشان می‌دهد که در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه‌ی ساخت OLED در کره‌ی جنوبی است.

سایت The Investor اعلام کرده این اطلاعات از جانب منبعی اعلام شده که نخواسته نامش فاش شود. همچنین گفته می‌شود فقط هزینه‌ی ساخت طبق ادعای سامسونگ امیدوار است که در سال ۲۰۱۹ فعالیت این کارخانه شروع شود. هرچند این خبر فعلا در حد یک شایعه است، ولی از اصلا بعید نیست سامسونگ به دنبال راه‌هایی برای افزایش تولید پنل OLED باشد؛ سال گذشته، گزارش‌های زیادی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۶.۸ میلیارد دلاری سامسونگ روی نمایشگرهای AMOLED منتشر شد. یک کارخانه‌ی جدید قطعا به سامسونگ کمک می‌کند که نمایشگرهای بیشتری تولید کند؛ اما برای چه هدفی؟ در ادامه احتمالاتی را مطرح کرده‌ایم.

پیشتاز ماندن

سامسونگ همین حالا هم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نمایشگرهای کوچک (۹ اینج یا کوچک‌تر) است و بخش تولید نمایشگر این شرکت از جمله قسمت‌های سودآور آن محسوب می‌شود. اما این شرکت با رقابتی از جانب تولیدکنندگان ژاپنی، ال‌جی و دیگر شرکت‌ها مواجه است. همچنین نباید شرکت‌های روبه رشد چینی مانند شیائومی، هواوی، «اوپو» (OPPO) و «ویوو» (Vivo) را فراموش کنیم که می‌توانند برای سامسونگ مشکل‌ساز شوند.

انتشار گزارشی مبنی بر همکاری سامسونگ و اپل باعث شده که شرکت‌های چینی برای ساخت نمایشگرهای OLED با هم متحد شوند تا بتوانند با سامسونگ رقابت کنند. بر اساس گزارش‌ها، قرار است ۱۰۰ میلیون نمایشگر در یک بازه‌ی سه ساله از جانب سامسونگ برای اپل فراهم شود و این چشم‌انداز بدی برای سامسونگ نیست. اما بازار ساخت موبایل‌های چینی رو به رشد است و امکان دارد سامسونگ از این غافله عقب بیفتد.

با وجود این که سرمایه‌گذاری سامسونگ در زمینه‌ی فراهم کردن زیرساخت بهتر برای تولید نمایشگر در حال حاضر خرج زیادی برای این شرکت می‌تراشد، اما این امکان را به وجود می‌آورد که حتی قبل از ظهور یک رقیب چینی، تسلطش را بر بازار تثبیت کند. بدین ترتیب شرکت‌های کوچک‌تر توان رقابت با بزرگ‌ترین کارخانه‌ی OLED در جهان را نخواهند داشت.

رشد بازار

گرچه نمایشگر LCD هنوز متداول‌ترین نمایشگر در گوشی‌های هوشمند است، اما صفحه‌نمایش‌های OLED هم رو به رشد هستند و انتظار می‌رود به این روند رو به رشد ادامه دهند. در ضمن، نمایشگر خمیده در بازار فعلی گوشی هوشمند به یک ترند تبدیل شده و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند در طی چند سال آینده این جایگاه را حفظ کند. پنل‌های OLED بهترین نوع برای ساخت نمایشگرهای خمیده محسوب می‌شوند.

چرا سامسونگ بزرگ‌ترین کارخانه‌ی OLED جهان را می‌سازد

این نکته را هم مدنظر داشته باشید که قیمت نمایشگر OLED رو به کاهش است و مسلما می‌تواند جایگزین LCD در گوشی‌های هوشمند و گجت‌های دیگری مانند ساعت‌های هوشمند، لوازم خانگی، تلویزیون‌ها، هدست‌های VR و… شود. اگر بخواهیم واقع‌گرایانه نگاه کنیم، احتمالا تا حدود ۵ سال آینده چیزی نمی‌تواند مانع از تسلط نمایشگرهای کوچک OLED شود. علاوه بر این، حتی اگر تکنولوژی‌های برتری (مانند microLED) رواج پیدا کنند، شرکت‌های زیادی توانایی تولید آن در مقیاسی که سامسونگ پنل OLED تولید می‌کند را نخواهند داشت؛ به بیان دیگر، آن‌ها نخواهند توانست با قیمتی رقابتی تکنولوژی جدید را روانه‌ی بازار کنند.

نمایشگرهای بزرگ‌تر

حوزه‌ی دیگری که سامسونگ احتمالا در کارخانه‌ی جدیدش روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد، تولید نمایشگرهای بزرگ‌تر است. گویا کارخانه‌ی فعلی این شرکت، مناسب تولید انبوه پنل‌های بزرگ‌تر برای نمایشگرهای خمیده نیست. همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله توضیح دادیم، چنین نمایشگرهایی روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. حتی گفته می‌شود اپل در آیفون بعدی از نمایشگرهای خمیده استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود بخش نمایشگر سامسونگ ماه آینده میزبان جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد ساخت این کارخانه‌ی جدید است. البته طبق گزارش سایت The Investor هنوز هیچ‌چیزی نهایی نشده. منتظر خبرهای بعدی ما در این زمینه باشید.

منبع: Android Authority

منبع متن: digikala