مهم‌ترین مزیت گوشی‌های انعطاف‌پذیر این است که می‌توانند نمایشگر بزرگ‌تری را در بدنه‌ی هم‌اندازه با گوشی‌های معمولی قرار دهند. گوشی‌های تاشو اولین گام را برای رسیدن به این هدف برداشتند و در حال حاضر گوشی‌های رول شونده هم در حال آماده شدن برای عرضه به بازار هستند.

مزایای گوشی‌های انعطاف‌پذیر

ویژگی‌های گوشی‌های تاشو

رول شونده

گوشی تاشو همانطور که از نامش پیداست، از نمایشگر دارای قابلیت تا شدن بهره می‌برد. این گوشی‌ها از نمایشگر پلاستیکی و لولا برخوردار هستند که باز و بسته شدن نمایشگر را امکان‌پذیر می‌کنند. نمایشگر این نوع گوشی‌ها می‌تواند در بخش داخلی یا بیرونی قرار بگیرد.

گوشی‌های دارای نمایشگر تاشو داخلی، بعد از بسته شدن در معرض آسیب کمتری قرار دارند. این نوع گوشی‌ها معمولا در بخش بیرونی دارای نمایشگر کوچک یا بزرگی هستند که برای کارهای مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر نمایشگر در بخش بیرونی قرار داشته باشد، دیگر به نمایشگر ثانویه نیاز ندارید و حتی در حالت بسته بودن گوشی هم می‌توانید از یک طرف نمایشگر بهره ببرید.

گوشی تاشو

با این حال اگر نمایشگر در بخش بیرونی قرار بگیرد، خیلی راحت در معرض آسیب قرار می‌گیرد و به همین خاطر دیگر هیچ شرکتی دیگر از این نوع طراحی برای گوشی‌های تاشو استفاده نمی‌کند. گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ دارای نمایشگر داخلی هستند ولی در زمینه‌ی جهت باز و بسته شدن با هم تفاوت دارند. همچنین هواوی میت ایکس با نمایشگر بیرونی راهی بازار شد ولی این شرکت هم در نهایت به بهره‌گیری از نمایشگر داخلی روی آورد.

مشکلات گوشی‌های تاشو

چین‌خوردگی نمایشگر و فاصله‌ی بین دو بخش پنل از جمله ۲ مشکل مهم این نوع گوشی‌ها محسوب می‌شوند. همانطور که کاغذ بعد از تا خوردن دچار چین‌خوردگی می‌شود، همین موضوع برای نمایشگر گوشی‌های تاشو هم صدق می‌کند و هنوز راهکار موثری برای این معضل ارائه نشده است.

گوشی تاشو

از طرف دیگر، وقتی که گوشی تاشو بسته می‌شود بین دو بخش نمایشگر یک فاصله‌ی اندک وجود دارد که از نظر ورود گرد و غبار و نفوذ آب می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. همچنین معمولا در حالت بسته بودن گوشی، لولا از بدنه بیرون می‌زند که یک‌دستی بدنه را از بین می‌برد. در ضمن نباید سنگین بودن این نوع گوشی‌ها را هم از قلم بیندازیم.

ویژگی‌های گوشی‌های رول شونده

اگر فکر می‌کنید ساخت گوشی‌های تاشو کار بسیار سختی است، باید بگوییم که تولید گوشی‌های رول شونده از آن هم پیچیده‌تر است. در حال حاضر فقط شرکت اوپو توانسته مدل اولیه‌ای از گوشی رول شونده‌ی خود را نمایش دهد. گوشی‌های رول شونده از چندین قطعه‌ی متحرک تشکیل شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به محور مرکزی استوانه‌ای، موتورهای مختص حرکت نمایشگر و قاب کشویی اشاره کنیم. در حال حاضر هنوز هیچ شرکتی نتوانسته یک گوشی مبتنی بر این مکانیسم را راهی بازار کند.

گوشی رول شونده

این نوع گوشی‌ها قرار است محدودیت‌های گوشی‌های تاشو را کنار بزنند. در نمایشگر چنین گوشی‌هایی چین‌خوردگی دیده نمی‌شود و بین نمایشگر هم فاصله وجود ندارد. با گوشی‌های رول شونده دیگر نیازی به نمایشگر ثانویه ندارید و یک گوشی معمولی می‌تواند به یک نوع تبلت تبدیل شود.

کدام بهتر است؟

معرفی گوشی‌های رول شونده به این معنا نیست که گوشی‌های تاشو یک شبه بی‌فایده می‌شوند. اگرچه این نوع گوشی‌ها مزایای زیادی دارند، اما نسبت به فناوری تاشو نوظهور محسوب می‌شود و حل تمام مشکلات آن هم زمان‌بر خواهد بود.

با وجود اینکه گوشی‌های رول شونده هنوز راهی بازار نشده‌اند، ولی با توجه به مکانیسمی که دارند باید بخش زیادی از فضای داخلی بدنه فدای این موضوع شود تا حرکت نمایشگر امکان‌پذیر شود. به همین خاطر احتمالا با باتری‌های کوچک‌تری روبرو خواهیم شد که منجر به کاهش عمر باتری و نارضایتی کاربران می‌شود.

گوشی تاشو

علاوه بر این، این نوع گوشی‌ها احتمالا در برابر آب و گرد و غبار مقاومت کمتری در مقایسه با گوشی‌های تاشو خواهند داشت. نمایشگرهای تاشو به راحتی آسیب می‌بینند و احتمالا آسیب‌پذیری گوشی‌های رول‌شونده بیشتر هم خواهد بود. از طرف دیگر بدون شک این نوع گوشی‌ها تا مدت‌ها با قیمت بالاتر نسبت به گوشی‌های تاشو راهی بازار می‌شوند.

سخن آخر

در حال حاضر بین گوشی‌های رول شونده و تاشو هیچ برنده‌ی روشنی وجود ندارد. هر دو تکنولوژی هنوز در گام‌های اولیه قرار دارند و اگرچه گوشی‌های تاشو چند سال زودتر راهی بازار شده‌اند، ولی گوشی‌های رول شونده هم اگر برخی از مشکلات رقبای خود را برطرف کنند، خیلی زود می‌توانند مورد توجه گسترده قرار بگیرند. اما هر اتفاقی که بیفتد، همانطور که می‌بینید نوآوری در صنعت گوشی‌های هوشمند به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.

  • آیا گوشی‌های تاشو آینده‌ی گوشی‌های هوشمند هستند؟

منبع: Make Use Of

نوشته گوشی تاشو در برابر رول شونده؛ کدام بهتر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala