اپل پیش از این موفق شده بود ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور را در A14 Bionic جای‌ دهد. همچنین، چیپ M1 که پردازنده‌ی اختصاصی رایانه‌های اپل است، ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. هر چه تعداد ترانزیستورهای یک چیپ بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر خواهد شد و در عین حال، مصرف انرژی آن هم کاهش خواهد یافت.

A15 Bionic توسط TSMC تولید شده که بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی چیپست در جهان است. این کمپانی از فرایند ۵NP یا همان ۵ نانومتری پلاس بهره گرفته است. کمبود جهانی چیپ که به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ بسیاری از شرکت‌ها را دچار مشکل کرده‌است، نتوانست به کسب‌و‌کار اپل آسیب چندانی وارد کند؛ زیرا این شرکت بزرگ‌ترین مشتری بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی چیپ در جهان، یعنی همان TSMC است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، اپل علاوه بر آیفون ۱۳، از چیپ A15 Bionic در آیپد مینی ۶ هم استفاده کرده است که باعث ارتقا ۴۰ درصدی عملکرد این تبلت نسبت به نسل قبلی خود می‌شود.

آیپد مینی 6

چیپ A15 Bionic کوپرتینویی‌ها به ۶ هسته‌ی پردازشی و یک موتور نمایشگر جدید مجهز شده است که می‌تواند ۱۵/۸ تریلیون پردازش را در ثانیه اجرا کند. این میزان نسبت به ۱۱ میلیون پردازشی که در A14 Bionic دیده بودیم تقریبا ۴۴ درصد افزایش یافته است.

پردازشگر گرافیکی چیپ جدید اپل هم به ۵ هسته‌ی مجهز است که طبق ادعای این شرکت، بهترین عملکرد گرافیکی را در بین همه‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کند.

این چیپ جدید عملکرد دوربین سری آیفون ۱۳ را هم بهبود بخشیده و انکودر و دیکودر ویدیوی جدید و حافظه‌ی کش دو برابر را به این نسل اضافه کرده است.

چیپ A15 Bionic

مدتی قبل در خبرها اعلام شد که TSMC قیمت چیپ‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش داده است، اما به‌دلیل اهمیت اپل برای این کمپانی و راضی نگه‌داشتن کوپرتینویی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مشتری‌اش، قیمت چیپ جدید اپل فقط ۳ درصد افزایش یافته است.

منبع: Phone Arena

نوشته چیپ A15 Bionic استفاده شده در آیفون ۱۳ و آیپد مینی به ۱۵ میلیارد ترانزیستور مجهز است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala