افزایش ظرفیت باتری کار ساده‌ای نیست و محققان مدت‌هاست که می‌خواهند این مشکل را برطرف کنند. اگرچه سازندگان گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته تا حدی ظرفیت باتری را افزایش داده‌اند، ولی این کار حد و حدودی دارد وگرنه در نهایت با گوشی غول‌پیکر انرجایزر روبرو می‌شویم. به همین خاطر تا اطلاع ثانوی، بهترین راهکار برای حل این مشکل افزایش سرعت شارژ است. حتی اگر باتری گوشی شما زیاد دوام نیاورد، حداقل آنقدر سریع شارژ می‌شود که مشکل موردنظر اهمیت کمتری پیدا کند.

یک کار دشوار

شارژ گلکسی S22

اگر به گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس ۹ پرو نگاهی بیندازید، با ادعاهایی نظیر شارژ کامل در عرض فقط نیم ساعت روبرو می‌شوید که این موضوع به لطف شارژ ۶۵ وات این گوشی محقق می‌شود. در همین زمینه می‌توانیم به شیائومی هم اشاره کنیم که چند روز قبل دومین گوشی دارای شارژ ۱۲۰ وات را معرفی کرد.

شیائومی می‌گوید باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی ۱۱T پرو در عرض فقط ۱۷ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. از طرف دیگر، سامسونگ مدتی قبل از گوشی‌های بسیار گران‌قیمت گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ رونمایی کرد که به ترتیب از شارژ ۲۵ و ۱۵ وات بهره می‌برند.

شارژ ۲۵ وات روزی روزگاری کافی بود

گلکسی نوت ۲۰ اولترا از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ ۲۵ وات بهره می‌برد و برای شارژ کامل باتری باید زمان زیادی منتظر می‌ماندید. گاهی اوقات سرعت شارژ هیچ اهمیتی برای کاربر ندارد اما از طرف دیگر در برخی شریط به سرعت بیشتر شارژ نیاز مبرم پیدا می‌کنید. روی هم رفته با وجود اینکه سامسونگ به سرعت بالای محصولات خود افتخار می‌کند، اما در زمینه‌ی سرعت شارژ حرفی برای گفتن ندارد.

شارژ گلکسی S22

البته زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند شارژ فوق سریع برای گوشی‌های خود استفاده کنند، باید به نکات متعددی توجه نشان بدهند. به عنوان مثال شیائومی می‌گوید برای باتری ۱۱T پرو از ۳۴ قابلیت ایمنی استفاده کرده تا این سرعت بسیار زیاد، مشکلی ایجاد نکند. شیائومی مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، باتری گوشی را به دو قسمت تقسیم می‌کند تا مقدار آمپر و ولتاژ ورودی افزایش پیدا کنند.

شیائومی و چند شرکت دیگر همواره در حال پشت سر گذاشتن این محدودیت‌ها هستند اما سامسونگ تا حد زیادی همچنان با سرعت ۲۵ وات دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین انتظار پشتیبانی سری گلکسی S22 یا نسل بعدی از شارژ ۱۲۰ وات اصلا واقع‌بینانه نیست ولی حداقل یک تحلیلگر اعتقاد دارد که سامسونگ می‌تواند شارژ ۶۵ وات را برای برخی از گوشی‌های خود ارائه دهد.

گذشته و حال سامسونگ ممکن است آن را عقب نگه دارد

شارژ گلکسی S22

سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان است و بدون شک از توانایی کافی برای افزایش سرعت شارژ گوشی‌های خود بهره می‌برد. اما انفجار زنجیره‌ای گلکسی نوت ۷ و ضرر چند میلیارد دلاری که به همراه داشت، این شرکت را در زمینه‌ی باتری و سرعت شارژ محافظه‌کار کرده است.

در همین زمینه نیل شاه، نائب‌رییس شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research، می‌گوید که ماجرای گلکسی نوت ۷ نقش مهمی در استراتژی سامسونگ برای باتری و سرعت شارژ گوشی‌های خود داشته است. سامسونگ طی ۳ سال گذشته توانسته ظرفیت باتری پرچم‌داران و گوشی‌های ارزان‌تر را به ترتیب به ۵۰۰۰ و ۷۰۰۰ میلی‌آمپر برساند ولی در عین حال شمار گوشی‌های مبتنی بر شارژ ۲۵ وات را افزایش داده است.

اگرچه سامسونگ برای گوشی‌هایی مانند گلکسی S20 اولترا از شارژ ۴۵ وات استفاده کرده، اما این روند ادامه‌دار نبوده و در کل رویکرد این شرکت در قبال این قضیه تا حد زیادی ناهماهنگ و گیج‌کننده بوده است. نیل شاه خاطرنشان می‌کند سامسونگ در حال حاضر ۲۰۰ مدل گوشی فعال در بازار دارد ولی این آمار برای اوپو و شیائومی به ترتیب ۱۲۰ و ۱۳۰ مدل است و همین تنوع زیاد محدودیت‌هایی را برای این شرکت به وجود می‌آورد.

شارژ‌ گلکسی‌ S22

پراکندگی طرح‌های سامسونگ روزبه‌روز بیشتر می‌شود. برخی از گوشی‌های این شرکت توسط این شرکت طراحی و ساخته می‌شوند اما ساخت بسیاری از گوشی‌های سری A، F و M به شرکت‌های چینی واگذار شده که سامسونگ در زمینه‌ی طراحی و ساخت این گوشی‌ها کمتر دخالت می‌کند.

با توجه به اینکه سامسونگ از سازندگان و چیپست‌های مختلفی برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند، استانداردسازی سرعت شارژ سخت‌تر از دیگر ویژگی‌هایی مانند نمایشگر اولد یا رفرش ریت ۱۲۰ هرتز است. حتی شیائومی هم می‌گوید یکی از چالش‌های مربوط به شارژ فوق سریع این است که رضایت نهادهای نظارتی در مورد ایمنی بالای گوشی موردنظر باید جلب شود.

شارژ‌ گلکسی‌ S22

نکته‌ی اصلی این است که اگرچه سامسونگ می‌تواند شارژ سریع‌تری برای گوشی‌های خود ارائه کند، اما موانع زیادی در این راه وجود دارد و به همین خاطر استفاده از همان شارژ ۲۵ وات برای مدیران این شرکت منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، سامسونگ حداقل برای گوشی‌های سری گلکسی S22 باید سرعت شارژ آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش بدهد.

خوشبختانه طبق آخرین شایعات منتشر شده، به نظر می‌رسد گلکسی S22 اولترا از شارژ ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند. اگرچه ماه‌ها قبل گزارش‌هایی در مورد پشتیبانی این گوشی از شارژ ۶۵ وات منتشر شده بود، ولی به نظر می‌رسد سامسونگ به سرعت ۴۵ وات بسنده کرده است. نیل شاه می‌گوید که سال آینده احتمالا شاهد بهره‌گیری برخی از گوشی‌های سامسونگ از شارژ ۶۵ وات خواهیم بود. البته این گوشی‌ها به احتمال زیاد بدون شارژر راهی بازار می‌شوند.

  • ۱۶۰ وات و فراتر؛ گوشی بعدی شما شاید ۱۰ دقیقه‌ای شارژ شود

منبع: Android Central

نوشته چرا زمان آن رسیده که سری گلکسی S22 از شارژ سریع‌تری پشتیبانی کند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala