حدودا یک سال از زمان عرضه‌ی آیفون SE 2020 به بازار می‌گذرد و همچنان این گوشی ارزان‌قیمت‌ترین گوشی قدرتمند بازار به حساب می‌آید که هیچ گوشی در محدوده‌ی قیمتی مشابه، به اندازه‌ی آن قدرتمند نیست. این گوشی را اپل در راستای درخواست زیادی که کاربران از این شرکت داشتند راهی بازار کرد. احتمالا می‌دانید که سال گذشته بسیاری از کاربران اپل از این شرکت خواستند که گوشی‌هایش را با همان اندازه‌ی کوچک راهی بازار کند. اپل هم بعد از اینکه دید مدل استاندارد از پرچم‌دارانش که کوچک‌ترین اندازه را هم در بین همه‌ی آن‌ها داشت از لحاظ فروش خیره‌کننده ظاهر شد (نظیر آیفون ۱۱ و XR)، آیفون SE 2020 را نه تنها با ظاهر آیفون‌های چند سال گذشته بلکه با اندازه‌ی ۴٫۷ اینچی راهی بازار کرد.

این سیاست نتیجه‌ی بسیار خوبی را در پی داشت. اگرچه اپل نتوانست باتری خوبی برای آیفون کوچک خود در نظر بگیرد و SE 2020 از این لحاظ عملکرد بسیار بدی داشت، اما وجود پردازنده ي قدرتمند A13 از پرچم‌داران سری آیفون ۱۱ باعث شد تا این گوشی در انجام هیچ کاری کم نیاورد و همین موضوع هم تا حدودی نقطه ضعف این گوشی در بخش باتری را کم‌رنگ‌تر جلوه داد. آیفون SE 2020 قیمت بسیار مناسبی هم داشت تا یکی از ارزان‌ترین و در عین حال قدرتمندترین گوشی‌هایی لقب بگیرد که از سوی اپل راهی بازار می‌شود.

نگاهی به قدرت سخت‌افزاری آیفون SE 2020

iPhone SE

در زمانی که این گوشی راهی بازار شد چون کمتر از ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شد، بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان به محصولات اپل توانستند به‌راحتی آن را خریداری کنند. بسیاری‌ها حتی آن را به عنوان گوشی دوم در کنار آیفون قدرتمند خود خریداری کردند. این در حالی بود که آیفون SE 2020 در بنچمارک‌ها حتی از پرچم‌داران اندرویدی هم‌دوره‌ی خود هم قدرتمندتر ظاهر شده بود.

اما این گوشی نقطه ضعف‌هایی هم دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر بسیار کوچک ۴٫۷ اینچی اشاره کرد که دور و اطراف آن را حواشی زیادی فرا گرفته است. در سال ۲۰۲۰ یا امسال قطعا نمایشگری با این اندازه‌ی کوچک نمی‌تواند پاسخگوی همه‌ی نیازهای کاربران باشد. همچنین باتری آن تنها ۱۸۲۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که نه می‌تواند انرژی لازم را برای استفاده‌ی کامل از توان تراشه‌ای به قدرت A13 فراهم کند و نه می‌تواند خود گوشی را مدت زمان معقولی برای استفاده روشن نگه دارد.

بنابراین پرسشی که بوجود می‌آید این است: آیا آیفون SE 2020 با توجه به اینکه هنوز هم قیمت مناسبی دارد و در سال گذشته توانست دومین گوشی پرفروش سال لقب بگیرد، امسال هم ارزش خرید دارد یا اینکه مدل‌های بهتری در مقایسه با آن وجود دارند؟ شاید این گوشی در مقایسه با قدرتمندترین میان‌رده‌ی سامسونگ یعنی گلکسی A52 5G دو برابر امتیاز بیشتری چه در بخش تک‌هسته‌ای و چه در بخش چند هسته‌ای در بنچمارک گیک‌بنچ کسب کرده باشد، یا مثلا در انجام بازی حتی از برخی پرچم‌دارها هم بهتر ظاهر شود، اما آیا به طور کلی می‌تواند انتخاب خوبی در سال جاری باشد؟

همانطور که گفته شد، آیفون SE 2020 در انجام کارهای روزمره به لطف تراشه‌ی قدرتمند A13 و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم که کاملا برای کار با iOS مناسب است، نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه همه‌ی آن فعالیت‌ها را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد؛ بدون اینکه کند شود یا لگ و کندی نشان دهد. بنابراین از لحاظ قدرت سخت‌افزاری، قطعا این گوشی یکی از ارزشمندترین محصولاتی است که می‌توانید خریداری کنید. خصوصا اگر بخواهیم قیمت را هم در نظر بگیریم. اما می‌دانیم ارزش خرید یک گوشی را قدرت سخت‌افزاری آن تعیین نمی‌کند.

طول عمر باتری‌

خریدن آیفون SE 2020 در سال 2021

می‌رسیم به نقطه ضعف اصلی آیفون SE 2020 یعنی طول عمر باتری آن که ارزش خرید آن را نصف می‌کند. آنچه که در رابطه با آیفون SE 2020 کاربران را آزار می‌داد، هیچوقت قدرت سخت‌افزاری آن یا نمایشگر کوچک نبود، بلکه همه با باتری کم‌ظرفیتی که این محصول داشت مشکل داشتند. ظرفیت این باتری همانطور که گفته شد فقط ۱۸۲۰ میلی‌آمپر ساعت است؛ این یعنی برای رسیدگی به کارهایی نظیر چک کردن شبکه‌های اجتماعی یا وب‌گردی با توجه به نمایشگر کوچکی که دارد مناسب است، اما برای انجام بازی یا تماشای ویدیو اصلا شما را همراهی نمی‌کند.

برای مثال گلکسی A52 5G به عنوان یکی از میان‌رده‌های هم‌قیمت با آیفون SE 2020، در وب‌گردی، ۷ ساعت بیشتر از آن دوام آورد (۱۶ ساعت در مقابل ۹ ساعت)، در استریم ویدیو از یوتیوب دو برابر بهتر ظاهر شد (۸ ساعت در مقابل ۴ ساعت) و در نهایت در انجام بازی هم تقریبا همین فاصله‌ی دو برابری حفظ شد (۹ ساعت و ۴۲ دقیقه در مقابل ۵ ساعت). بنابراین می‌توانید مشاهده کنید که عملکرد این گوشی در مقایسه با محصولی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی که این روزها در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار ضعیف است.

البته اگر برنامه دارید مدت زمان کمی از گوشی خود استفاده کنید و بعدا یک مدل بهتر خریداری کنید، شکی نیست آیفون SE 2020 به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. مشکل اصلی از زمانی شروع می‌شود که مدت زمان نگه‌داری گوشی از یک سال بگذرد و به دو سال برسد. اینجاست که ضعف واقعی گوشی پدیدار می‌شود برتری سایر میان‌رده‌ها خود را به شکل واضح‌تری نشان می‌دهد. البته اگر از همان ابتدا از گوشی خود استفاده‌ی سنگین نکنید و به درستی از آن مراقبت کنید، قطعا تا دو سال هم می‌توانید همچنان به به کار خود با آن ادامه دهید. اما چه کسی با در اختیار داشتن محصولی مجهز به پردازنده‌ی A13 می‌تواند از آن استفاده‌ی معمولی داشته باشد؟

آیا کیفیت دوربین آیفون SE 2020 هنوز هم خوب است؟

آیفون SE 2020 به عنوان یک میان‌رده‌ی ۵۰۰ دلاری فقط از یک دوربین روی پنل پشتی خود بهره می‌برد. شاید انتظار داشتید اپل حداقل یک دوربین فوق عریض را هم به آن اضافه می‌کرد اما از شرکتی که پرچم‌داران خود را با دو دوربین راهی بازار می‌کند، قطعا نمی‌توان انتظار داشت برای میان‌رده‌اش بیشتر از یک دوربین در نظر بگیرد.

اما عملکرد این یک دوربین چگونه است؟ این گوشی قادر است در وضوح ۴K و با سرعت ۲۴/۳۰/۶۰  فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. کاری که حتی میان‌رده‌ی جدید سامسونگ یعنی گلکسی A52 5G هم قادر به انجام آن نیست. البته خیلی کم پیش می‌آید میان‌رده‌ای را شاهد باشیم که توانایی ضبط ویدیوی ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارا باشد که خوشبختانه از این نظر آیفون SE 2020 فوق‌العاده است.

از لحاظ کیفیت عکاسی هم همه چیز خوب است. شاید نتوانید با فاصله‌ی کانونی مختلف؛ یعنی با لنزهای مختلف به عکاسی بپردازید اما همان یک دوربین هم می‌تواند فراتر از انتظارات شما ظاهر شود. چیزی که مسلم است این است که آیفون SE 2020 اگر در حد پرچم‌دارهای اندرویدی نباشد، قطعا میان‌رده‌های هم‌قیمت خود را به‌راحتی در تقابل دوربین اصلی از میان برمی‌دارد.

به صورت کلی عملکرد دوربین خوب که نه، عالی ارزیابی می‌شود؛ خصوصا اینکه می‌دانیم محصولی با قیمت ۵۰۰ دلار در اختیار داریم. البته نکته‌ی منفی در رابطه با دوربین این گوشی اینجاست که کاربر امکان عکاسی در نور شب با حالت شب را ندارد چرا که آیفون کوچک از آن پشتیبانی نمی‌کند. اگر این اتفاق رخ می‌داد، قطعا در امر عکاسی و فیلم‌برداری، آیفون SE 2020 به یک محصول بی‌نظیر در محدوده‌ی قیمتی خود تبدیل می‌شد. شما می‌توانید تفاوت عملکرد پیکسل ۵a را به عنوان یک میان‌رده‌ی هم‌قیمت با آیفون SE 2020 در عکاسی در نور شب در تصویر زیر مشاهده کنید تا متوجه تاثیر فقدان این قابلیت کاربردی (حالت شب) شوید.

خریدن آیفون SE 2020 در سال 2021

آیفون SE جدید سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسد؟

اپل اولین بار در سال ۲۰۱۶ از گوشی آیفون SE رونمایی کرد. محصولی که قرار بود یک مدل ارزان‌قیمت‌تر از آیفون‌های گران‌قیمت آن زمان باشد و اتفاقا فروش بسیار خوبی هم داشت. اما علی‌رغم این موضوع، اپل تصمیم گرفت چهار سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۰ جانشین آن را معرفی و روانه‌ی بازار کند. بنابراین این پرسش و ابهام همچنان وجود دارد که اگر قرار باشد آیفون SE دیگری را شاهد باشیم، چه زمانی از آن رونمایی می‌شود؟

بسیاری از خبرگزاری‌ها بر این باورند که آیفون SE جدید در سال ۲۰۲۱ راهی بازار نمی‌شود و اپل می‌خواهد جانشین مدل کنونی را اواسط سال بعد راهی بازار کند. طبق آنچه که تاکنون منتشر شده است، ظاهرا این گوشی جدید به اینترنت ۵G نیز مجهز خواهد شد و این یعنی تراشه‌ای قدرتمندتر و سریع‌تر را در آن شاهد خواهیم بود. همچنین بعید به نظر می‌رسد اپل قیمت آن را افزایش دهد حتی از آن به عنوان ارزان‌قیمت‌ترین آیفون هم تاریخ یاد می‌شود. البته این چیزی نیست که کسی خواهان آن بوده باشد! تعداد انگشت‌شماری از کاربران نقطه ضعف آیفون SE 2020 را عدم پشتیبانی آن از اینترنت ۵G می‌دانند چرا که این گوشی اصلا باتری خوبی ندارد که بتواند کاربران را هنگام استفاده از چنین اینترنت پرسرعتی همراهی کند.

بنابراین…آیا خریدن آیفون SE 2020 در سال ۲۰۲۱ می‌تواند منطقی باشد؟

با توجه به تمام آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد خریدن آیفون SE 2020 در سال ۲۰۲۱ به صورت کلی خیلی منطقی نیست چرا که وقتی کسی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان برای خرید یک گوشی هزینه می‌کند، انتظارات سنگینی از آن دارد و این گوشی هم قادر نیست از پس این کارها بر بیاید. چون باتری مناسبی ندارد. اگر گوشی قدرتمند با طول عمر مناسب باتری می‌خواهید که هم اندازه‌ی کوچکی داشته باشد، هم ظاهر مدرن‌تر و زیباتری داشته باشد و هم به دوربین‌های بهتری مجهز شده باشد، آیفون ۱۱ پیشنهاد اول و آخر ما به شماست.

برای آن دسته از کسانی که یک گوشی دوم در کنار پرچم‌دارهای قدرتمند خود می‌خواهند و به همین خاطر استفاده‌ی زیادی از آن ندارند، آیفون SE می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. منظور این نیست که گوشی توانایی پردازشی کمی دارد، بلکه باتری مناسبی ندارد که بخواهید در طول روز به عنوان گوشی اصلی خود روی آن حساب کنید. مگر اینکه یک پاوربانک به صورت دائم همراه داشته باشید. همچنین اگر می‌دانید بعد از یک سال قصد خرید گوشی دیگری دارید، می‌توانید آیفون SE را به عنوان یک گوشی قدرتمند در سبد خرید خود قرار دهید.

نظر شما در رابطه با این گوشی چیست؟ آیا شما هم فکر می‌کنید خریدن آیفون SE 2020 در سال ۲۰۲۱ به عنوان گوشی اول پاسخگوی منطقی است؟ در ادامه می‌توانید با کلیک روی لینک های به نمایش درآمده، به صفحه‌ی خرید گوشی‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان رقیبی برای آیفون SE 2020 یاد کرد هدایت شوید.

خرید آیفون SE 2020 خرید آیفون ۱۱ خرید گلکسی S20 فن ادیشن ۵G خرید گلکسی A52 5G خرید گلکسی A72 خرید شیائومی پوکو F3 خرید شیائومی می ۱۰T 5G

منبع: PhoneArena

نوشته آیا خریدن گوشی iPhone SE در سال ۲۰۲۱ منطقی است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala