در این میان اپل می‌گوید مهاجرت به پورت USB-C در واقع به معنای ایجاد ضایعات الکترونیکی بیشتری نسبت به ادامه‌ی استفاده از پورت لایتنینگ خواهد بود؛ زیرا در این حالت کاربران به کابل و شارژرهای جدید نیاز پیدا می‌کنند. اپل در حالی این مسائل را مطرح می‌کند، که آیپدها و مک‌بوک‌های جدید همراه با پورت USB-C راهی بازار شده‌اند و این اقدام با اعتراض گسترده‌ی کاربران هم روبرو نشده است.

مقاومت اپل در برابر تغییر

پورت لایتنینگ

اما استدلال اپل از جنبه‌های مختلف اصلا منطقی نیست زیرا کنار گذاشتن پورت لایتنینگ نه‌تنها منجر به افزایش ضایعات الکترونیکی نمی‌شود، بلکه با اعتراض کاربران هم روبرو نخواهد شد. اما واقعیت این است که اپل با این کار درآمد مهمی را از فروش کابل‌ها و لوازم جانبی مبتنی بر این پورت از دست می‌دهد و همچنین کنترل کمتری بر سخت‌افزارهای جانبی آیفون و شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها خواهد داشت.

در همین رابطه باید به تاییدیه MFi اشاره کنیم که مخفف عبارت Made for iPhone/iPod/iPad است و توسط شرکت اپل به تولیدکنندگان لوازم جانبی داده می‌شود. محصولاتی که این تاییدیه را دارند در واقع با استانداردهای اپل منطبق هستند و اپل از جانب تمام این لوازم جانبی درآمد کسب می‌کند.

اپل همواره به تمام کاربران توصیه می‌کند برای لوازم جانبی که به پورت آیفون متصل می‌شوند، باید محصولات دارای تاییدیه‌ی این شرکت را بخرند زیرا در غیر این صورت آیفون آن‌ها آسیب می‌بیند. به همین خاطر بسیاری از کاربران آیفون همواره خواهان استفاده از لوازم جانبی تایید شده از طرف اپل هستند.

پورت لایتنینگ

اما این محدودیت و ترس برای گجت‌های اپل که دارای پورت USB-C هستند، وجود ندارد. اگر از آیپد مجهز به پورت USB-C استفاده می‌کنید، بدون نگرانی و با خیال راحت می‌توانید انواع فلش درایو، کیبورد و نمایشگر به آن‌ها وصل کنید. حتی اپل در جریان معرفی نسل جدید آیپد مینی به طور خلاصه به همین مزیت اشاره کرد. در ضمن برای شارژ کردن آیپدهای جدید هم می‌توانید از انواع و اقسام کابل‌های USB-C استاندارد استفاده کنید.

حرکت به سمت آیفون فاقد هرگونه پورت

قانون جدید اتحادیه اروپا در صورت تصویب شدن اپل را مجبور به استفاده از پورت USB-C برای آیفون می‌کند که این شرکت تا حالا در برابر چنین درخواستی مقاومت کرده است. اما از طرف دیگر، اگر این فشار افزایش پیدا کند، احتمالا اپل با سرعت بیشتری برنامه‌های مربوط به حذف پورت آیفون را عملی خواهد کرد.

با این کار به جای تسلیم شدن در برابر پورت USB-C، می‌تواند به طور کلی هرگونه پورت آیفون را حذف کند و کاربران را به سمت استفاده از روش‌های شارژ بی‌سیم اختصاصی سوق دهد. برای افرادی هم که فکر می‌کنند آیفون فاقد پورت چندان منطقی نیست، باید بگوییم که برای اپل از دست ندادن درآمد مربوط به لوازم جانبی و حفظ کنترل بر روی اکوسیستم اهمیت بسیار زیادی دارد.

پورت لایتنینگ

از طرف دیگر، مهاجرت به پورت USB-C که انواع و اقسام گجت‌ها (از جمله آیپدها و مک‌بوک‌های جدید) از آن استفاده می‌کنند، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. آیفون محبوب‌ترین گجتی است که برای پورت خود از استاندارد اختصاصی استفاده می‌کند و استفاده از پورت USB-C کار میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان را راحت‌تر می‌کند. همچنین USB-C از نظر استانداردهای ضدآب، سرعت انتقال داده و سرعت شارژ هیچ ضعفی در برابر لایتنینگ ندارد و در همین زمینه می‌توانیم به گوشی‌های اندرویدی و آیپدهای جدید اشاره کنیم.

اگرچه میلیون‌ها کاربر خواهان بهره‌گیری آیفون از پورت USB-C هستند، اما این احتمال هم وجود دارد که اپل و اتحادیه اروپا بر سر ادامه‌ی استفاده از پورت لایتنینگ به توافق برسند. لایتنینگ یک اکوسیستم جا افتاده محسوب می‌شود که در حال حاضر میلیون‌ها کاربر از کابل‌ها و لوازم جانبی مبتنی بر آن استفاده می‌کنند. اپل هم با استفاده از این استاندارد هم درآمد قابل توجهی را کسب می‌کند و هم کنترل گسترده بر روی اکوسیستم خود را حفظ می‌کند.

پورت‌ لایتنینگ‌

اما حرکت اپل به سمت حذف پورت آیفون و پشتیبانی از مگ‌سیف (یا یک استاندارد شارژ بی‌سیم دیگر) مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. از یک طرف میلیون‌ها کاربر باید شارژرهای جدیدی را بخرند که این کار ضایعات الکترونیکی خیلی زیادی را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر با این فناوری سرعت شارژ و سرعت انتقال داده‌ها کاهش پیدا می‌کند و در ضمن این نوع شارژرها بزرگ‌تر از شارژرهای سیمی هستند.

در هر صورت اپل یک شرکت ۲.۴ تریلیون دلاری است و مطمئنا بدون کسب درآمدهای مربوط به استاندارد لایتنینگ هم با مشکل جدی روبرو نخواهد شد. به همین خاطر شاید تیم کوک در نهایت مهاجرت آیفون به سمت استفاده از پورت USB-C را بپذیرد. همین حالا هم اپل صاحب استانداردهای اختصاصی مانند مگ‌سیف، ایرپلی و Find My است و شایعاتی در مورد ارائه‌ی شارژر مغناطیسی لپ‌تاپ‌ها به گوش می‌رسد که هرکدام از این استانداردها درآمد قابل توجهی برای این شرکت به ارمغان می‌آورند.

اما صرف‌نظر از بحث سود، مهاجرت به سمت USB-C به معنای کاهش کنترل اپل و بازتر شدن دست کاربران آیفون خواهد بود. و همانطور که بارها و بارها دیده‌ایم، اپل از انجام این کار بیزار است و هیچ علاقه‌ای به افزایش حق انتخاب کاربران خود ندارد.

  • بررسی سری آیفون ۱۳؛ نمایشگر عالی، دوربین قدرتمند، شارژدهی فوق‌العاده

منبع: The Verge

نوشته چرا اپل پورت لایتنینگ آیفون را کنار نمی‌گذارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala