سامسونگ بعد از اینکه به صورت جدی وارد بخش گوشی‌های هوشمند شد، تصمیم گرفت یک سری از پرچم‌داران خود را از خط تولید خارج کند. دلیل این کار هم این بود که شرکت با مشکلی از بابت فروش پرچم‌دارهایش مواجه نشود. اگر سامسونگ با همان روال قبل، به علاوه‌ی گوشی‌های تاشو به کار خود ادامه می‌داد، اکنون باید شاهد رونمایی از چندین پرچم‌دار در طول یک سال از سوی این شرکت بودیم و همین موضوع باعث سردرگمی کاربران و در نتیجه فروش پایین شرکت کره‌ای می‌شد.

بنابراین سامسونگ تصمیم گرفت یک سری از پرچم‌داران را از خط تولید حذف کند تا سری گوشی‌های تاشو جایگزین آن‌ها شوند. قرعه هم به نام سری گلکسی نوت افتاد تا وجود یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های شرکت کره‌ای اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. می‌گوییم هاله‌ای از ابهام به این خاطر که خبرهای ضد و نقیضی در این رابطه منتشر می‌شود. در یک سری از خبرها گفته می‌شود سامسونگ دیگر به صورت رسمی با سری نوت خداحافظی کرد و از یک سری دیگر می‌شنویم که سال آینده، یعنی ۲۰۲۲، آخرین گوشی از این سری راهی بازار می‌شود و دیگر از آن به بعد هیچ محصولی با این نام از سوی سامسونگ راهی بازار نخواهد شد.

سامسونگ اما با انتخاب سری نوت به عنوان محصولاتی که باید با آن‌ها خداحافظی شود هدف خاصی را دنبال می‌کرد. اول اینکه کمبود تراشه در حذف سری نوت برای امسال نقش مهمی داشت چرا که سامسونگ نتوانست به اندازه‌ی کافی تراشه تولید کند تا هم در گوشی‌های تاشو از آن‌ها استفاده کند هم گوشی‌های سری گلکسی S21. بنابراین باید قید یک سری از پرچم‌دارها زده می‌شود.

مسأله‌ی مهم این بود که سامسونگ با حذف سری گلکسی نوت و اضافه کردن پشتیبانی از قلم به گلکسی S21 اولترا، قصد داشت هم از فروش گوشی سود کند هم از فروش قلم. گلکسی نوت‌ها همانطور که می‌دانید قلم را با خود به همراه دارند منتها گلکسی S21 اولترا هیچ فضایی برای قرارگیری قلم نداشت. نتیجه این شد که سامسونگ یک قاب محافظ هم برای نگه‌داشتن گوشی و هم قلم تولید کرد تا از یک سو از فروش قاب محافظ هم سود کند. بنابراین حذف سری نوت در واقع برای سود بیشتری بود که شرکت کره‌ای می‌توانست به جیب بزند.

اما با این حال به نظر می‌رسد سال آینده شاهد رونمایی از محصولات جدیدی از سری گلکسی نوت خواهیم بود. این ادعایی بود که Ice Universe، یکی از معروف‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری در توییتر خود مطرح کرد. اما اینکه این گوشی‌های جدید گلکسی نوت ۲۱ نامیده می‌شوند یا نوت ۲۲ نمی‌دانیم. البته بعید به نظر می‌رسد سامسونگ آن‌ها را گلکسی نوت ۲۱ نام‌گذاری کند چرا که این عدد نشان‌دهنده‌ی سال ۲۰۲۱ است در حالی که گلکسی نوت جدید در صورت وجود باید سال آینده یعنی ۲۰۲۲ عرضه شود.

هرچند سامسونگ رسما اعلام نکرد کار خود را با سری گلکسی نوت پایان خواهد داد اما یک سری شواهد وجود دارد که ما را وادار می‌کند اینطور فکر کنیم. مثلا امسال خبری از سری گلکسی نوت ۲۱ نبود، پشتیبانی از قلم به گلکسی S21 اولترا و گلکسی زد فولد ۳ اضافه شد و این یعنی دیگر نیازی به سری جدید با پشتیبانی از قلم نیست، سامسونگ نشان تجاری گلکسی نوت را هم تایید نکرد تا به تمام شایعات پیرامون حذف این سری دامن زده شود.

  • هواداران سامسونگ از سری گلکسی نوت نمی‌گذرند

آیا عرضه‌ی گلکسی نوت جدید به معنای حذف سری گلکسی S22 است؟

یک نظریه‌ای که وجود دارد این است که اگر سامسونگ بخواهد سال بعد از سری جدید گلکسی نوت رونمایی کند باید دیگر خبری از سری گلکسی S نباشد. یعنی در واقع یک سال گلکسی S و گوشی‌های تاشو رونمایی و راهی بازار شوند، یک سال هم گلکسی نوت و گوشی‌های تاشو تا بدین ترتیب علاقه‌مندان به هر دو سری بتوانند نماینده‌ی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

کوه دونگ‌جین از سامسونگ اخیرا اعلام کرده بود که سری گلکسی نوت در سال ۲۰۲۲ به چرخه‌ی تولید باز خواهد گشت اما تاریخ عرضه‌ی آن ممکن است متفاوت باشد. چرا که سامسونگ رونمایی از گوشی‌های تاشوی خود را دقیقا در تاریخی انجام می‌دهد که سری گلکسی نوت قبلا در آن تاریخ رونمایی می‌شد.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، سامسونگ دیگر نشان تجاری گلکسی نوت را تمدید نکرد. وب‌سایت خبری Lets Go Digital اما این مورد را دلیلی بر حذف سری گلکسی نوت ندیده  است چرا که نشان تجاری کنونی سری گلکسی نوت تا آوریل سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد و این یعنی تا دو سال هم می‌توانیم شاهد سری جدیدی از گلکسی نوت باشیم.

با این حال اگر بخواهیم الان با اطمینان در رابطه با وجود یا عدم وجود سری جدیدی از گلکسی نوت حرف بزنیم زود است چرا که به نظر می‌رسد شرکت کره‌ای گوشی‌های تاشو را در اولویت کار خود قرار داده است و نمی‌خواهد از تولید آن‌ها دست بکشد. یک‌بار سامسونگ با رونمایی از سری گلکسی نوت، مسیر دنیای گوشی‌های هوشمند را تغییر داد حال با معرفی سری جدید می‌خواهد یک تاریخ‌سازی دیگر را رقم بزند. حال این تاریخ‌سازی با حذف همان سری نوت رقم خواهد خورد یا خیر مشخص نیست.

در حال حاضر گوشی‌هایی با طراحی معمولی هنوز هم انتخاب اصلی بسیاری از کاربران هستند و کسی ریسک نمی‌کند و گوشی تاشو خریداری نمی‌کند. از طرف  فروش سری گلکسی S21 هم اصلا رضایت‌بخش نبود. این می‌تواند دلیل خوبی برای سامسونگ باشد تا یک‌بار دیگر به کهکشانی‌های تاریخ‌ساز خود اعتماد کند و آن‌ها را در سال آینده رونمایی و راهی بازار کند.

  • چرا دوران گلکسی نوت سامسونگ به‌سر آمده؟

منبع: PhoneArena

نوشته سامسونگ احتمالا کار ساخت سری جدیدی از گلکسی نوت را آغاز کرده است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala