در راهپیمایی فضایی امروز یک به‌روزرسانی مهم برای ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شد. «شین کیمبرو» (Shane Kimbrough) فضانورد ناسا و «توماس پسکی» (Thomas Pesquet) از آژانس فضایی اروپا ساعت ۰۷:۴۲ صبح منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۶:۱۲ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی خارج شدند و پیاده‌روی فضایی آن‌ها پس از ۶ ساعت و ۲۸ دقیقه در ساعت ۱۴:۱۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۲:۴۰ به وقت تهران) پایان یافت.

این دو فضانورد چهارشنبه‌ی گذشته نخستین صفحه از شش آرایه‌ی خورشیدی جدید را به‌صورت اولیه نصب کرده بودند اما برخی از مسائل فنی و مشکلات موجود در تجهیزات، باعث تأخیر در مأموریت آن‌ها و ادامه‌ی آن در امروز شد.

پسکی که چهارمین راهپیمایی فضایی خود را تجربه کرد، با نوارهای قرمز بر روی لباس فضایی به عنوان سرپرست این راهپیمایی فضایی حضور داشت و به عنوان خدمه‌ی برون‌ناوی ۱ (EV1) شناخته می‌شد. شین کیمبرو هم با لباس فضایی سفید یکدست به عنوان EV2 هشتمین راهپیمایی فضایی خود را پشت سر گذاشت. علاوه بر اینکه مأموریت امروز چهارمین راهپیمایی فضایی مشترک آن‌ها بود و این دو فضانورد سال ۲۰۱۷ هم در دو سفر فضایی با هم همکاری داشتند.

کیمبرو درباره‌ی راهپیمایی فضایی قبلی گفت: «فضا دشوار است… ما در راهپیمایی فضایی خود با چندین مشکل مواجه شدیم اما همه‌ی تیم به‌خوبی بر روی آن کار کرد.» با ناتمام ماندن راهپیمایی فضایی پیشین، امروز او و پسکی آرایه‌ی خورشیدی را باز کردند، آن را در جای خود قرار دادند و کابل‌ها را به منبع تغذیه‌ی ایستگاه متصل کردند تا استقرار پایان یابد.

بدین ترتیب راهپیمایی فضایی امروز نصب نخستین بخش از پنل‌های خورشیدی جدید (iROSA) را در جلوی آرایه‌های ۲۰ ساله‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی تکمیل کرد. فضانوردان در این مأموریت همچنین سخت‌افزارهای لازم را برای جداسازی و نصب دومین آرایه‌ی خورشیدی، آماده کردند. راهپیمایی بعدی برای نصب دومین آرایه، برای ۲۵ ژوئن (۵ تیر) برنامه‌ریزی شده است.

ناسا با انجام راهپیمایی‌های فضایی و پس از چهار سال فعالیت برای قرار دادن باتری‌های جدیدتر و کارآمدتر قصد دارد سیستم تأمین نیروی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را تقویت کند. عمر مفید هشت آرایه‌ی خورشیدی اولیه‌ی ایستگاه ۱۵ سال است و با استفاده بیش از زمان برنامه‌ریزی شده، نشانه‌هایی از کاهش برق تولیدی در آن‌ها دیده می‌شود.

آرایه‌های خورشیدی تازه توسط بویینگ ساخته شده‌اند و با مأموریت باری اسپیس‌ایکس ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند. با نصب کامل مجموعه آرایه‌های تازه توان تأمین برق در ایستگاه فضایی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

در پیاده‌روی فضایی امروز «مگان مک‌آرتور» (Megan McArthur) و «مارک ونده هی» (Mark Vande Hei) دیگر فضانوردان مأموریت «اعزام ۶۵» (Expedition 65) از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی پشتیبانی مأموریت را برعهده داشتند و یک تیم پشتیبانی زمینی هم در هوستون به خدمه کمک کرد تا مأموریت ۲۴۰ پشتیبانی از مونتاژ و تعمیر و نگهداری ایستگاه با موفقیت به پایان برسد.

عکس کاور: فضانوردان دومین آرایه‌ی خورشیدی جدید را برای نصب در راهپیمایی فضایی بعدی آماده می‌کنند.

Credit: NASA

منابع: Space, NASA

نوشته نخستین آرایه‌ی خورشیدی جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت نصب شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala