در حال‌ حاضر اپل میزان حافظه‌‌‌ی رمی که یک برنامه می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد را محدود کرده‌ است و اجازه دسترسی بیشتری به آن نمی‌دهد. دلیل اپل برای این محدودیت این است که مطمئن شود یک برنامه از کل فضای حافظه رم دستگاه برای اجرای خود استفاده نمی‌کند و بر اجرای دیگر برنامه‌ها تاثیر منفی نمی‌گذارد.

تا به امروز، ما اطلاعات محدودی در مورد جزییات خاص این حق دسترسی به حافظه رم، از جمله میزان رمی که یک برنامه می‌تواند از آن استفاده کند، در اختیار داشتیم. اما با رونمایی از سیستم عامل iPadOS 15 در ۲۰ سپتامبر، اطلاعات جدیدی در رابطه با این موضوع منتشر شده است. اپل اعلام کرده که در آیپد پروهای بالارده، برنامه‌ها می‌توانند تا دو برابر میزان قبلی از حافظه رم دستگاه استفاده کنند.

بر اساس جزئیات جدیدی که توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن طراحی گرافیکی Artstudio Pro منتشر شده، در آیپد پروهای رده‌بالایی که ۱۶ گیگ حافظه رم دارند، برنامه‌ها می‌توانند از حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم دستگاه استفاده کنند و نهایت کیفیت و روانی خود را به نمایش بگذارند. در سایر مدل‌ها و آیپد پروهایی که تنها ۸ گیگابایت حافظه رم دارند، برنامه‌ها می‌توانند حداکثر از ۶ گیگابایت رم دستگاه استفاده کنند.

در هر دو مورد، اگر برنامه‌ای به iPadOS اطلاع دهد که به حافظه بیشتری برای اجرای روان خود احتیاج دارد، سیستم عامل همچنان ۲ گیگابایت حافظه موقت (بافر) در اختیار آن قرار می‌دهد. علاوه‌ بر این، ۴ گیگابایت حافظه موقت برای آیپد پروهای رده‌بالا و برای سایر مدل‌ها ۲ گیگابایت حافظه موقت در نظر گرفته است.

اپل iOS 15 و iPadOS 15 را هفته‌ی آینده رسما عرضه می‌کند

این تغییر و ویژگی جدید به احتمال زیاد برای برنامه‌های گرافیکی فشرده بسیار حائز اهمیت است، مانند اپلیکیشن‌های طراحی، مدل‌سازی و ویرایش عکس و فیلم. در حالی که توسعه‌دهندگان از ارتقاء محدودیت دسترسی به حافظه رم استقبال خوبی می‌کنند، اما برخی از کاربران اپل ممکن است اینطور استدلال کنند که iPadOS از سخت افزار موجود در iPad به‌طور تمام و کمال استفاده نمی‌کند، خصوصا در iPad Pro‌ ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی که از تراشه M1 استفاده می‌کنند.

شرکت اپل اعلام کرده است که این ارتقاء محدودیت دسترسی به حافظه رم، در “دستگاه‌های پشتیبانی شده” ممکن خواهد شد و  و در حال حاضر، در مورد اینکه چه دستگاه‌هایی به غیر از iPad Pro‌ جدید از این ویژگی بسیار خوب بهره‌مند خواهند شد، اطلاعیه‌ای از طرف شرکت اپل منتشر نشده است. به عنوان مثال در این هفته اپل یک آیپد مینی جدید و نسل نهم آیپد را به ترتیب با ۴ گیگابایت و ۳ گیگابایت حافظه رم  روانه بازار کرده است. برای این مدل‌های جدید، بعید است که اپل به برنامه‌ها اجازه دسترسی به حافظه رم بیش از محدودیت سیستم را بدهد، زیرا ممکن است بر عملکردهای اصلی iPadOS تأثیر بگذارد.

سیستم عامل iPadOS 15 که شامل قابلیت‌های جدیدی از جمله قرار دادن ویجت در هر نقطه از صفحه اصلی، بهبود مولتی تسکینگ، لایو تکست و موارد دیگر می‌شود در کنار iOS 15، WatchOS 8 و tvOS 15 از دوشنبه ۲۰ سپتامبر به دست کاربران می‌رسد.

چرا آیپد ۹ با وجود طراحی تکراری همچنان ارزشمند است؟

منبع:MacRumors

نوشته افزایش محدودیت دسترسی به حافظه رم در iPadOS 15 تا ۱۲ گیگابایت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala