در جدیدترین تصمیم اتحادیه‌ی اروپا از شرکت‌های تولید کننده گجت‌های هوشمند خواسته شده تا برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی بیشتر، به سمت کاهش تولید زباله‌های الکترونیکی روی آورند. یکی از اقداماتی که در این راستا باید انجام شود، پذیرش استاندارد USB-C توسط همه‌ی سازندگان است که به کاربران اجازه می‌دهد از یک شارژر برای هر دستگاهی استفاده کنند.

این نهاد اروپایی همچنین خواستار فناوری شارژ سریع یکپارچه هم شده است. به عبارت دیگر، شرکت‌های فعال در مرزهای این اتحادیه باید با همکاری یکدیگر و به‌صورت جهانی استانداردهای شارژ سریع را توسعه دهند که با هر نوع شارژری سازگاری دارد.

ظاهرا اتحادیه‌ی اروپا از طرح فروش محصولات بدون آداپتور شارژر هم خوشش آمده و قصد دارد این طرح را هم اجباری کند. اولین بار کمپانی اپل با معرفی آیفون ۱۲ به حذف آداپتور از درون دستگاه اقدام کرد و دلیل آن را حفظ محیط زیست و استفاده از شارژرهای قدیمی که سالم هستند دانست.

پس از آن شرکت‌های دیگر هم از این سیاست پیروی کردند، اما در نهایت شاهد هستیم که آداپتورهای شارژ سریع این کمپانی‌ها در فروشگاه‌های آنلاین خودشان و خرده‌ فروشی‌های زیادی در سراسر دنیا به‌فروش می‌رسد!

اپل اتحادیه‌ی اروپا

البته اگر پورت‌ها و تکنولوژی‌های شارژ سریع در همه‌ی دستگاه‌ها از یک استاندارد پیروی کنند، حذف آداپتور از جعبه‌ی محصولات نباید نگرانی خاصی به‌وجود بیاورد.

آخرین درخواست اتحادیه‌ی اروپا از شرکت‌ها این است که اطلاعات مناسبی درباره‌ی شارژ دستگاه‌های تولید شده‌شان ارائه کنند که شامل استانداردهای پشتیبانی شده توسط هر دستگاه و میزان انرژی مورد نیاز خواهد بود.

پس از اجرای این طرح، کاربران می‌توانند با داشتن اطلاعات کافی برای خرید محصولات جدید اقدام کنند و محصولات را با شارژرهایی که در حال حاضر در اختیار دارند مقایسه کنند تا از سازگاری آن‌ها با هم و یا نیاز به خرید آداپتورهای جدید مطمئن شوند.

برای تبدیل شدن درخواست‌های اخیر این اتحادیه به قانون، پارلمان اروپا باید رای‌گیری انجام دهد که طبق تجربه، در اکثر مواقع چنین طرح‌هایی با رای مثبت مواجه می‌شوند. در نتیجه، احتمالا شرکت‌ها ملزم به ایجاد این تغییرات خواهند شد.

پس از تصویب این قانون، تولید کنندگان محصولات الکترونیک ۲۴ ماه زمان خواهند داشت تا از آن پیروی کنند. پیش‌بینی می‌شود این قانون در سال آینده میلادی به‌ تصویب برسد، در نتیجه می‌توان انتظار داشت USB-C که همین حالا هم استاندارد بسیاری از شرکت‌هاست، در سال ۲۰۲۴ به یک استاندارد جهانی تبدیل شود.

آیفون، آیپد و ایرپادز احتمالا از USB-C استفاده خواهند کرد

اپل اتحادیه‌ی اروپا

اگرچه کاربرد گوشی‌های هوشمند نسبت به سایر گجت‌ها بیشتر است، اما اتحادیه‌ی اروپا از تمامی برندهای سازنده‌ی تبلت، دوربین، بلندگوهای قابل حمل، کنسول‌های بازی و هدفون‌ها هم درخواست کرده تا USB-C را به‌عنوان درگاه استاندارد شارژ بپذیرند.

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی در تمامی محصولات‌ خود از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه ایده‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای آن‌ها مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

اما اپل ممکن است تحت تاثیر این قانون محبور شود درگاه شارژ محصولات خود را تغییر دهد. تقریبا یک دهه است که درگاه لایتنینگ به‌عنوان استاندارد شارژ آیفون شناخته می‌شود. با تصویب قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا، اپل مجبور خواهد شد در قلمرو این کمیسیون از USB-C به‌عنوان پورت استاندارد استفاده کند و با توجه به این که تولید دو مدل آیفون با دو پورت شارژ جداگانه اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد، در نتیجه به احتمال زیاد پورت لایتنینگ به‌صورت کامل حذف خواهد شد.

در حال حاضر آیپد ۹ (Entry level) و خانواده‌ی ایرپادز هم هنوز از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند که تصمیمات اخیر اتحادیه‌ی اروپا سرنوشت نسل‌های بعدی آن‌ها را هم تغییر خواهد داد.

در بیانیه‌ای که از سوی رویترز منتشر شده است، اپل اعلام کرده که نگران است قوانین سخت‌گیرانه‌ای که فقط یک نوع درگاه را مجاز می‌دانند، به‌جای تشویق نوآوری باعث سرکوب آن شوند که در نتیجه‌ی آن، به کاربران در اروپا و در جهان آسیب خواهد رسید.

این گفته‌های عجیب اپل در حالی است که اکنون بسیاری از محصولاتش مانند خانواده‌ی مک‌بوک و خانواده‌ی آیپد (به‌غیر از آیپد ۹) از USB-C به‌عنوان پورت شارژر پشتیبانی می‌کنند. ظاهرا مقاومت اپل نه به‌دلیل نگرانی از سرکوب نوآوری، بلکه به‌دلیل از دست دادن درآمد خودش است!

این شرکت از هرگونه محصولی (عمدتا لوازم جانبی) که به درگاه لایتنینگ مجهز باشد، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون خود دریافت می‌کند.

آیا قوانین اتحادیه‌ی اروپا روی آینده‌ی شارژ بی‌سیم و مگ‌سیف هم تاثیرگذار است؟

طرح‌های جدید اروپا در حال حاضر شامل شارژ بی‌سیم نمی‌شود. در واقع اگر اپل ایده‌ی آیفون بدون پورت را که مدت‌هاست در شایعات به‌ آن اشاره می‌شود به مرحله‌ی تولید برساند، می‌تواند این قوانین را دور بزند.

  • آیا گوشی‌های بدون پورت آینده‌ی دنیای موبایل هستند؟

مدل‌های امسال و سال گذشته‌ی آیفون از تکنولوژی مگ‌سیف پشتیبانی می‌کنند که امکان شارژ بی‌سیم گوشی را هم فراهم کرده است، اما ممکن است اتحادیه‌ی اروپا پس از اجباری کردن USB-C به سراغ تبدیل کردن شارژ بی‌سیم Qi به‌ استاندارد جهانی هم برود که در این‌صورت اپل باز هم باید نگران از دست دادن درآمدهای ناشی از حق کمیسیون لوازم جانبی مگ‌سیف باشد.

منبع: Phone Arena

نوشته تصمیم اتحادیه‌ی اروپا برای تبدیل USB-C به پورت استاندارد شارژ به‌ضرر اپل خواهد بود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala