اپل هفته‌ی گذشته از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ رونمایی کرد. این گوشی‌ها در چهار مدل مینی، استاندارد، پرو و پرو مکس روانه‌ی بازار می‌شوند که دقیقا مشابه همان سیاستی است که اپل برای گوشی‌های نسل گذشته‌اش در نظر گرفت. اما چون حداقل در نگاه اول تفاوت خاصی این نسل و نسل گذشته دیده نمی‌شود، شاید کاربران نتوانند به نتیجه‌ی درستی از این بابت برسند که آیا خرید این گوشی‌ها منطقی هست یا خیر. بنابراین تصمیم گرفتیم به بازخوردهایی متوسل شویم که از بررسی‌های اولیه‌ی این گوشی‌ها بدست آمده‌اند تا به پاسخ پرسش خود دست پیدا کنیم.

جای تعجب نیست که بگوییم تمام بررسی‌کنندگان از عملکرد خوب آیفون‌ها شگفت‌زده شده‌اند. این در حالی است که عمدتا با همان آیفون ۱۲ طرف هستیم اما اپل با اضافه کردن یک سری قابلیت‌های کوچک اما تعیین‌کننده توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. از جمله برتری‌های سری آیفون ۱۳ به نسبت نسل قبل می‌توان به دوربین‌های قدرتمند، طول عمر بالای باتری، پردازنده‌ی فوق‌العاده‌ی A15، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی (در دو مدل پرو و پرو مکس) و مواردی دیگر اشاره کرد.

در کنار این بازخوردهای مثبت، خیلی‌ها معتقدند این تغییرات به اندازه‌ای بزرگ و با اهمیت نیستند که کاربر را مجاب به خرید گوشی‌های جدید کند و در نتیجه شاید بسیاری‌ها ترجیح دهند آنچه که اکنون در اختیار دارند را برای خرید گوشی جدید عوض نکنند. این موضوع خصوصا برای دارندگان آیفون ۱۲ صدق می‌کند که تفاوت چشمگیری با نسل جدید ندارد. با این حال مجله‌ی New York Times معتقد است آیفون‌های جدید بیشترین تغییرات کوچک (تغییراتی جزئی اما فراوان) را در تاریخ گوشی‌های اپل داشته‌اند. اما آیا چنین ادعایی درست است؟

  • راهنمای خرید آیفون ۱۳؛ هر آنچه از گوشی‌های جدید اپل باید بدانید

بررسی آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو قطعا به نسبت نسل گذشته یعنی مدل استاندارد و پرو از سری آیفون ۱۲ گوشی‌های بهتری هستند. اما این تفاوت تا چه اندازه حس می‌شود؟ از لحاظ ظاهر ۹۹ درصد می‌توان گفت همان گوشی‌های قدیمی را شاهد هستیم؛ البته اگر از آن تغییر در چینش دوربین آیفون ۱۳ یا بزرگ‌تر شدن نامحسوس ماژول دوربین در دو مدل پرو و پرو مکس و تجهیز آن‌ها به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی فاکتور بگیریم. بنابراین می‌بینیم که جز یک مورد، تجربه‌ی کاربری به نسبت قبل دگرگون نشده است. شاید به همین خاطر باشد که نویسنده‌ی مجله‌ی نیویورک تایمز در رابطه با این موضوع اینطور نوشد که ارتقای گوشی‌های تمام شرکت‌ها به نسبت نسل گذشته «جشن سرمایه‌داری به شکل بهبودی‌های جزئی ظالمانه» است.

با این حال می‌دانیم و انکار نمی‌کنیم که آیفون‌های جدید در انجام یک سری از کارها قطعا از سری آیفون ۱۲ عملکرد بهتری دارند. مثلا اگر بخواهیم در رابطه با عملکرد سخت‌افزاری صحبت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که از لحاظ سرعت، هیچ گوشی یارای رقابت با آیفون ۱۳ را ندارد؛ هرچند اگر از آیفونی جدید به آیفون ۱۳ کوچ کنید قطعا خیلی متوجه این تفاوت نخواهید شد.

  • تراشه‌ی A15 اپل از نظر CPU جهش بزرگی نسبت به نسل قبل ندارد

عملکرد سخت‌افزاری بی‌نظیر

بررسی آیفون 13 - چیپ A15 Bionic

تراشه‌ی A15 بکار رفته در گوشی‌های آیفون ۱۳ توانایی بسیار بالایی در امور پردازشی دارد. اما برخلاف سال‌های گذشته، این‌بار تفاوت این پردازنده به نسبت A14 خیلی محسوس نیست. این ادعایی بود که یکی از بررسی‌کنندگان وب‌سایت پاکت‌لاین نوشت. او می‌گوید: «به خاطر داشته باشید که در رابطه با بهبود جزئی صحبت می‌کنیم که با توجه به آن تراشه‌ی A15 واقعا سریع و کم‌مصرف است. اپلیکیشن‌ها به سرعت اجرا می‌شوند و عملکرد آن در زمینه‌ی عکاسی محاسباتی هم فوق‌العاده است. به طور خلاصه آیفون ۱۳ پرو در انجام هیچ کاری لگ نمی‌زند و با مشکل مواجه نمی‌شود.

یکی از بررسی‌کنندگان وب‌سایت The Verge هم معتقد است افزایش سرعت پردازنده نباید لزوما با هدف بهتر شدن به نسبت نسل قبل باشد؛ بلکه باید به این خاطر باشد که بتوانیم در سال‌های پیش رو هم روی قدرت سخت‌افزاری آن حساب کنیم. البته او آپدیت اصلی گوشی‌های آیفون ۱۳ را دوربین آن‌ها، نمایشگر و سپس پردازنده می‌داند.

لازم به ذکر است تراشه‌ی A15 که اپل در دو مدل استاندارد و پرو استفاده کرد از لحاظ عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند. سال گذشته هم این اتفاق افتاده بود اما امسال به شکل واضح‌تری شاهد این تفاوت هستیم. البته از لحاظ پردازشی تفاوت خاصی بین دو محصول وجود نداد ولی پردازشگر گرافیکی مدل پرو و پرو مکس از ۵ هسته بهره می‌برد در حالی که برای مدل‌های استاندارد و مینی از گرافیک ۴ هسته‌ای استفاده شده است تا کاربران با سرعت بیشتری به انجام کارهایی نظیر بازی کردن یا ویرایش ویدیو، بپردازند.

این ادعایی نیست که با توجه به مشخصات روی کاغذ مطرح شده باشد. طب گفته‌های پاتریک هالند از وب‌سایت CNET، آیفون ۱۳ پرو در انجام هیچ کاری، اعم از بازی و ویرایش عکس و فیلم کم نمی‌آورد؛ حتی زمانی هم که چندین برنامه به صورت همزمان در حال اجرا باشند، کوچک‌ترین لگ یا کندی را شاهد نخواهیم بود.

  • فروش سری آیفون ۱۳ از فروش سال گذشته‌ی آیفون ۱۲ بهتر است

دوربین‌های عالی

آیفون 13

وقتی به کیفیت دوربین می‌رسیم، می‌بینیم که مثل همیشه عملکرد اپل عالی بوده است. از زمانی که اولین آیفون با دوربین تولید شد تاکنون هیچوقت ندیده‌ایم که این گوشی‌ها در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری، رقیبی جدی برای گوشی‌های دیگر نباشند. با گذشت هر سال و معرفی گوشی‌های جدید، قطعا عملکرد دوربین آیفون‌ها هرچند اندک ولی بهتر می‌شود. اما آیفون ۱۳ با اضافه شدن یک سری قابلیت‌های جدید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، برای عکاسی و فیلم‌برداری جذاب‌تر هم شده‌اند.

حالت سینماتیک؛ هم خوب هم بد

از آن جایی که این مطلب، بررسی عملکرد گوشی‌های اپل است نه لزوما نگاهی به قابلیت‌های آن روی کاغذ، به همین خاطر می‌توانیم در رابطه با قابلیت‌های آن نظر قطعی بدهیم. در مطلب قبلی نوشته بودیم که حالت سینماتیک یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های دوربین در سری آیفون ۱۳ است اما بررسی کاربران نشان داد این حالت خیلی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد و باید هنوز با آپدیت‌های نرم‌افزاری با در بدترین حالت در نسل بعد، بهتر و بهتر شود.

به اعتقاد شخص بررسی‌کننده از وب‌سایت Engadget، در نور روز یا در شرایطی که نور متوسط وجود دارد، عملکرد آیفون در ثبت تصاویر ماکرو استثنائی است. شاید در مقایسه با دوربین‌های بدون آیینه با سنسور ماکروی مجزا حرفی برای گفتن وجود نداشته باشد اما به نسبت آیفون‌های قدیمی، حالت ماکرو یک تغییر بسیار مثبت و خوب به حساب می‌آید. اما حالت سینماتیک به بهترین شرایط نوری برای عملکرد صحیح نیاز دارد. اگر شرایط نور مساعد نباشد یا بخواهید در شب با این حالت فیلم‌برداری کنید،‌ اعلانی به نمایش در می‌آید مبنی براینکه فلش گوشی را روشن کنید.

اگر حالت سینماتیک را در شرایط ایدئال استفاده کنید، قطعا نتیجه‌ی درخشانی را شاهد خواهید بود و از فیلم ثبت شده هم شگفت‌زده می‌شوید. اما گاهی اوقات ممکن است با تاری بیش از حد سوژه یا جلوه‌های عجیب و غریب و مصنوعی مواجه شوید. نویسنده‌ی وال استریت جورنال هم گفت که خیلی برای امتحان کردن این قابلیت هیجان‌زده بود اما نتیجه‌ی نهایی بعد از بررسی او را ناامید کرد.

این حالت اگرچه از موتور عصبی قدرتمندی برای تشخیص سوژه‌ها استفاده می‌کند اما نمی‌تواند به درستی حرکت آغازین یا پایانی آن‌ها را تشخیص دهد. اگر به خاطر داشته باشید، اولین‌باری که حالت پرتره به دوربین گوشی‌ها اضافه شد هم همین مشکلات را شاهد بودیم تا اینکه به مرور زمان همه چیز بهتر شد. حالت سینماتیک اما به خاطر اینکه تاری متحرکی را در فیلم اعمال می‌کند، قطعا گزینه‌ی جذاب‌تری است ولی فعلا اعضای بدن را هم تار می‌کند و نمی‌تواند خیلی تشخیص درستی داشته باشد. بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا با آپدیت نرم‌افزاری عملکرد این حالت بهتر می‌شود یا باید برای نسل بعد شاهد ارتقای کیفیت باشیم.

عملکرد بهتر در نور شب

طبق گفته‌ی یکی از نویسندگان نیویورک تایمز که بیشتر روی کیفیت عکاسی این گوشی تمرکز کرده بود، عملکرد این گوشی‌ها در نور شب به نسبت نسل گذشته بهتر شد: اما این تفاوت خیلی محسوس نیست. او با استفاده از یک سه‌پایه (برای اینکه اطمینان حاصل کند گوشی حین عکاسی ثابت است و تکان نمی‌خورد) با آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو، آیفون ۱۲ و آیفون XS به عکاسی پرداخت که همانطور که گفته شد، تفاوت وجود داشت اما نه خیلی زیاد.

به صورت خلاصه، در عکاسی در نور شب آیفون ۱۳ و هر سه مدل دیگر از این سری عملکرد بهتری (خیلی کم) به نسبت نسل گذشته دارند. حتی در مقایسه با آیفون سه نسل قبل هم در شرایطی که بخواهید تصاویری با نهایت کیفیت ثبت کنید متوجه تفاوت زیاد بین آن‌ها می‌شوید. در غیر این صورت همه چیز در نگاه اول خوب به نظر می‌رسد.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی؛ فوق‌العاده جذاب

یکی از برتری‌هایی که دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون ۱۳ به نسب نسل گذشته و دو مدل استاندارد و مینی خود دارند، بهره‌مندی آن‌ها از نمایشگر پروموشن با کیفیت بی‌نظیر است. اما کیفیت تمام ماجرا نیست چرا که این نمایشگرها از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کنند تا تجربه‌ی لذت‌بخش کار با آیفون از آنچه می‌دانستیم هم لذت‌بخش‌تر شود. بدین ترتیب انجام کارهایی نظیر وب‌گردی، بازی کردن، گشت و گذار بین منوهای مختلف و هر چیز دیگری که قبلا با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز آن‌ها را تجربه می‌کردید، اکنون حس بی‌نظیری به شما می‌دهد.

نویسنده‌ی وب‌سایت The Verge بعد از بررسی آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس گفت: «وقتی در آیفون ۱۳ پرو اسکرول می‌کنم می‌توانم همچنان نوشته‌ها را بخوانم. در حالی که پیش‌تر این نوشته‌ها حین اسکرول تار می‌شدند. اکنون همه‌چیز نرم و روان‌تر شده است. اکنون حسی نظیر تعامل مستقیم بین انگشت و نمایشگر آیفون به کاربر دست می‌دهد چرا که آیفون قادر است میزان رفرش‌ریت را با سرعت حرکت دست هماهنگ کند». هالند از CNET هم می‌گوید که انیمیشن‌ها اکنون بسیار روان‌تر و گرافیک آن‌ها باطراوت‌تر شده است. حتی انجام کارهای معمولی نظیر اسکرول کردن هم حس بسیار بهتری دارد.

یکی دیگر از بررسی‌کنندگان هم می‌گوید قطعا تجربه‌ی کار با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی فوق‌العاده است. اما برخی از کاربران تا زمانی که به صورت مستقیم به تفاوت بین این دو رفرش‌ریت اشاره نکنید متوجه آن نخواهند شد. مثل زمانی که کسی متوجه تغییر کیفیت بین نمایشگری با وضوح HD و +FHD نمی‌شود. اگر آیفون ۱۲ پرو را در کنار آیفون ۱۳ پرو قرار دهید، تفاوت شما را شگفت‌زده می‌کند اما اگر یک آیفون ۱۳ پرو خریداری کنید و با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز با آن کار کنید، تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهید داشت اما خیلی متوجه تغییری به این بزرگی نمی‌شوید.

نویسنده‌ی وال استریت جورنال هم بعد از بررسی هر چهار مدل آیفون ۱۳ به این نتیجه رسید که نمایشگر پروموشن در دو مدل پرو و پرو مکس واقعا عالی و استثنائی بود. او می‌گوید شاید رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز باعث مصرف زیاد انرژی شود، خصوصا در انجام بازی‌ها اما واقعا تجربه‌ی لذت‌بخشی است و تاثیر محسوسی دارد به گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان متوجه آن شد.

طول عمر بالای باتری؛ بهترین در نوع خود

عمر باتری آیفون 13

طول عمر باتری در گوشی‌های آیفون همیشه یک معضل بود تا اینکه اپل از آیفون ۱۱ رونمایی کرد. گوشی‌های سری آیفون ۱۱ خصوصا مدل پرو مکس در نگه‌داری شارژ عملکرد بی‌نظیری داشتند. البته نباید فراموش کرد که در آن زمان پرچم‌داران اندرویدی با نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز راهی بازار می‌شدند اپل در اینجا با یک حرکت هوشمندانه، یعنی عدم تجهیز این گوشی به نمایشگر ۱۲۰ هرتز، باعث شد فقط ارتقای چشمگیر ظرفیت باتری به چشم کاربر بیاید و نه رفرش‌ریت ۶۰ هرتزی.

همین عمل در سال بعد هم تکرار شد اما آیفون ۱۲ و هر سه مدل دیگر آن از باتری‌های کوچک‌تری به نسبت قبل برخوردار بودند. برای مثال آیفون ۱۲ مینی در نگه‌داری شارژ به معنای واقعی کلمه بد بود. این عملکرد بد هم زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت که می‌دانستیم با خرید این گوشی‌ها، هیچ شارژری درون جعبه وجود نداشت.

اما در سری آیفون ۱۳ اپل ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را افزایش داد و همین حرکت باعث شد در نگه‌داری شارژ، عملکرد آیفون‌ها فوق‌العاده بهتر شود. البته در این بین نباید تاثیر پردازنده‌ی A15 را هم نادیده بگیریم که بسیار کم‌مصرف‌تر زا قبل شده است. اکثریت قریب به اتفاق بررسی‌کنندگان سر این موضوع که هر چهار مدل از آیفون ۱۳ با یک‌بار شارژ می‌توانند کاربران را در طول روز همراهی کنند اتفاق نظر دارند. بنابراین خبر خوبی برای علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک در راه است.

همانطور که می‌دانید، آیفون ۱۲ مینی نه لزوما به خاطر نمایشگر کوچک بلکه به خاطر باتری بسیار ضعیفی که داشت اصلا مورد توجه کاربران قرار نگرفت. البته از لحاظ فروش عملکرد نسبتا خوبی داشت اما فروش بسیار کمتر از چیزی بود که اپل در نظر گرفته بود به همین خاطر شرکت کوپرتینویی حتی تولید آن را هم متوقف کرد.

Low از وب‌سایت Engadget بعد از بررسی آیفون ۱۳ گفت که این گوشی از لحاظ نگه‌داری شارژ حتی تا دو روز هم با استفاده‌ی معمولی دوام آورد. از آن طرف آیفون ۱۳ مینی هم بهتر از مدل سال گذشته ظاهر شد و توانست تقریبا یک روز با فشار کار معمولی روشن بماند و این یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می‌شود.

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هم باتری‌های بزرگ‌تری به نسبت نسل قبل دارند و طبق گفته‌های هالند از CNET، قادرند تا یک روز به‌راحتی به نیازهای کاربران رسیدگی کنند. حتی زمانی که او برای مدت زمان زیادی به عکاسی و فیلم‌برداری پرداخته بود، باز هم این دو گوشی عملکرد خوبی در نگه‌داری شارژ از خود به نمایش گذاشتند.

بان از وب‌سایت The Verge بعد از بررسی آیفون ۱۳ پرو می‌گوید: «تغییری که به احتمال بسیار فراوان بیشترین تاثیر را در زندگی روزمره‌ی کاربران و تعامل آن‌ها با گوشی هوشمند دارد، طول عمر باتری است. در روزی که گوشی را با ضبط ویدیوهای ۴K متعدد با میزان روشنایی حداکثری تحت فشار قرار دادیم، باز هم از اول صبح تا ۱۱ شب توانست ۲۰ درصد شارژ خود را حفظ کند. این در حالی بود که پایشگر میزان روشن ماند صفحه، ۴ ساعت کار سنگین را گزارش کرده بود. روزی که کمتر به گوشی فشار وارد کردم، ۷ ساعت طول کشید تا گوشی اخطار شارژ مجدد را ارسال کند».

  • اپل می‌گوید آیفون ۱۳ مینی از نظر عمر باتری بهتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است!

منبع: Cultomac

نوشته بررسی گوشی‌های سری آیفون ۱۳؛ نمایشگر عالی، دوربین‌های قدرتمند و طول عمر بالای باتری اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala