AMD بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره جواب محکمی به انویدیا داد و برای مقابله با گرافیک‌های اقتصادی این شرکت یعنی RTX 3060 و RTX 3060 Ti، از گرافیک جدید خود با نام RX 6600 XT رونمایی کرد. محصولی که البته بین دو نماینده‌ی یادشده‌ی انویدیا قرار می‌گیرد اما قیمت ۳۷۹ دلاری آن باعث شده بسیار جذاب به نظر برسد.

RX 6600 XT قطعا یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین گرافیک‌هایی خواهد بود که در این محدوده‌ی قیمتی در دسترس قرار می‌گیرد. البته در این شرایط جهانی که قیمت کارت‌های گرافیک به علت ماینینگ بسیار افزایش پیدا کرد، خرید کارت‌های مقرون به صرفه هم دیگر از توان بسیاری‌ها خارج شده اما خب برای زمانی که شدت این مسائل کم شود، وجود چنین گرافیک‌های قدرتمند اما مقرون به صرفه‌ای می‌تواند مفید باشد.

همانطور که از نام آن پیداست،‌ RX 6600 XT آمده که جانشین RX 5600 XT باشد که البته از هسته‌های بیشتری برخوردار بود اما به ۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR6 محدود می‌شد. از لحاظ عملکرد اما AMD مدعی شده کیفیت گرافیک جدید حدودا ۷۰ درصد بهتر از نسل گذشته خواهد بود تا بدین ترتیب این محصول حتی اندکی از RX 5700 XT نیز بهتر باشد. اما خب بهتر است بپردازیم به بررسی مشخصات فنی RX 6600 XT تا ببینیم AMD چه محصولی را برای رقابت با بهترین‌های موجود در این محدوده‌ی قیمتی راهی بازار خواهد کرد.

گرافیک RX 6600 XT

مشخصات فنی گرافیک RX 6600 XT

RX 6600 XT از تراشه‌ی گرافیکی Navi 23 XT بهره برده و ۱۱٫۰۶ میلیارد ترانزیستور دارد. البته این تراشه کوچک‌ترین تراشه‌ی موجود از سری RDNA 2 نیست چرا که کوچک‌ترین عضو این مجموعه تراشه‌ی Navi 24 است که احتمالا بعدا عرضه خواهد شد و فعلا خبر زیادی در این رابطه در اختیار نداریم.

تراشه‌ی Navi 23 32 واحد محاسباتی دارد و تعداد هسته‌های پردازشی استریم آن به ۲۰۴۸ واحد با فرکانس ۲۵۸۹ مگاهرتز می‌رسد. میزان کش بی‌نهایت (Infinity Cache) این محصول ۳۲ مگابایت است که در کنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR6 با رابط ۱۲۸ بیتی با سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه و و پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه، مشخصات فنی این گرافیک را تشکیل می‌دهند.

برق مورد نیاز گرافیک RX 6600 XT را می‌توان با یک کابل ۸ پیتی فراهم کرد که البته این میزان مورد نیاز مدل شرکتی است و اگر بخواهید مدل طراحی شده توسط شرکت‌های شخص ثالث را خریداری کنید ممکن است این نیازمندی‌ها تغییر کند. توان مصرفی این کارت ۱۶۰ وات، یعنی ۱۰ وات بیشتر از RX 5600 XT و ۶۵ وات کمتر از RX 5700 XT است. با این میزان، به وضوح می‌توان تاثیر معماری RDNA 2 را در کاهش مصرف انرژی گرافیک‌های AMD مشاهده کرد. این کاهش مصرف انرژی در حالی به نسبت معماری RDNA 1 بدست آمده که از لحاظ عملکرد،‌ گرافیک‌های مبتنی بر RDNA 2 قدرتمندتر و سریع‌تر هستند.

در ادامه می‌پردازیم به بررسی مختصر یک سری از قابلیت‌هایی که AMD در گرافیک جدید خود قرار داده تا ببینیم از لحاظ قابلیت‌های نرم‌افزاری تا چه اندازه می‌توان روی عملکرد این محصول حساب کرد.

AMD FidelityFX: یک ابزار متن‌باز جهت بهبود جلوه‌های بصری است که در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار گرفته و اکنون از ۵۰ عناوین مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. این قابلیت اکنون در بیش از ۱۰۰ گرافیک و پردازنده‌ی برند AMD پشتیبانی می‌شود و حتی در گرافیک‌های شرکت رقیب هم شاهد آن هستیم. در حالت Performance، فناوری AMD FidelityFX Super Resolution می‌تواند تا ۲٫۴ برابر به صورت متوسط به نسبت وضوح Native، در وضوح تصویر ۴K و در برخی از بازی‌های منتخب عملکرد گرافیک را بهبود ببخشد.

AMD Smart Access Memory: در صورتی که این گرافیک AMD را با یکی از پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ یا برخی از مدل‌های سری رایزن ۳۰۰۰ و مادربردهای سری ۵۰۰ AMD جفت کنید، بهبود محسوسی را در عملکرد آن شاهد خواهید بود. اگر بتوانید پردازنده‌ای را از سری‌های یاد شده انتخاب کنید که هماهنگی کامل با گرافیک RX 6600 XT و ۸ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR6 را داشته و به اصطلاح باعث ایجاد گلوگاه نشود، می‌توانید تا ۱۱ درصد به صورت متوسط در یک سری از بازی‌ها روی افزایش کارایی آن حساب کنید.

AMD Infinity Cache: حافظه‌ی کش بی‌نهایت ۳۲ مگابایتی باعث شده تا زمان تاخیر و مصرف انرژی به حداقل برسد تا در نتیجه کاربر بتواند در انجام بازی‌ها، به نسبت معماری‌ها و فناوری‌های قدیمی عملکرد بسیار بهتری را شاهد باشد.

DirectX 12 Ultimate Support: با دایرکت ایکس ۱۲ به احتمال بسیار زیاد آشنایی دارید. قابلیتی که باعث می‌شود کیفیت جلوه‌های بصری به لطف یک سری قابلیت‌ها نظیر رهگیری پرتو لحظه‌ای، فناوری نرخ شیدینگ متغیر و یک سری فناوری‌های جذاب دیگر، به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده تا جایی که صحنه‌ها کاملا واقعی به نظر می‌رسند.

AMD Radeon Anti-Lag: کاهش زمان پاسخ‌دهی از گرافیک به نمایشگر، افزایش واکنش‌پذیری بازی‌ها و بهبود روند بازی خصوصا بازی‌های آنلاین.

AMD Radeon Boost: قابلیت AMD Radeon Boost با پشتیبانی از فناوری نرخ شیدینگ متغیر می‌تواند با کاهش لحظه‌ای وضوح تصویر یا با تغییر نرخ شیدینگ در قاب‌های مختلف، افزایش فریم‌ریت یا روان بودن بازی تا ۴۸ درصد باعث بهبود عملکرد در بازی‌هایی نظیر وارفریم شود؛ خصوصا در زمانی که سرعت اتفاقات در بازی بسیار بالاست. همچنین این فناوری با افزایش روند واکنش‌پذیری، در حالی که تجربه‌ی لذت‌بخشی را در انجام بازی‌ها برایتان به ارمغان می‌آورد، هیچ تاثیر منفی روی کیفیت تصاویر نمی‌گذارد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مدل‌های مختلف از گرافیک‌های سری RX 6000 تا ببینیم تفاوت بین آن‌ها روی کاغذ در چیست.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 AMD Radeon RX 6600 XT AMD Radeon RX 6700 AMD Radeon RX 6700 XT AMD Radeon RX 6800 AMD Radeon RX 6800 XT AMD Radeon RX 6900 XT AMD Radeon RX 6900 XT با خنک‌کننده‌ی مایع
تراشه Navi 23 (XT?) Navi 23 (XT?) Navi 22 (XT?) Navi 22 (XT?) Navi 21 XL Navi 21 XT Navi 21 XTX Navi 21 XTXH
لیتوگرافی ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری
اندازه‌ی دای ۲۳۷ میلی‌متر مربع ۲۳۷ میلی‌متر مربع ۳۳۶ میلی‌متر مربع ۳۳۶ میلی‌متر مربع ۵۲۰ میلی‌متر مربع ۵۲۰ میلی‌متر مربع ۵۲۰ میلی‌متر مربع ۵۲۰ میلی‌متر مربع
ترانزیستور ۱۱٫۰۶ میلیارد ۱۱٫۰۶ میلیارد ۱۷٫۲ میلیارد ۱۷٫۲ میلیارد ۲۶٫۸ میلیارد ۲۶٫۸ میلیارد ۲۶٫۸ میلیارد ۲۶٫۸ میلیارد
واحد محاسباتی ۲۸ ۳۲ ۳۶ ۴۰ ۶۰ ۷۲ ۸۰ ۸۰
واحد پردازشی استریم ۱۷۹۲ ۲۰۴۸ ۲۳۰۴ ۲۵۶۰ ۳۸۴۰ ۴۶۰۸ ۵۱۲۰ ۵۱۲۰
واحد TMU و ROP نامشخص نامشخص نامشخص ۱۶۰ – ۶۴ ۲۴۰ – ۹۶ ۲۸۸ – ۱۲۸ ۳۲۰ – ۱۲۸ ۳۲۰ – ۱۲۸
فرکانس گیمینگ نامشخص نامشخص نامشخص ۲۴۲۴ مگاهرتز ۱۸۱۵ مگاهرتز ۲۰۱۵ مگاهرتز ۲۰۱۵ مگاهرتز ۲۲۵۰ مگاهرتز
فرکانس بوست نامشخص نامشخص نامشخص ۲۵۸۱ مگاهرتز ۲۱۰۵ مگاهرتز ۲۲۵۰ مگاهرتز ۲۲۵۰ مگاهرتز ۲۳۴۵ مگاهرتز
قدرت گرافیک نامشخص نامشخص نامشخص ۱۳٫۲۱ ترافلاپس ۱۶٫۱۷ ترافلاپس ۲۰٫۷۴ ترافلاپس ۲۳٫۰۴ ترافلاپس ۲۴٫۰۱ ترافلاپس
ظرفیت حافظه ۸ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۳۲ مگابایت کش بی‌نهایت (احتمالا) ۸ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۳۲ مگابایت کش بی‌نهایت (احتمالا) ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۹۶ مگابایت کش بی‌نهایت (احتمالا) ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۹۶ مگابایت کش بی‌نهایت ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۱۲۸ مگابایت کش بی‌نهایت ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۱۲۸ مگابایت کش بی‌نهایت ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۱۲۸ مگابایت کش بی‌نهایت ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR 6 با ۱۲۸ مگابایت کش بی‌نهایت
رابط ۱۲۸ بیت (احتمالا) ۱۹۲ بیت ۱۹۲ بیت ۱۹۲ بیت ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت ۲۵۶ بیت
سرعت حافظه ۱۶ گیگابیت بر ثانیه (احتمالا) ۱۶ گیگابیت بر ثانیه (احتمالا) ۱۶ گیگابیت بر ثانیه (احتمالا) ۱۶ گیگابیت بر ثانیه ۱۶ گیگابیت بر ثانیه ۱۶ گیگابیت بر ثانیه ۱۶ گیگابیت بر ثانیه ۱۸ گیگابیت بر ثانیه
پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه (احتمالا) ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه (احتمالا) ۳۸۴ گیگابایت بر ثانیه ۳۸۴ گیگابایت بر ثانیه ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه
توان مصرفی نامشخص نامشخص نامشخص ۲۳۰ وات ۲۵۰ وات ۳۰۰ وات ۳۰۰ وات ۳۳۰ وات
قیمت نامشخص ۳۹۹ دلار آمریکا (احتمالا) نامشخص ۴۷۹ دلار آمریکا ۵۷۹ دلار آمریکا ۶۴۹ دلار آمریکا ۹۹۹ دلار آمریکا کمتر از ۱۱۹۹ دلار آمریکا

قیمت در برابر کارایی؛ آیا RX 6600 XT ارزش خرید دارد؟

معمولا گرافیک‌ها یا پردازنده‌هایی که AMD تولید می‌کند از لحاظ ارزش خرید وضعیت بسیار خوبی به نسبت محصولات از شرکت‌های رقیب نظیر اینتل و انویدیا دارند. اما آیا این مورد برای RX 6600 XT هم صدق می‌کند؟ AMD این گرافیک را ۳۷۹ دلار قیمت‌گذاری کرده که حدودا ۲۰ دلار ارزان‌تر از RX 5700 XT و ۱۰۰ دلار بیشتر از RX 5600 XT است. بدیهی است AMD قیمت نسبتا بالایی را برای کارت مبتنی بر فناوری RDNA 2 خود در نظر گرفته چرا که مثلا RX 6700 XT تنها ۷۹ دلار به نسبت کارت نسل گذشته‌ی خود یعنی RX 5700 XT گران‌تر بود.

RX 6600 XT
RX 6600 XT
RX 6600 XT

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، مثل همیشه AMD اعداد و ارقامی را به نمایش درآورده تا ثابت کند این گرافیک جدید از همتایش از شرکت رقیب یعنی RTX 3060 قدرتمندتر است. اما خب نماینده‌ی انویدیا ۳۲۹ دلار قیمت دارد که حدودا ۵۰ دلار کمتر از قیمتی است که AMD برای RX 6600 XT در نظر گرفته. این گرافیک ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع GDDR6 داشته و عملکرد آن هم در زمینه‌ی رهگیری پرتو نور به لطف قابلیت DLSS بسیار بهتر از رقیب است.

با این حال RTX 3060 همچنین یکی از بهترین و منطقی‌ترین انتخاب‌ها در محدوده‌ی قیمتی مورد نظر به حساب می‌آید و اگرچه رقبایی نظیر RX 6600 XT و RTX 3060 Ti هم در بازار وجود دارند اما چیزی از ارزش‌های این محصول کم نمی‌شود. در درجه‌ی اول به خاطر اینکه قیمت مناسبی در مقایسه با قابلیت‌ها و مشخصاتش دارد و در درجه‌ی دوم اینکه تنها ۱۵ درصد از نماینده‌ی جدید AMD ضعیف‌تر است. البته که فاصله‌ی آن با RTX 3060 Ti حدودا ۲۵ درصد است اما قیمت خوبی که دارد خرید آن را توجیه می‌کند.

  • RX 6600 XT: حدودا ۱۵ درصد سریع‌تر از RTX 3060 اما با ۱۵ درصد قیمت بیشتر
  • RTX 3060 Ti: حدودا ۲۵ درصد سریع‌تر از RTX 3060 اما با ۲۰ درصد قیمت بیشتر

اینطور که به نظر می‌رسد، از لحاظ عملکرد کلی، RTX 3060 Ti باید انتخاب منطقی‌تری از هر دو محصول یاد شده باشد که در زمینه‌ی رهگیری پرتو نور هم عملکرد بهتری دارد. اما از طرف مقابل، AMD درست مانند پردازنده‌های مرکزی خود، در زمینه‌ی مصرف انرژی عملکرد بهتری دارد چرا که توان مصرفی RTX 3060 Ti به ۲۰۰ وات می‌رسد. اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که از گرافیک RX 5600 XT یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، خرید RX 6600 XT می‌تواند انتخابی کاملا منطقی باشد اما خب اگر از دو نماینده‌ی یاد شده‌ی انویدیا چه مدل استاندارد چه مدل Ti استفاده می‌کنید، شاید به‌سختی بتوان گرافیک جدید AMD را پیشنهاد کرد.

علاوه بر موارد یاد شده، نمی‌توانیم تضمین کنیم شرکای AMD (شرکت‌های شخص ثالث نظیر ایسوس، گیگابایت، سافایر و … که به تولید مدل سفارشی می‌پردازند) هم قیمتی معادل ۳۷۹ دلار را برای RX 6600 XT در نظر بگیرند. حداقل لیست اولیه‌ی خرده فروشان از این کارت گرافیک، قیمت بالای ۶۰۰ دلار آمریکا را برای مدل‌های سفارشی نشان می‌دهد. قطعا طی هفته‌های آتی مدل‌های سفارشی مختلفی از این کارت گرافیک AMD به بازار عرضه خواهند شد که شامل مدل‌هایی با فن دوگانه، سه‌گانه و به فرم Mini-ITX می‌شوند. هر یک از این مدل‌ها هم قیمت مختص خود را خواهند داشت که کاربر با در نظر گرفتن نیاز خود، یکی را انتخاب می‌کند. این گرافیک در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) برای فروش در دسترس قرار خواهد گرفت.

شما عزیزان می‌توانید در ادامه، تصاویر مربوط به مدل‌های سفارشی RX 6600 XT را مشاهده کنید.

RX 6600 XT
RX 6600 XT
RX 6600 XT

به نظر شما، کدام یک از گرافیک‌های RX 6600 XT ،RTX 3060 و RTX 3060 Ti برای اهداف گیمینگ در محدوده‌ی قیمتی یاد شده ارزش خرید بیشتری دارند؟

منبع: Wccftech

نوشته AMD از گرافیک RX 6600 XT رونمایی کرد؛ اقتصادی اما قدرتمندتر از RTX 3060 اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala