تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، پس از صدور حکم دادگاه در مورد پرونده ضد انحصارگرایی اپل و اپیک‌گیمز، به کارمندان شرکت خود گفت که «اپل باید رو به جلو حرکت کند و به پیشرفت ادامه دهد». کوک در جلسه‌ی همه جانبه‌ی خود با کارکنانش با تاکید مجدد بر حفظ سیاست‌هایی که شرکت اپل علنا ​​در مورد این پرونده اتخاذ کرده بود، از پیروزی‌های قانونی این شرکت تجلیل کرد و ضرر آن را در ادعای این رقابت ناعادلانه کوچک جلوه داد.

اگر به گذشته نگاه کنید و به خاطر بیاورید اپ استور چه ماهیتی داشته است، می‌بینید که این فروشگاه قرار بود بستری قابل اعتماد و امن برای کاربران باشد تا آن‌ها بتوانند از طریق آن به دنیای اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند. هدف این بود که فرصتی عالی برای توسعه‌دهندگان بوجود بیاید.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش اضافه کرد:

اپیک‌گیمز اما می‌خواست به شکل خاصی با آن‌ها برخورد شود. این در حالی است که قوانین، ما را مجاب می‌کند تا با همه به شکل یکسان برخورد کنیم. اما آن‌ها بارها از ما خواستند که رفتاری متفاوت با آنچه که با بقیه داشتیم با آن‌ها داشته باشیم. وقتی با پاسخ منفی ما مواجه شدند، در ۱۰ پرونده‌ی مختلف از ما شکایت کردند. دادگاه به ۹ مورد از ۱۰ پرونده شاکی یعنی اپیک‌گیمز، به نفع شرکت ما (اپل) رای داد و در یک مورد هم حق را به اپیک‌گیمز داد. مهم‌تر از همه اینکه آن‌ها اعلام کردند که اپل یک شرکت انحصارگر نیست که همیشه این را می‌دانستیم. اپل اکنون در یک بازار شدیدا رقابتی حضور دارد.

  • تیم کوک ۷۴۰ میلیون دلار به‌عنوان آخرین پاداش قرارداد ۱۰ ساله از اپل می‌گیرد

تیم سوینی، مدیرعامل اپیک سال گذشته قبل از شکایت علیه شرکت اپل در دادگاه، از این کمپانی درخواست کرد که به شرکت وی اجازه دهد تا روش‌های پرداخت جایگزین را در نسخه iOS بازی Fortnite قرار دهد. با این حال، سوینی اعلام‌ کرد که شرکت اپیک امیدوار است اپل این گزینه‌ها را به طور یکسان در اختیار همه‌ی توسعه‌دهندگان iOS قرار دهد.

برخلاف اظهارات کوک مبنی بر اینکه «ما با همه یکسان رفتار می‌کنیم»، اپل در گذشته با یک سری از توسعه‌دهندگان به شکل خاصی رفتار می‌کرد. مثلا اپل به شرکت نت‌فلیکس یک قرارداد ویژه ارائه داد که در آن تنها ۱۵ درصد مالیات از اشتراک‌های فروخته‌شده در داخل برنامه نصیب اپل می‌شد و در صورتی هم که نت‌فلیکس به پشتیبانی خود از خریدهای درون برنامه‌ای ادامه می‌داد، شرکت آمریکایی امتیازات ویژه‌ای را برای آن در نظر می‌گرفت. این شرکت همچنین دسته‌هایی از اپلیکیشن‌ها را که می‌توانند از پرداخت حق کمیسیون سرباز زده یا آن را دور بزنند از فروشگاه حذف و اپلیکیشن‌هایی را که ظاهراً توان رقابت با آن‌ها را نداشته است مسدود می‌کند یا اصلا آن‌ها را در فروشگاه در دسترس قرار نمی‌دهد.

با این حال حق با تیم کوک است که معتقد بود اپل انحصاری روی تراکنش‌های بازی‌های دیجیتالی ندارد. این شرکت با موفقیت از درخواست‌های اپیک‌گیمز مبنی بر بازکردن iOS به روی فروشگاه‌های شخص ثالث یا سایدلود اپلیکیشن‌ها (دانلود آن‌ها از منابعی دیگر و نصب درون گوشی) ممانعت کرد و دادگاه عالی هم معتقد بود که کار اپل در جمع‌آوری کمیسیون کالاهای دیجیتالی کاملا قانونی و قانع‌کننده بود.

همانطور که گفته شد، اپل در یکی از این پرونده‌ها به اپیک‌گیمز باخت اما هنوز اعلام نکرده است که می‌خواهد در رابطه با این موضوع درخواست تجدیدنظر کند یا خیر. این پرونده هم در رابطه با یک سیاست اپل است که توسعه‌دهندگان را از مطلع ساختن از گزینه‌های پرداخت جایگزین به کاربران منع می‌کند. چنین سیاستی قانون رقابت ناعادلانه‌ی کالیفرنیا را نقض می‌کند و طبیعی بود که اپل در آن بازنده باشد. اما به اپل فرصت داده شد تا ماه دسامبر امسال سیاست خود را در این زمینه تغییر دهد. از آن سو اما اپیک‌گیمز اعلام کرد قصد دارد برای تمام ۹ پرونده‌‌ای که در آن بازنده بود درخواست تجدید نظر کند.

اما همانند سخنگویان شرکت اپل که به شکل علنی اظهارنظر کرده‌ بودند، کوک نیز اعلام کرد که بیش از حد نگران این موضوع نیست.

فکر می‌کنم این حکم برای اینکه به یک سری باورهای غلط در رابطه با اپ‌استور پایان دهد، خوب و به‌جا بود. درباره‌ی آن پرونده‌ای هم که در آن بازنده بودیم، یک یا دو جمله از مفاد توافق‌نامه خارج شده‌ است و در واقع یک نسخه‌ی خلاصه‌شده از آن را شاهد بودیم.

  • گوگل قصد داشته اپیک گیمز را بخرد تا مانع شکایت آن‌ها شود

منبع: The Verge

نوشته صحبت‌های جالب تیم کوک با کارکنان اپل بعد از پیروزی در دادگاه علیه اپیک‌گیمز اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala