به عنوان بخشی از سازمان‌دهی مجدد در رده‌های مدیریتی ناسا، مسئولیت‌های «کتی لودرز» (Kathy Lueders) مدیر فعلی همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با پروازهای فضایی انسانی، کاهش می‌یابد. ناسا همچنین یک مدیر ارشد پیشین به نام «جیم فری» (Jim Free) را به عنوان رهبر برنامه‌ی کاوش‌های فضایی انسانی بازگردانده است.

پس از این لودرز بخشی جدید با نام اداره‌ی عملیات فضایی را هدایت خواهد کرد و بر برنامه‌های عملیاتی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی و برنامه‌های سرنشین‌دار تجاری مانند پرتاب‌های اسپیس‌ایکس نظارت خواهد داشت.

بخش دیگر با عنوان اداره‌ی توسعه‌ی سامانه‌های کاوش، پیشبرد برنامه‌ی ماه آرتمیس، از جمله فضاپیمای اوریون، سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS) و فرودگر انسانی را مدیریت می‌کند که جیم فری هدایت آن را برعهده خواهد داشت.

«بیل نلسون» (Bill Nelson) مدیر ناسا گفت: «کتی رهبری بی‌سابقه‌ای داشته و به عنوان مدیر مشترک همه‌ی پروازهای فضایی انسانی، بر پیشرفت فوق‌العاده‌ی صورت گرفته نظارت داشته است. ما از حضور دوباره‌ی جیم در ناسا هم بسیار خوشحالیم. این دو شخص پرتلاش به آینده‌ی کاوش‌های انسانی کمک خواهند کرد.»

کتی لودرز از مدیران ارشد ناسا

کتی لودرز از مدیران ارشد ناسا
Credit: NASA/Kim Shiflett

به گفته‌ی ناسا «با ایجاد دو بخش جداگانه برای پروازهای فضایی انسان اطمینان حاصل می‌شود که این حوزه‌های بحرانی، تیم‌های تخصصی را برای پشتیبانی و اجرای موفق مأموریت‌ها، در جای درست متمرکز کرده‌اند.»

این موضوع نشان‌دهنده‌ی تغییر عمده‌ی رویکرد ناسا پس از نزدیک به دو دهه است که طی آن فقط یک نفر مدیریت پروازهای فضایی را برعهده داشت و همچنین از گسترده‌تر شدن برنامه‌های این آژانس در هر دو بخش برنامه‌های پروازهای مداری و کاوش جهان‌های دوردست حکایت دارد.

  • ۲۰ سال از آغاز زندگی انسانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذشت

فری پیش از این از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان معاون طولانی‌مدت‌ترین مدیر برنامه‌ی پروازهای فضایی انسانی یعنی «ویلیام گرستنمایر» (William Gerstenmaier) فعالیت داشته است. او به عنوان جانشین نهایی درنظر گرفته شده بود اما کار در ناسا را برای در سال ۲۰۱۷ برای حضور در شرکت «پیرلس تکنولوژی» (Peerless Technologies) و اخیرا فعالیت به عنوان مشاور رها کرده بود.

یکی از مقامات آژانس درباره‌ی این تغییر خاطرنشان کرد که بازگشت فری نشان‌دهنده‌ی رویکرد جدید برای طولانی‌مدت نبودن صندلی مدیریتی در ناسا محسوب می‌شود. این حضور همچنین فرصتی برای توسعه‌ی سخت‌افزارهای مأموریت‌های کاوش اعماق فضا با هدایت شخصی باتجربه است.

جیم فری ناسا

جیم فری مدیر جدید بخش کاوش‌های انسانی اعماق فضا
Credit: WKSU

با این وجود یکی از فعالان صنعت، دیدگاه انتقادی‌تری نسبت به این تغییر داشت و گفت: «این می‌تواند یک شکست برای برنامه‌های تجاری فضایی باشد. این فقط یک لایه به روند اداری اضافه می‌کند و پیام متفاوتی برای دولت، صنعت و شرکای بین‌المللی خواهد داشت.»

به گفته‌ی بسیاری از افراد، لودرز در سال‌های اخیر کارهای قابل توجهی انجام داده است. تحت رهبری او ناسا و اسپیس‌ایکس موفق شدند برنامه‌ی پروازهای سرنشین‌دار تجاری را با موفقیت کامل کنند و اکنون فضاپیمای دراگون پروازهای پیوسته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد. او همچین برنامه‌ی آرتمیس را پیش برد، اسپیس‌ایکس را برای ساخت فرودگر انسان بر ماه برگزید و با وجود ایجاد چالش در کنگره و شکایت بلو اوریجین، همچنان به این تصمیم خود پایبند است.

او اکنون توسط شخصی که آشنایی کم‌تری با برنامه‌های فضایی تجاری دارد، از این جایگاه اثرگذار کنار گذاشته می‌شود. فری به عنوان مدیر جدید بخش کاوش‌های انسانی دوردست، از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ مدیر «مرکز تحقیقات گلن» (Glenn Research Center) ناسا بود. پیش از آن هم به عنوان مدیر ماژول خدماتی فضاپیمای اوریون فعالیت داشت که باعث شده اطلاعات جامعی از برنامه‌های فضایی سنتی ناسا و پیمانکاران قدیمی آن مانند لاکهید مارتین و بوئینگ داشته باشد.

فری درباره‌ی حضور مجددش در آژانس گفت: «من از بازگشت به ناسا هیجان‌زده هستم. دست به دست همکارانمان در عملیات فضایی، در آینده‌ی نزدیک بر موفقیت مأموریت آرتمیس تمرکز خواهیم کرد و در بلندمدت برای ایجاد یک مسیر مشخص و روشن برای کاوش انسانی در مریخ فعالیت خواهیم داشت.»

عکس کاور: طرحی گرافیکی از برنامه‌ی آرتمیس ناسا در ماه

Credit: NASA

منبع: Ars Technica

نوشته ناسا برنامه‌ی پروازهای فضایی انسان را به دو بخش تقسیم کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala