وان‌پلاس نورد N200 از جدیدترین میان‌رده‌های وان‌پلاس به حساب می‌آید که البته از همان بدو ورود، سردرگمی‌های زیادی در رابطه با آن شکل گرفت. اول اینکه این گوشی به صورت نصف و نیمه توسط T-Mobile رونمایی شد در حالی که هنوز صفحه‌ای در وب‌سایت رسمی وان‌پلاس برای آن وجود ندارد که بتوانیم مشخصات فنی و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنیم.

وان‌پلاس نورد N200 قرار است از تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ تیر ۱۴۰۰) رسما در دسترس کاربران آمریکایی قرار بگیرد و از این بابت هم که آیا شرکت چینی قصد دارد آن را در کشورهای دیگر هم عرضه کند یا خیر بی‌خبریم. از گوشی‌های سری نورد N، وان‌پلاس نور N10 هم تولید شده که در بازار کشور ما هم در دسترس قرار دارد. حال اینکه آیا نورد N200 هم وارد بازار داخل می‌شود یا خیر موضوعی است که باید منتظر ماند و از بابت آن مطمئن شد.

شرکت چینی معمولا گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی تولید نمی‌کرد و بیشتر به تولید گوشی‌های قدرتمند و در حد و اندازه‌های پرچم‌داران مطرح بازار مشغول بود. اما سال گذشته از وان‌پلاس نورد به عنوان اولین میان‌رده‌ی خود و کمی بعد گوشی‌های بیشتری از این سری رونمایی کرد. حال مشکل اینجاست که به نظر می‌رسد این گوشی‌ها اصلا قرار نیست مانند بالارده‌ها از لحاظ نرم‌افزاری پشتیبانی شوند.

موضوعی که در رابطه با وان‌پلاس نورد N200 وجود دارد هم پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار ضعیف آن است. پیش‌تر می‌دانستیم وان‌پلاس رویه‌ی مشخصی را در به‌روزرسانی گوشی‌های خود ندارد اما تصور می‌شد حداقل به مدت دو‌سال از گوشی‌های خود پشتیبانی کند چون عملکرد وان‌پلاس در تولید گوشی هوشمند بسیار خوب است و طرفداران نسبتا زیادی هم دارد. اما خب خبری که در این رابطه منتشر شده از سوی خود وان‌پلاس بوده و کاملا رسمی است.

از آن جایی که این گوشی با اندروید ۱۱ راهی بازار شده، با دریافت اندروید ۱۲ هم به کار خود پایان خواهد داد که البته خبر نسبتا خوب برای کاربران این است که از لحاظ قابلیت‌ها و امکانات، واقعا یکی از بهترین نسخه‌های اندروید را دریافت خواهند کرد ولی خب اینکه بدانیم گوشی که در اختیار داریم فقط به مدت یک‌سال پشتیبانی نرم‌افزاری می‌شود اصلا حس خوبی ندارد. وان‌پلاس نورد N200 اما در این زمینه تنها نیست و گوشی‌های N10 و N100 که سال گذشته معرفی شدند هم تنها یک نسخه از اندروید را دریافت می‌کنند. هرچند از طرف دیگر نورد N200 یک سال بیشتر از دو گوشی یاد شده از لحاظ امنیتی به‌روزرسانی می‌شود.

به گفته‌ی وان‌پلاس، نورد N200 در طول سه‌سال، آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند. اما مشخص نشده هر چند وقت یکبار در طول این سه‌سال قرار است برای این گوشی آپدیت امنیتی منتشر شود. با این وضعیتی که دیده می‌شود، بعید است این آپدیت ماهانه عرضه شود بنابراین احتمالا هر دو یا سه‌ماه در بهترین حالت می‌تواند معقولانه‌ترین شکل ممکن باشد.

از آن جایی که وان‌پلاس نورد N200 تنها ۲۴۰ دلار قیمت‌گذاری شده شاید کاربران مشکلی از این بابت که این گوشی تا چه نسخه‌ای از اندروید را دریافت می‌کند نگران نباشند. هرچه که هست، این گوشی در دسته‌ی گوشی‌های پایین‌رده قرار می‌گیرد و انتظار خاصی هم از آن نمی‌رود. اما خب وقتی می‌توان این کار را انجام داد، دلیلی وجود ندارد که فقط آپدیت‌ها را برای گوشی‌های گران‌قیمت‌تر منتشر کرد. چون هستند شرکت‌هایی که در حال حاضر گوشی‌های اقتصادی دوساله‌ی خود را هم به اندروید جدید به‌روزرسانی می‌کنند.

با این حال امیدواریم سیاست وان‌پلاس در این زمینه تغییری اساسی کند چون برخلاف عملکردی که این شرکت در تولید گوشی دارد، اصلا در به‌روزرسانی وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. در حالی که این روزها شرکت‌ها برای موفقیت و دیده شدن باید وضعیت به‌روزرسانی خود را بهبود بخشند. نباید فراموش کرد LG که نامی چندین برابر بزرگ‌تر از وان‌پلاس هم بود به خاطر عملکرد بسیار بد در زمینه‌ی آپدیت و رابط کاربری نتوانست در بازار دوام بیاورد. حال باید دید وان‌پلاس آیا از این گذشته‌ی نه چندان دور عبرت می‌گیرد یا خیر.

  • چرا همکاری نزدیک‌تر وان‌پلاس و اوپو نگران‌کننده و هیجان‌انگیز است؟

منبع: GSMArena

نوشته وان‌پلاس نورد N200 فقط یک نسخه‌ی دیگر از اندروید را دریافت می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala