اینطور که به نظر می‌رسد، TSMC و سامسونگ که بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه در دنیا به حساب می‌آیند قرار است به‌زودی یک رقیب کاملا حرفه‌ای و باتجربه داشته باشند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اینتل دو روز پیش اعلام کرد قصد دارد ساخت تراشه برای شرکت‌های دیگر نظیر کوالکام و آمازون را نیز در دستور کار خود قرار دهد با این امید که بتواند تا سال ۲۰۲۵، سامسونگ و TSMC را به چالش بکشد.

اینتل را قطعا می‌شناسید؛ یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه در جهان که سال‌های سال در این بخش بر بازار حکومت می‌کرد. این شرکت اکنون بیشتر توجه خود را روی ساخت پردازنده‌ی رایانه‌های شخصی یا حتی اخیرا کارت گرافیک منعطف کرده و اگرچه همچنان شرکت بزرگی به حساب می‌آید، ولی خب نتوانسته از لحاظ فناوری ساخت تراشه هم پا به پای یک سری شرکت‌های دیگر پیش برود.

اینتل و سودای رقابت با TSMC و سامسونگ

در حال حاضر TSMC و بعد از آن سامسونگ، بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده در جهان به حساب می‌آیند که هر دوی آن‌ها برای شرکت‌هایی نظیر اپل، کوالکام، AMD و سایر شرکت‌های فعال در این زمینه تراشه تولید می‌کنند. این دو شرکت موفق در این زمینه در حال حاضر مشترکا به فناوری ساخت ۵ نانومتری هم دست پیدا کرده‌اند و جدیدترین تراشه‌های خود را با این لیتوگرافی تولید کرده‌اند‌ (A14 اپل و اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸). اما اینطور که به نظر می‌رسد، به زودی به تولید تراشه‌های ۲ نانومتری نیز مشغول خواهند شد. در حال حاضر قدرتمندترین تراشه‌ای که توسط یکی از این دو شرکت تولید شده چیپ M1 اپل است که ساخت آن را TSMC بر عهده داشت. در این تراشه‌ی بسیار کوچک، ۱۶ میلیارد ترانزیستور بکار گرفته شده تا با یکی از شاهکارهای شرکت تایوانی طرف باشیم.

  • مدیرعامل اینتل: جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال‌ها طول بکشد

اپل قصد داشت در اولین گوشی ۵G خود از مودم‌های ۵G ساخت اینتل استفاده کند

اینتل اما معتقد است طی چهار سال آینده می‌تواند جایگاهی که پیش‌تر متعلق به آن بود را پس گرفته و یا در بدترین حالت، قدرت‌های حال حاضر را به چالش بکشد. نقشه‌ی راه این شرکت نشان می‌دهد باید در این چهار سال آتی شاهد رونمایی از ۵ فناوری جدید در رابطه با تولید تراشه‌هایی برای رقابت با شرکت‌هایی نظیر TSMC و سامسونگ باشیم.

نخستین فناوری، طراحی جدید ترانزیستور اینتل است که بعد از ده سال شاهد تغییر در این بخش هستیم. در سال ۲۰۲۵، اینتل قادر خواهد بود به نسل جدید ماشین لیتوگرافی فوق فرابنفش (Extreme Ultra Violet یا همان EVL) دست پیدا کند. دستگاهی که می‌تواند تصویری از محل قرارگیری مدار را روی سیلیکون رسم کند. ماشین لیتوگرافی فوق فرابنفش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که وقتی اندازه‌ی ترانزیستورها کاهش پیدا می‌کند، این دستگاه باید خطوط بسیار باریکی را تولید کند تا شرکت‌ها بتوانند ترانزیستورهای بیشتری را درون تراشه‌ها جای دهند.

هرچه تعداد ترانزیستورها درون هر میلی‌متر مربع بیشتر باشد، طبیعتا تراشه‌ی مورد نظر قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. اگرچه اینتل از لحاظ فناوری ساخت، قافله را به رقبایی نظیر TSMC و سامسونگ باخت اما در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴، ترانزیستورهایی با اندازه‌ی کوچک‌تر از ۱ میلی‌متر تولید کند.

اینتل همچنین قصد دارد سیاست خود را در راستای نام‌گذاری تراشه‌هایش تغییر داده تا بتواند با یکپارچگی بیشتری با TSMC و سامسونگ وارد رقابت شود. دن هاچسون، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی VLSIresearch معتقد است نامی که در حال حاضر اینتل برای تراشه‌هایش در نظر گرفته این تصور را به مخاطب می‌دهد که شرکت اصلا به دنبال رقابت نیست.

با این حال به نظر می‌رسد قصد اینتل در این زمینه کاملا جدی است و اولین مشتریان شرکت هم کوالکام و آمازون هستند. کوالکام را که احتمالا می‌شناسید و حوزه‌ی فعالیت آن را هم می‌دانید اما به طور خلاصه باید گفت پردازنده‌های سری اسنپدراگون را این شرکت برای گوشی‌های اندرویدی تولید می‌کند. اینطور که به نظر می‌رسد، کوالکام برای نسل بعدی پردازنده‌های خود از فناوری ساخت ۲۰A اینتل استفاده خواهد کرد تا بدین ترتیب بتواند مصرف انرژی آن را کاهش داده و در عین حال قدرت آن‌ها را به لطف فناوری جدید ترانزیستورها افزایش دهد.

  • کوالکام شاید برای اسنپدراگون ۸۹۵ پلاس به جای سامسونگ با TSMC همکاری کند

آیا اینتل می‌تواند در مسیری که آغاز کرده موفق شود؟

اینتل شرکت بزرگ و با تجربه‌ای است. بنابراین بعید به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب، دست به افزایش کسب و کار خود بزند. سوا از کوالکام که باید آن را مشتری حتمی اینتل بدانیم، به نظر می‌رسد آمازون هم قصد دارد از فناوری ساخت جدید این شرکت برای تراشه‌های مخصوص دیتاسنترهای خود استفاده کندو. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل در رابطه با همکاری خود با این دو شرکت و سایر شرکت‌ها گفته: «چندین ساعت صحبت فنی و مفصل با این دو شرکت و شرکت‌های دیگر داشتیم». بنابراین به نظر می‌رسد اینتل به‌خوبی از میزان تقاضا آگاهی داشته و دست به چنین کاری زده است.

با این اوصاف برخی از تحلیل‌گران از این بابت مطمئن نیستند که آیا اینتل می‌تواند به ادعایی که در این زمینه داشته عمل کند یا خیر. برخی از آن‌ها نظیر دیوید کانتر از شرکت Real World Technologies معتقدند اینتل به نسبت آنچه که در گذشته از این شرکت می‌دانستیم محتاط‌تر شده است. او می‌گوید: «اینتل قطعا می‌خواهد وارد عرصه‌ی رقابت شود و از یک سری جهات طی سال‌های آینده به همراه TSMC پیشتاز باشد. اینتل همیشه افرادی را داشته که تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا ببینند چگونه باید از فناوری جدید برای بهبود عملکرد قطعات تولیدی استفاده کرد».

حتما می‌دانید که اپل و کوالکام درگیر یک شکایت قانونی بودند و اپل هم باید به سرعت به آن خاتمه می‌داد تا بتواند فکری به حال مودم ۵G که باید در سری آیفون ۱۲ استفاده می‌کرد بکند. با ادامه‌دار شدن این دعوی، اپل تصمیم گرفت از اینتل به عنوان تامین‌کننده‌ی جدید مودم ۵G خود استفاده کند اما اینطور نشد چرا که همه چیز بین کوالکام و این شرکت ختم به خیر شد تا مودم‌های ۵G کوالکام در سری آیفون ۱۲ مورد استفاده قرار بگیرد. البته تلاش‌های اپل در راستای تولید مودم‌های ۵G اختصاصی سبب شد این شرکت بیشتر بخش تولید مودم مخصوص گوشی اینتل را در ماه جولای سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱ میلیارد دلار خریداری کند.

از همه‌ی این‌ها گذشته، به نظر می‌رسد اینتل در مسیری قدم گذاشته که برای موفقیت در آن نیازمند فناوری‌های فوق‌العاده پیشرفته و منحصر بفرد است چرا که این شرکت در حال حاضر پشت سر TSMC و سامسونگ ایستاده و برای رقابت با آن‌ها نیازمند وقت، هزینه و انرژی زیاد است. در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد اینتل بتواند این دو شرکت را حداقل در سالی که خود پیش‌بینی کرده (۲۰۲۵) به چالش بکشاند.

  • اینتل امیدوار است ۶ تا ۹ ماه دیگر تولید تراشه برای خودروسازان را آغاز کند

منبع: PhoneArena

نوشته اینتل ازین پس برای کوالکام و آمازون تراشه تولید می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala