یک موشک «لانگ مارچ ۷» (Long March 7) امروز در ساعت ۱۵:۱۰ به وقت محلی (۱۱:۴۰ به وقت تهران) از «مرکز پرتاب ماهواره‌ی ونچانگ» (Wenchang Satellite Launch Center) فضاپیمای رباتیک باری «تیان‌ژو ۳» (Tianzhou 3) را راهی مدار کرد.

فضاپیمای تیان‌ژو ۳ به سمت ایستگاه فضایی تازه تأسیس چین با نام «تیان‌هه» (Tianhe) حرکت می‌کند. سه فضانورد این کشور به‌تازگی و پس از سه ماه اقامت، ایستگاه فضایی ۱۶٫۶ متری چین را ترک کردند و روز جمعه با موفقیت در مغولستان داخلی فرود آمدند تا مأموریت «شنژو ۱۲» (Shenzhou 12) را به پایان برسانند.

طرحی گرافیکی از فضاپیمای تیان‌ژو

طرحی گرافیکی از فضاپیمای تیان‌ژو
Credit: CNSA

تیان‌زو ۳ با طول ۱۰٫۶ متر دارای چند تن لوازم، تجهیزات علمی و سوخت است که به آماده‌سازی ایستگاه تیان‌هه برای حضور گروه جدید فضانوردان کمک می‌کند. مأموریت سه فضانورد شنژو-۱۳ اوایل اکتبر (اواسط مهر) به سوی ایستگاه فضایی چین پرتاب خواهد شد.

ماژول تیان‌هه قلب ایستگاه فضایی سه بخشی چین با نام «تیان‌گونگ» (Tiangong) یا «کاخ آسمانی» است که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ ساخت آن را به پایان برساند. برای مونتاژ و تجهیز کامل ایستگاه فضایی در مجموع ۱۱ پرتاب نیاز است.

به گفته‌ی مقامات فضایی چین، جرم نهایی این ایستگاه حدود ۲۰ درصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد بود. گفتنی است چین از شرکای ISS که از سال ۲۰۰۰ به‌طور پیوسته میزبان فضانوردان بوده است، به‌شمار نمی‌رود.

پرتاب امروز تیان‌ژو ۳ چهارمین مرحله‌ی تکمیل ایستگاه فضایی چین بود. ماژول تیان‌هه ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) راهی مدار شده بود و پرتابگر آن با فرود کنترل‌نشده به زمین خبرساز شد. یک ماه بعد تیان‌ژو ۲ پرتاب شد که همچنان به ماژول اصلی متصل است. مأموریت سرنشین‌دار شنژو ۱۲ هم ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به سوی این ایستگاه پرواز کرده بود و در نهایت در روزهای گذشته به زمین بازگشت.

این درحالی است که تیان‌ژو ۱ در آوریل ۲۰۱۷ و به مقصد آزمایشگاه فضایی «تیان‌گونگ-۲» (Tiangong-2) به عنوان دومین نمونه‌ی اولیه‌ی ایستگاه فضایی چین پرتاب شده بود. این فضاپیما پیش از خروج از مدار و سوختن بر فراز اقیانوس آرام در سپتامبر همان سال، مجموعه‌ای از مانورهای سوخت‌گیری و ملاقات مداری را انجام داده بود.

تیان‌ژو در زبان چینی به معنای «کشتی آسمانی» است. شنژو هم از این روند نامگذاری کیهانی پیروی می‌کند و به عنوان «کشتی الهی» از آن یاد می‌شود.

عکس کاور: پرتاب موشک لانگ مارچ ۷ برای فرستادن فضاپیمای تیان‌ژو ۳ به ایستگاه فضایی چین

Credit: CASC

منبع: Space

نوشته فضاپیمای رباتیک باری تیان‌ژو ۳ راهی ایستگاه فضایی چین شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala