موشک فالکون ۹ ساعت ۲۳:۵۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۸:۲۵ به وقت تهران) از مجتمع پرتاب فضایی ۴E در وندنبرگ کالیفرنیا برخاست. این موشک ۵۱ ماهواره‌ی استارلینک را با خود حمل می‌کرد که حدود ۱۵ دقیقه پس از پرتاب در مدار قطبی تزریق و ۱۱ دقیقه بعد موفقیت‌آمیز بودن عملیات تأیید شد.

بوستر مرحله‌ی اول موشک به شماره‌ی B1049.10 که دهمین پرواز خود را انجام می‌داد، حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب در کشتی بدون سرنشین در اقیانوس آرام فرود آمد و بدین ترتیب توانست دومین بوستر اسپیس‌ایکس باشد که به ۱۰ پرواز و بازیابی موفق دست پیدا می‌کند. به گفته‌ی اسپیس‌ایکس، موشک‌های فالکون ۹ می‌توانند حداقل تا ۱۰ پرواز بدون تعمیرونگهداری سنگین به فعالیت خود ادامه دهند.

این پرتاب نخستین پرتاب اختصاصی استارلینک از ۲۶ می (۵ خرداد) بود. اگرچه پیش از این سه ماهواره‌ی استارلینک طی مأموریت «ترنسپورتر-۲» (Transporter-2) که ۳۰ ژوئن (۹ تیر) پرتاب شد، در مدار قرار گرفته بود. اسپیس‌ایکس پیش از این همچنین ماهواره‌های استارلینک را به صورت آزمایشی در مدار قطبی قرار داده بود اما امروز نخستین پرتاب عملیاتی این ماهواره‌ها انجام شد تا فاز بعدی توسعه‌ی شبکه‌ی استارلینک آغاز شود.

این شرکت دلیل طولانی شدن فاصله‌ی پرتاب ماهواره‌ها را تکمیل سری جدید ماهواره‌ها عنوان کرد که شامل ارتباط لیزری میان ماهواره‌ها می‌شود. این ارتباط‌های میان-ماهواره‌ای شمار ایستگاه‌های زمینی مورد نیاز شبکه را برای ارائه‌ی خدمات در مناطق قطبی و اقیانوس‌ها به حداقل می‌رساند.

  • اسپیس‌ایکس مناطق قطبی را هم با اینترنت استارلینک پوشش می‌دهد

پیش از این در سی‌وششمین سمپوزیوم فضایی که ۲۴ آگوست (۲ شهریور) برگزار شد، «گوئین شات‌ول» (Gwynne Shotwell) مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس دلیل تأخیر در پرتاب را تلاش برای تجهیز ماهواره‌ها با ارتباطات متقاطع دانست و زمان پرتاب بعدی را برای سه هفته‌ی بعد تخمین زد. برآوردی که با پرتاب موفق امروز محقق شد.

به گفته‌ی او همه‌ی ماهواره‌های بعدی استارلینک دارای پیوندهای لیزری میان‌ماهواره‌ای هستند. اسپیس‌ایکس همچنین تأکید کرد که مشغول کار بر روی گیرنده و پایانه‌ی کاربری تازه‌ای است که تولید آن ارزان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

مأموریت‌های قبلی استارلینک به طور معمول ۶۰ ماهواره را به مدارهایی با شیب میانی منتقل می‌کردند اما این بار ۵۱ ماهواره به مدار قطبی تزریق شد. با این وجود اسپیس‌ایکس درباره‌ی اینکه علت کاهش تعداد ماهواره‌ها به دلیل شیب مداری بیشتر، جرم بیشتر یا اندازه‌ی بیشتر بوده است، توضیحی نداد.

این پرتاب همچنین نخستین پرتاب از دو پرتاب مهم اسپیس‌ایکس در هفته‌ی جاری است. موشک فالکون ۹ با یک بوستر کارآزموده‌ی دیگر قرار است روز پنج‌شنبه ۴ سرنشین مأموریت «اینسپیریشن۴» (Inspiration4) را در نخستین مأموریت فضایی تمام‌شهروندی تاریخ راهی مدار زمین کند.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس برای نخستین پرتاب عملیاتی استارلینک به مدار قطبی

Credit: SpaceX

منبع: Space News

نوشته اسپیس‌ایکس مرحله‌ی بعدی استقرار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را آغاز کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala