«اسپیس‌ایکس» فرستادن دعوتنامه‌های ایمیلی برای نسخه‌ی عمومی بتا را در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) آغاز کرد. این سرویس هنوز با حالت مطلوب فاصله دارد زیرا درختان می‌توانند ارتباط با ماهواره‌ها را مختل کنند و دیش‌های ماهواره در مناطق داغ، دچار خاموشی گرمایی شوند.

اما برای افرادی که در مناطقی بدون دسترسی به اینترنت کابلی سرویس‌دهنده‌های اینترنت ساکن هستند، استارلینک همچنان یک جایگزین امیدوارکننده است و با پرتاب ماهوره‌های بیشتر توسط اسپیس‌ایکس و بهبود نرم‌افزاری، خدمات آن بهتر هم خواهد شد.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده که به بیش از ۱۰۰ هزار کاربر استارلینک در ده‌ها کشور از طریق بیش از ۱۷۰۰ ماهواره سرویس‌دهی می‌کند. این شرکت هم‌اکنون در حال برداشتن گام‌هایی برای خدمات پس از بتا است و در ماه می اعلام کرد که «بیش از نیم میلیون نفر خدمات استارلینک را سفارش داده‌اند یا آن را پیش‌خرید کرده‌اند.»

هنوز امکان پیش‌خرید و ارائه‌ی سپرده‌ای ۹۹ دلاری در وب‌سایت استارلینک وجود دارد اما در این سایت تأکید شده که بسته به موقعیت مکانی، انجام برخی سفارش‌ها ممکن است ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. هرچند سپرده‌ها کاملا قابل بازگشت هستند.

آغاز خدمات با ۵۰۰ هزار نفر اول

محدودیت‌های ظرفیتی وجود دارد که از قوانین فیزیکی پیروی می‌کند و اسپیس‌ایکس تضمین نمی‌کند که هر شخصی که سرویس را پیش‌خرید کرده واقعا به اینترنت استارلینک دسترسی داشته باشد. ماسک در ماه می گفته بود که ۵۰۰ هزار نفر اول به احتمال زیاد خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دریافت خواهند کرد اما زمانی که وارد محدوده‌ی چند میلیون کاربر شود، اسپیس‌ایکس با چالش بیشتری مواجه خواهد بود.

به گفته‌ی ماسک محدودیت ظرفیت در درجه‌ی اول یک مشکل در مناطق پرجمعیت شهری خواهد بود، بنابراین مردم ساکن در مناطق روستایی، شانس خوبی برای دریافت خدمات خواهند داشت.

سایت سفارش استارلینک

سایت سفارش استارلینک
Credit: SpaceX

اسپیس‌ایکس دارای مجوز آمریکا برای استقرار ۱ میلیون پایانه‌ی کاربری در سراسر این کشور است و تلاش می‌کند این مجوز را تا ۵ میلیون پایانه افزایش دهد. طبق گزارش PCMag تعداد پیش‌خرید استارلینک تا ۶۰۰ هزار تاست و بنابر گزارش‌ها اسپیس‌ایکس تولید دیش‌های خود را برای پاسخ به تقاضا افزایش داده است.

قیمت بدون تغییر

در نسخه‌ی بتا اسپیس‌ایکس یک هزینه‌ی ۴۹۹ دلاری برای پایانه‌ی کاربری، سه‌پایه‌ی نصب و روتر به همراه ۹۹ دلار هزینه‌ی ماهانه برای خدمات‌دهی دریافت می‌کند. این شرکت هنوز هیچ تغییری در قیمت اعلام نکرده است اما زمانی که شبکه‌ی استارلینک از حالت بتا وارد فاز تجاری می‌شود، امکان تغییر قیمت وجود دارد.

در آوریل «گوئین شاتل» (Gwynne Shotwell) رئیس و مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس گفت که استارلینک به احتمال زیاد از قیمت‌گذاری پله‌ای اجتناب می‌کند و می‌کوشد تا جایی که ممکن است قیمت را ساده و شفاف نگه دارد. به گفته‌ی او اسپیس‌ایکس، استارلینک را تا زمانی که شبکه به اندازه‌ی کافی قابل اعتماد و عالی شود، در حالت بتا نگه خواهد داشت. شبکه‌ای که توسط پایانه‌های کاربری بهینه شده، بر روی هواپیماها، کشتی‌ها، کامیون‌های بزرگ و خودروهای کاروانی هم قابل دسترسی خواهد بود.

  • اسپیس ایکس اینترنت استارلینک را به کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها می‌آورد

اسپیس‌ایکس دارای مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای پرتاب نزدیک با ۱۲ هزار ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) است و تلاش می‌کند این مجوز را تا ۳۰ هزار ماهواره افزایش دهد. این در حالی است که همچنان برای رفع نگرانی منجمان هم در زمینه‌ی آلودگی آسمان شب تلاش می‌کند. این شرکت به‌تازگی فرستادن ماهواره‌های عملیاتی به مدار قطبی را هم آغاز کرده تا پوشش خود را به عرض‌های جغرافیایی بالاتر هم گسترش دهد.

از سویی «آمازون» (Amazon) که به دنبال استقرار صورت فلکی ماهواره‌ای خود است از FCC خواسته تا نسخه‌ی فعلی طرح نسل بعدی استارلینک را رد کند. دیگر اپراتور ماهواره‌ای «ویاست» (Viasat) هم از این اعتراض آمازون حمایت کرده و جداگانه از دادگاه تجدیدنظر فدرال خواسته تا پرتاب‌های اسپیس‌ایکس را متوقف کند، اما دادگاه این درخواست را رد کرده است.

عکس کاور: دیش گیرنده‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بخشی اصلی از پایانه‌ی کاربری

Credit: SpaceX

منبع: ArsTechnica

نوشته ایلان ماسک: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ماه آینده از حالت آزمایشی خارج می‌شود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala