پس از رسیدن به رکورد فروش یک میلیارد آیفون، این شرکت اعلام کرد: «با تمامی تغییراتی که از زمان فروش اولین آیفون تا رسیدن به فروش یک میلیارد دستگاه به‌وجود آمده است، کنجکاویم بدانیم در زمان جشن گرفتن فروش ۲ میلیارد دستگاه چه تغییراتی اتفاق خواهد افتاد».

به‌تازگی گزارشی در ۹TO5Mac منتشر شده است که از دست‌یابی اپل به رکورد فروش دو میلیارد دستگاه آیفون خبر می‌دهد. حال می‌توان به کنجکاوی اپل در سال ۲۰۱۶ پاسخ داد. در واقع، نسل فعلی آیفون با آیفون ۶s که توانست اپل را به رکورد فروش یک میلیاردی برساند هیچ شباهتی ندارد.

فروش آیفون

ناچ، Face ID، ژست‌های ناوبری، نمایشگرهای AMOLED بزرگ‌تر، دوربین‌های چندگانه و وجود ۴ مدل مختلف در هر سال که آمار فروش را افزایش می‌دهد، همگی از جمله تغییراتی هستند که پس از گذر از رکورد فروش یک میلیاردی و حرکت به رکورد ۲ میلیاردی در آیفون‌ها رخ داده‌اند.

جایگاه اپل در بازار چگونه است؟

اپل با بیش از یک میلیارد کاربر فعال آیفون در سراسر جهان، سهم ۲۶ درصدی از کل بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. این آمار در آمریکا تقریبا ۶۰ درصد و در بریتانیا نزدیک به ۵۰ درصد است. همچنین، باید بدانیم این آمار تقریبا همیشه یا بیشتر اوقات بالا بوده‌اند. به علاوه، نتایج تحقیات نشان می‌دهد کاربرانی که در طول ۲ سال گذشته در آمریکا و بریتانیا به آیفون مهاجرت کرده‌اند، به‌ترتیب ۱۴ و ۱۰ درصد بوده‌اند.

استیو جابز، موسس و مدیر عامل سابق اپل، معتقد بود شرکتش باید محصولات و ویژگی‌هایی را عرضه کند که کاربران نمی‌دانستند به آن نیاز دارند و ظاهرا پس از درگذشت او هم اپل از همین فلسفه پیروی می‌کند.

Horace Dediu، از تحلیل‌گران این حوزه، در یادداشتی در تایید این سیاست اعلام کرده است: «ما درخواست اضافه شدن ویژگی‌هایی مانند حالت عکاسی در شب یا پرتره با افکت بوکه را نداشتیم، اما از زمانی که آن‌ها را داریم، از آن‌ها (حتی شده به ندرت) استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌ها را داشته باشیم».

دوربین آیفون 13

او اشاره می‌کند که دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو برای این طراحی نشده‌اند که بتوانند جای تجهیزات تصویربرداری حرفه‌ای را بگیرند، اما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند افراد غیر حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار دهند.

این تحلیل‌گر معتقد است سیستم دوربین آیفون‌های جدید برای اینفلوئنسرهایی که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و … محتوا منتشر می‌کنند هم مناسب است و در توضیح این باور خود می‌گوید: «انسان‌های معمولی با ابزارهای غیر معمولی می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهند».

خانواده‌ی آیفون ۱۳ مهم‌ترین است

Dediu در ادامه به آماری اشاره می‌کند که اولین بار توسط جین مانستر از Loup Ventures منتشر شد. طبق این آمار، در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون کاربر آیفون وجود دارند که از آیفون‌هایی با عمر ۳ سال و بیشتر استفاده می‌کنند. این یعنی اپل شانس جذب تعداد زیادی کاربر برای آیفون‌های جدیدتر را دارد.

فروش آیفون

این کاربران می‌توانند تحت قرارداد با اپراتورهای مختلف، آیفون‌های قدیمی خود را تحویل دهند و (بسته به نوع اپراتور) تا حد زیادی تخفیف بگیرند که همین موضوع می‌تواند بخشی از این ۴۰۰ میلیون کاربر آیفون‌های قدیمی را برای خرید مدل‌های جدیدتر وسوسه کند.

طبق گفته‌های او، آیفون ۱۳ مهم‌ترین آیفون است. او دلیل این ادعای خود را این‌گونه توضیح می‌دهد:

آیفون ۱۳ درکی از این که یک گوشی باید چطور باشد را به ما می‌دهد و مسیر را برای ایجاد تقاضا برای ویژگی‌هایی که هنوز وجود ندارند، هموار می‌کند. این که تصور کنیم استفاده از گوشی‌های قدیمی‌تر هنوز هم خوب است، استفاده از اپ‌های معمولی خوب است، استفاده از دوربین‌های معمولی با عکاسی و فیلم‌برداری معمولی و بدون حالت شب و عکاسی ماکرو هنوز هم خوب است، کار آسانی است. اما چیزی که آیفون تا به‌حال نشان داده، این است که تقاضا برای عملکرد (با کیفیت) می‌تواند بالا برود.

  • فروش سری آیفون ۱۳ از فروش سال گذشته‌ی آیفون ۱۲ بهتر است

با این که ظاهرا این تحلیل‌گر بیشتر از هر چیز دیگری شیفته‌ی دوربین‌های آیفون ۱۳ شده است و نظرات خود را بیشتر با توجه به همین بخش نوشته، باید دید از حالا تا رسیدن اپل به رکورد فروش ۳ میلیارد آیفون چه تغییراتی را قرار است در گوشی‌های بعدی این برند ببینیم و کوپرتینویی‌ها برای پیروی از فلسفه‌ی جابز به‌دنبال چه فناوری‌ها و قابلیت‌های جدیدی خواهند رفت.

منبع: Phone Arena

نوشته رکورد فروش آیفون از مرز ۲ میلیارد دستگاه عبور کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala