کوالکام دسامبر سال گذشته از پردازنده‌ی بسیار قدرتمند خود تحت عنوان اسنپدراگون ۸۸۸ رونمایی کرد. پردازنده‌ای مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری که بسیار کم‌مصرف بوده و در مقایسه با پردازنده‌های ۵ نانومتری نظیر کرین ۹۰۰۰ و اگزینوس ۲۱۰۰، سریع‌تر و قدرتمندتر است.

اما کوالکام مطابق سیاست دو ساله‌ی خود، در نظر دارد مدل پیشرفته‌تر این پردازنده را نیز تولید کند. پیش‌تر در این رابطه خبرهایی منتشر شده بود اما تصور می‌کردیم این تغییر مشابه همانی است که طی چند سال اخیر دیدیم. یعنی رونمایی از یک مدل تحت عنوان اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس که در بهترین حالت چند دهم گیگاهرتز فرکانس هسته‌ی بیشتری به نسبت مدل استاندارد دارد.

اما اینطور که به نظر می‌رسد، یعنی حداقل با توجه به گفته‌های افشاگر معروف یعنی DigitalChatStation، نه تنها پردازنده‌ی جدید لیتوگرافی ۴ نانومتری خواهد داشت بلکه پیشرفت آن به نسبت قبل، از پیشرفتی که بین اسنپدراگون ۸۶۵ تا ۸۸۸ شاهد بودیم هم بیشتر خواهد بود. همچنین این افشاگر در توضیحات خود به این موضوع نیز اشاره کرد که شرکت‌های مطرح چینی که در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند در حال تست این پردازنده هستند و احتمالا به‌زودی شاهد رونمایی از محصولاتی مجهز به آن خواهیم بود.

  • اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس با فرکانس ۳ گیگاهرتز در گیک‌بنچ دیده شد

پردازنده 4 نانومتری کوالکام

پردازنده‌ای که راجع به آن صحبت می‌کنیم قرار است با معماری جدید ARMv9 رونمایی شود که از هسته‌های فوق‌العاده قدرتمند Kryo 78 بهره برده و آدرنو ۷۳۰ هم عهده‌دار فعالیت‌های گرافیکی آن خواهد بود. از تغییر چشمگیر عدد پردازشگر گرافیکی هم می‌توان تا حدودی متوجه‌ی این موضوع شد که پردازنده‌ی ۴ نانومتری جدید تا چه اندازه قدرتمند است.

همچنین گفته می‌شود پردازنده‌ی جدید کوالکام به مودم X65 5G این شرکت، تراشه‌ی FastConnect 6900 با بلوتوث نسخه‌ی ۵.۲ و وای‌فای ۶E مجهز می‌شود. اینطور که گفته می‌شود، نیمه‌ی دوم امسال بازه‌ی زمانی است که کوالکام از این پردازنده‌ی قدرتمند رونمایی می‌کند اما متاسفانه تاریخ دقیقی برای آن ذکر نشده است.

با توجه به مشخصات، بعید به نظر می‌رسد این پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس باشد. در بالا هم به این موضوع اشاره شد که فرق بین مدل‌های پلاس و استاندارد معمولا بسیار کم بود و اگر قرار باشد شاهد تغییر معماری و لیتوگرافی باشیم، قطعا پردازنده‌ی جدید یک پرچم‌دار خواهد بود و سوا از اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس. در واقع باید انتظار داشته باشیم در ماه‌های آخر سال جاری یعنی دسامبر، کوالکام از این پردازنده که هیچ اطلاعی از نام احتمالی آن هم نداریم رونمایی کند. از اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس هم شاید در تابستان سال جاری رونمایی شود. اما خب باید منتظر بمانیم تا خبرهای بیشتری در این رابطه منتشر شود.

کوالکام برای رقابت با رقبای سرسخت و قدری چون سامسونگ باید هرآنچه که در چنته دارد رو کند. سامسونگ قرار است در آینده‌ای نزدیک از پردازنده‌ی اگزینوس با تراشه‌ی گرافیکی ساخت AMD رونمایی کند. پردازنده‌ای که گفته می‌شود توان پردازشی فوق‌العاده بالا و توان گرافیکی بی‌نظیری خواهد داشت. در اکثر مواقع ضعف اگزینوس‌ها به نسبت مدل‌های مشابه از کوالکام به خاطر قدرت گرافیکی آن‌ها بود. بنابراین سامسونگ سریع‌تر دست بکار شد و با شرکتی وارد همکاری شده که در زمینه‌ی ساخت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند و با تجربه است. بنابراین کوالکام اگر دست نجنباند، قطعا سامسونگ را بالاتر از خود خواهد دید.

  • مشخصات جانشین احتمالی اسنپدراگون ۸۸۸ لو رفت

منبع: GSMArena

نوشته شرکت‌های چینی به‌زودی از گوشی‌هایی با پردازنده‌ی ۴ نانومتری رونمایی می‌کنند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala