«استیو وزنیاک» (Steve Wozniak) هم‌بنیان‌گذار شرکت اپل با یک توییت اعلام کرد که قصد تأسیس یک شرکت فضایی خصوصی متفاوت با دیگران را دارد. این شرکت جدید با نام «پرایوتیر اسپیس» (Privateer Space) فعالیت خواهد داشت.

هم‌اکنون فعالیت این استارتاپ در حالت پنهان است و بنابراین اطلاعات زیادی درباره‌ی مدل تجاری، مشتریان بالقوه و منابع درآمد اصلی آن دردسترس نیست. اما وزنیاک که نقش کلیدی در توسعه‌ی اپل و بسیاری از محصولات اولیه‌ی این شرکت ایفا کرده دارای ثروت خالص ۱۰۰ میلیون دلار است و به این ترتیب احتمالا خود او یکی از سرمایه‌گذاران اولیه در این شرکت فضایی تازه تأسیس خواهد بود.

اما درباره‌ی اهداف این شرکت، ویدیوی معرفی اولیه اطلاعاتی هرچند مبهم در اختیار قرار می‌دهد. یک راوی چشم‌انداز شرکت را در میان تصاویر چشمگیری از پروازهای فضایی و تغییرات آب‌وهوایی به‌طور خلاصه بیان می‌کند. در این ویدیو بدون اشاره‌ی دقیق به هدف شرکت، تأکید می‌شود «این یک مسابقه نیست. یک رقابت یا بازی نیست. ما یک سیاره هستیم.» گفته‌ای که می‌تواند به تمرکز شرکت بر سالم نگه داشتن سیاره اشاره داشته باشد.

به گزارش ایندیپندنت حداقل یک نفر از اپل در این شرکت حضور خواهد داشت. این گزارش می‌افزاید: «این شرکت با همکاری الکس فیلدینگ (Alex Fielding) تأسیس شده است که عضو اولین تیم آی‌مک (iMac) بود و در سال ۲۰۰۲ شرکت چرخ‌های زئوس (WoZ) را در زمینه‌ی ردیاب‌های بیسیم بنیان‌گذاری کرد.»

«واز» (WoZ) نام مستعار وزنیاک در صنعت هم هست. هم‌زمان نماد بورس WOZX هم که در سال ۲۰۲۰ فهرست شد، به یک شرکت فعال در زمینه‌ی رمزارز با نام «ایفورس» (Efforce) اشاره می‌کند که وزنیاک هم در آن مشارکت دارد. و حالا او قصد دارد در زمینه‌ی رو به گسترش دیگری از صنعت هم وارد شود.

شرکت پرایوتیر در زمینه‌ی نظارت و پاکسازی زباله‌های فضایی در فضا تمرکز خواهد داشت و به گفته‌ی وزنیاک او می‌خواهد فضا را برای نسل‌های آینده دردسترس نگه دارد. شرکت او در فاز اول قصد دارد یک شاسی اولیه را که توسط فناوری جدید چاپ سه‌بعدی توسعه داده می‌شود، در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند.

ورود وزنیاک به صنعت زباله‌های مداری از این جهت جالب توجه است که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و آمازون هر دو قصد دارند هزاران ماهواره را برای صورت‌های فلکی ماهواره‌ای اینترنت پهن‌باند به فضا پرتاب کنند. درحالی که برنامه‌ی آن‌ها به‌منظور افزایش دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده است، خطر برخوردهای ماهواره‌ای را هم افزایش می‌دهند.

در ماه آگوست (مرداد) یکی از متخصصان برجسته‌ی فضایی اروپا در مورد زباله‌های فضایی خاطرنشان کرد که بیش از نیمی از برخوردهای نزدیک یا گذرهای پرخطر فقط به دلیل ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس است. با افزایش تعداد ماهواره‌ها ممکن است برخوردهای خطرناک‌تری هم رخ دهد.

  • ایلان ماسک: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ماه آینده از حالت آزمایشی خارج می‌شود

شدیدترین حادثه‌ی فضایی در سال ۲۰۰۹ روی داد که طی آن ماهواره‌های مخابراتی «ایریدیوم ۳۳» (Iridium 33) پس از برخورد به یک فضاپیمای نظامی و از کار افتاده‌ی روسیه با نام Kosmos-2251 تکه‌تکه شد. این برخورد تا اکتبر سال بعد ۱۸۰۰ قطعه آوار قابل ردیابی ایجاد کرد. چنین برخوردهایی هنوز هم به صورت دوره‌ای روی می‌دهد.

ازجمله ماهواره‌ی چینی که در مارس ۲۰۲۱ توسط یک موشک روسی منهدم و غیرفعال شد. همچنین در ماه‌های گذشته فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون با گذر از یک خطر به ایستگاه فضایی رسید و برخورد یک زباله‌ی فضایی کوچک به ایستگاه فضایی بین‌المللی آسیب زد.

با تجمع بیش از ۲۰۰۰۰ قطعه زباله‌ی فضایی در مدار زمین از زمان آغاز پرتاب‌های فضایی در سال ۱۹۵۷ میلادی، این یک مشکل رو به رشد است که نیاز به راه حلی جامع، شاید فراتر از آنچه آمریکا هم‌اکنون می‌تواند انجام دهد، دارد و به همین دلیل نهادهای گوناگون دولتی و خصوصی به آن توجه دارند. از جمله آژانس فضایی اروپا قصد دارد یک مأموریت اختصاصی را در این زمینه انجام دهد.

سال گذشته «جیم برایدنستاین» (Jim Bridenstine) مدیر پیشین ناسا از کنگره خواست تا مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای پاکسازی زباله‌های فضایی درنظر بگیرد. او در توییتی نوشت: «در ۲ هفته‌ی گذشته ۳ ارتباط احتمالی با نگرانی زیاد وجود داشته است.» جدیدترین لایحه‌ی بودجه‌ی فضایی آمریکا اگرچه این بودجه را کنار نگذاشته اما دفتر سیاست فناوری و علوم را مسئول ارزیابی شرایط فعلی کرده است.

با گذشت زمان آوارهای زباله‌های فضایی خطرناک‌تر می‌شوند و باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید. با وجود ایده‌های جسورانه از لیزر گرفته تا کشیدن قطعات مختلف، دیگر اقدامات پاکسازی زباله‌های فضایی در مراحل اولیه باقی مانده است. هرچند برخی ایده‌ها هم تا حدود وارد فاز اجرایی شده است. ازجمله استارتاپ «استرواسکیل» (Astroscale) از زمان پرتاب در اوایل سال ۲۰۲۱ یک آزمایش پاکسازی در مقیاس کوچک را با استفده از آهنربا پیش می‌برد.

عکس کاور: استیو وزنیاک

Credit: BTC-ECHO

منبع: Space

نوشته هم‌بنیان‌گذار اپل شرکتی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی تأسیس می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala