آیفون ۱۴ مکس عنوانی است که در شایعات شنیده می‌شود و ممکن است در نهایت با نام متفاوتی روبرو شویم، اما در حال حاضر مشخصات پیش‌بینی شده برای این مدل به‌صورت زیر است:

  • آیفون ۱۳ مینی شاید آخرین آیفون مینی اپل باشد

صفحه نمایش آیفون ۱۴ مکس ۶/۷ اینچ خواهد بود که دقیقا با نمایشگر آیفون‌های ۱۲ پرو مکس و ۱۳ پرو مکس برابر است. البته در هنگام خواندن این نام‌ها توجه کنید که آیفون ۱۴ مکس با آیفون ۱۴ پرو مکس متفاوت است و مدل پرو مکس همچنان به‌عنوان گران‌ترین و رده‌بالاترین مدل در خانواده‌ی آیفون‌های سال بعد حضور خواهد داشت.

طبق معمول، مدل‌هایی که پسوند پرو را در کنار نام خود ندارند، با حفظ سخت افزار و قدرت پردازشی یکسان، از بعضی مشخصات پرزرق‌وبرق نسخه‌های پرو بهره‌مند نیستند و قیمت کمتری هم دارند. در نتیجه، آیفون ۱۴ مکس هم نسخه‌ای ارزان‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد بود.

اما یک نکته‌ی مثبت وجود دارد که می‌تواند آیفون ۱۴ مکس را به یک به‌روز رسانی عالی برای کسانی تبدیل کند که به‌دنبال گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ‌ هستند. معمولا نسخه‌های بزرگ‌تر آیفون با قیمت بالاتری هم به‌فروش می‌رسند، اما آیفون ۱۴ مکس قرار است ارزان‌تر باشد… البته توقع بخشندگی آن‌چنان زیاد از اپل را هم نداریم.

آیفون 14 مکس

در کنار قیمت کمتر نسبت به نسخه‌ی پرو مکس، چه ویژگی‌های دیگری را می‌توان به‌عنوان نقاط قوت این مدل جدید در نظر گرفت؟ یکی از نقاط ضعف گوشی‌های بزرگ امروزی وزن بالای آن‌هاست، حتی اگر نمایشگر بزرگ‌تر آیفون ۱۳ پرو مکس را تحسین کنیم، نمی‌توانیم به وزن ۲۴۰ گرمی آن انتقاد نکنیم.

اپل در هر نسل به وزن مدل‌های پرو مکس که بزرگ‌ترین مدل‌های پرچم‌دارانش هستند اضافه می‌کند. برای مقایسه کافی است به وزن نسخه‌های مکس از زمان آیفون XS تا آیفون ۱۳ نگاهی بیاندازید:

  • آیفون XS مکس: ۲۰۸ گرم
  • آیفون ۱۱ پرو مکس: ۲۲۶ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ۲۲۸ گرم
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: ۲۴۰ گرم

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۳ پرو مکس یک جهش بزرگ در افزایش وزن داشته که کنترل و نگهداری آن در دست و به‌ویژه جیب را سخت‌تر می‌کند. البته این افزایش وزن بی‌دلیل هم نبوده است:

دلیل اولی که البته نمی‌توان به آن انتقاد کرد، افزایش اندازه‌ی باتری گوشی است. دلیل دوم هم اصرار اپل بر استفاده از استیل ضد زنگ در بدنه‌ی دستگاه است که ظاهر شیک‌، لبه‌های براق و حس در دست داشتن یک محصول رده‌بالا را تداعی می‌کند.

آیفون 13 پرو مکس

اگرچه نمی‌توان دلیل دوم را هم عاملی برای سرزنش اپل حساب کرد، اما در واقع تنها نکته‌ی منفی استیل ضد زنگ وزن بالای آن است که موجب سنگین‌تر شدن آیفون ۱۳ پرو مکس می‌شود.

سال گذشته به‌لطف آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو متوجه شدیم که استفاده از استیل ضد زنگ دقیقا چه میزان به وزن دستگاه اضافه می‌کند. آیفون‌ ۱۲ از فریم آلومینیومی استفاده کرد و این درحالی بود که نسخه پرو به بدنه‌‌ای از جنس استیل ضد زنگ مجهز شد. این دو مدل در ابعاد و ظرفیت باتری کاملا با هم برابر بودند، به‌صورتی که حتی قاب‌های یکسانی برای آن‌ها تولید شد. تنها تفاوت آن‌ها دوربین سوم مدل پرو بود که البته به‌تنهایی وزنی نداشت و تقریبا می‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

با در نظر گرفتن همین موضوع، وزن کاملا متفاوت دو مدل را با هم مقایسه می‌کنیم تا تاثیر استفاده از استیل ضد زنگ به‌جای آلومینیوم را بهتر متوجه شویم:

  • آیفون ۱۲ (آلومینیوم): ۱۶۴ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو (استیل ضد زنگ): ۱۸۹ گرم

با یک حساب ساده متوجه می‌شویم که استفاده از استیل ضد زنگ ۲۵ گرم (تقریبا یک اونس) به وزن دستگاه اضافه کرده است.

آیفون 12

آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو

حال با در نظر گرفتن این اطلاعات درباره‌ی تاثیر استفاده از آلومینیوم و استیل ضد زنگ در فرم‌فکتور یکسان، می‌توان انتظار داشت که آیفون ۱۴ مکس ۶/۷ اینچی با بدنه‌ی آلومینیومی از آیفون ۱۴ پرو مکس با ابعاد مشابه ولی با بدنه‌‌ای از جنس استیل ضد زنگ سبک‌تر خواهد بود.

همین عامل که در نهایت باعث سهولت در استفاده‌ی طولانی مدت خواهد شد، می‌تواند به یک مزیت دیگر برای آیفون ۱۴ مکس تبدیل شود.

در پایان، اگر شایعات به حقیقت تبدیل شود و اپل نسخه‌ای با نام آیفون ۱۴ مکس را با ابعادی مشابه نسخه‌ی پرو مکس معرفی کند، می‌توان به عواملی مانند سخت افزار یکسان، نمایشگر بزرگ، قیمت پایین‌تر و وزن کمتر به عنوان نقاط قوت ۱۴ مکس نگریست که خاطره‌ی بد نسخه‌های ناموفق ۱۲ مینی و ۱۳ مینی را از ذهن کوپرتینویی‌ها و طرفداران‌شان پاک می‌کند.

منبع: Phone Arena

نوشته چرا آیفون ۱۴ مکس می‌تواند یک به‌روز رسانی مناسب باشد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala