رایانه‌ی تلسکوپ فضایی هابل روز یکشنبه ۱۳ ژوئن کمی پس از ساعت ۱۶:۰۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۰:۳۰ بامداد ۲۴ خرداد) متوقف شد. تیم عملیاتی هابل پس از تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها، بررسی می‌کند که آیا یک ماژول حافظه‌ی خراب‌شده باعث این مشکل در رایانه شده است یا خیر؟ تلسکوپ فضایی هابل چند ماه پیش هم به خواب زمستانی رفت اما طی چند روز مشکل برطرف شد و دوباره به فعالیت عادی بازگشت.

اکنون تیم هابل در حال آماده‌سازی برای تغییر به یکی از چند ماژول پشتیبان است. سپس به کامپیوتر اجازه داده می‌شود یک روز فعالیت داشته باشد و تایید کند که مشکل به‌خوبی برطرف شده است. در نهایت همه‌ی ابزارهای علمی دوباره راه‌اندازی می‌شوند تا تلسکوپ به روند عادی عملیات بازگردد.

وظیفه‌ی این رایانه کنترل و هماهنگی ابزارهای علمی موجود در فضاپیماست. پس از وقفه‌ی این رایانه در روزهای گذشته، رایانه‌ی اصلی دریافت سیگنال «فعال بودن» را که یک استاندارد ارتباط میان داده‌ها و رایانه‌های اصلی فضاپیما برای پایدار بودن وضعیت است، متوقف کرد.

سپس رایانه همه‌ی ابزارهای علمی را به‌طور خودکار در وضعیت ایمن (Safe Mode) قرار داد. پرسنل مرکز کنترل در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا کامپیوتر را روز دوشنبه ۱۴ ژوئن دوباره راه‌اندازی کردند اما مجددا همان مشکل برای رایانه‌ی هابل ایجاد شد.

این رایانه‌ی هابل، یک کامپیوتر فضاپیمای استاندارد ناسا (NSSC-1) است که در دهه‌ی ۱۹۸۰ ساخته شده است. این ابزار بخشی از ماژول فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده است که در طول آخرین مأموریت سرویس تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ جایگزین شد.

با وجود مشکل ایجاد شده، جای نگرانی برای عملکرد هابل نیست زیرا این ماژول دارای سطوح مختلفی از پشتیبان است که می‌توانند روشن شوند و در صورت لزوم به عنوان سیستم اصلی کار کنند.

عکس کاور: جدایی تلسکوپ فضایی هابل از شاتل دیسکاوری در سال ۱۹۹۰

Credit: NASA/Smithsonian Institution/Lockheed Corporation

منبع: SciTechDaily

نوشته با خراب شدن یک رایانه‌ی داخلی فعالیت تلسکوپ فضایی هابل متوقف شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala